Do końca 2024 r. sieć MOYA należąca do firmy Anwim powinna liczyć 500 stacji paliw – powiedział PAP Sebastian Król partner Enterprise Investors, większościowego akcjonariusza Anwimu. Jak dodał, ze względu na zmiany jakie zachodzą na rynku, m.in rozwój elektromobilności, czas wyznaczyć nowe cele.
Zgodnie z unijnymi regulacjami od 2035 r. nie można będzie rejestrować samochodów spalinowych. PKN Orlen w marcu zapowiedział w swojej zaktualizowanej strategii, że do 2030 r. zainstaluje 10 tys. ładowarek do samochodów elektrycznych na rynkach, na których działa w Europie Środkowo-Wschodniej. Również inni gracze na paliwowym rynku przygotowują się do zielonej transformacji.
– Anwim (...) polska firma paliwowa i właściciel sieci stacji paliw MOYA, zlecił BNP Paribas ocenę aktualnej sytuacji rynkowej i potencjalnych scenariuszy dalszego rozwoju firmy – poinformował fundusz Enterprise Investors pod koniec marca br. Polish Enterprise Fund VIII, fundusz private equity zarządzany przez Enterprise Investors jest większościowym akcjonariuszem Anwimu.
Według raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) firma Anwim w 2022 r. dynamicznie rozbudowywała swoje zasoby. Powiększyła soją sieć stacji paliw o 33 obiekty i kończyła rok z ich liczbą na poziomie 401. Zgodnie z danymi POPiHN po PKN Orlen pozycję krajowego wicelidera rynku stacji paliw ma firma BP, do której na koniec 2022 r. należały 574 obiekty. Sieć Shell Polska liczyła 455 stacje, a Circle K 393 obiekty.
– Spółka rozpoczęła współpracę z BNP Paribas w zakresie opracowania pogłębionej analizy rynku i strategicznych, długoterminowych kierunków rozwoju. Do końca 2024 r. sieć MOYA powinna liczyć 500 stacji. Pora, zatem wyznaczyć nowe cele na kolejne lata z uwzględnieniem dynamicznych zmian, jakie zachodzą w otoczeniu rynkowym – poinformował PAP partner w Enterprise Investors, odpowiedzialny za inwestycję w Anwim Sebastian Król. Wyjaśnił, że analiza ma obejmować m.in. wzrost znaczenia elektromobilności, transformację energetyczną oraz szeroko pojęty zrównoważony rozwój. – Współpraca z dużym międzynarodowym partnerem ma charakter analityczno-doradczy – podkreślił Król.
POPiHN w swoim najnowszym raporcie wskazuje, że na rynku polskim, w tym również na stacjach paliw, instalowanych jest coraz więcej ładowarek do pojazdów elektrycznych.
– Od trzech lat ich liczba systematycznie się zwiększa wraz z liczbą rejestracji nowych samochodów zasilanych prądem z baterii. Dla stacji sprzedających dotychczas tylko paliwa naftowe jest to rozszerzenie wachlarza usług i przygotowanie do nowych wyzwań rynkowych – oceniła POPiHN.
– Dziś punktów ładowania jest mniej więcej sześć razy mniej niż samochodów i to wystarcza, ale w dłuższej perspektywie sieć ładowania jest absolutnie kluczowa dla rozwoju zeroemisyjnego transportu – powiedział PAP na początku kwietnia br. prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.
Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych w kraju na koniec 2022 r. funkcjonowało 2565 punktów ładowania, z czego 752 oferowało ładowanie szybkie (DC), a 1813 ładowanie wolne (AC). Z tej liczby, jak udało się ustalić POPiHN, 212 ładowarek szybkich i 167 wolnych było zainstalowanych na stacjach sprzedających paliwa silnikowe. – Ładowarki są inwestycją w przyszłość stacji paliw, ale wydaje się, że jeszcze długo klasyczne paliwa będą stanowiły podstawę sprzedaży – zaznaczył POPiHN w raporcie.
Polish Enterprise Fund VIII, fundusz private equity zarządzany przez Enterprise Investors, nabył w 2018 roku znaczący mniejszościowy pakiet akcji Anwimu.
– Spółka posiadała wówczas nieco ponad 180 stacji paliw i 730 mln euro rocznych przychodów. Dwa lata później – w 2020 roku – fundusz zwiększył swój udział do pozycji większościowej. Dziś Anwim, który prowadzi ponad 400 stacji paliw, jest współwłasnością PEF VIII i akcjonariuszy mniejszościowych, wśród których są założyciele firmy. Przychody w ubiegłym roku zbliżyły się do 2,8 mld euro – poinformował fundusz na swojej stronie internetowej.
Enterprise Investors informuje, że jest jedną z największych firm private equity w Europie Środkowo-Wschodniej. Działa od 1990 r. i zgromadził dziewięć funduszy. Fundusze EI zainwestowały i zaangażowały 2,2 mld euro w 153 inwestycje i wycofały się ze 136 spółek.
Anna Bytniewska
ab/ drag/
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Kolejne elektryczne Solarisy dla Warszawy
Metropolia śląska przyjęła plan zrównoważonej mobilności
Rada Warszawy przyjęła uchwałę wprowadzającą w stolicy Strefę Czystego Transportu
Grupa organizacji społecznych chce realnej walki ze smogiem transportowym w Warszawie
Przeciwnicy wprowadzenia strefy czystego transportu protestują przed salą obrad Rady Warszawy
Crowley współpracuje z Terraline, aby poprowadzić projekt pilotażowy dotyczący elektrycznych ciężarówek
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |