Inteligentne liczniki i CRISE ujęte w poprawkach projektu ustawy

zk

14.04.2021 15:34 Źródło: PAP
Strona główna Prawo , Polityka, Ekonomia Inteligentne liczniki i CRISE ujęte w poprawkach projektu ustawy
Inteligentne liczniki i CRISE ujęte w poprawkach projektu ustawy - ZielonaGospodarka.pl
Pixabay

Kolejne poprawki zgłoszono w środę w czasie ponownego II czytania rządowego projektu zmiany Prawa energetycznego. Zakłada on m.in. stworzenie CSIRE (centralnego systemu informacji rynku energii) oraz wprowadza harmonogram montażu tzw. inteligentnych liczników.

Poprawki zgłosiły kluby PiS i KO. W związku z tym projekt po raz kolejny trafi do komisji energii, klimatu i aktywów. Było to ponowne II czytanie projektu ze względu na konieczność wprowadzenia poprawek do pierwotnego sprawozdania komisji.

Najważniejsze zgłoszone poprawki PiS i KO dotyczą kwestii ochrony danych osobowych odbiorców energii w związku z CSIRE i wprowadzaniem liczników zdalnego odczytu, tzw. inteligentnych. Poza tym wszystkie kluby zapowiedziały poparcie projektu.

Projekt zmiany Prawa energetycznego przewiduje stworzenie centralnego systemu informacji rynku energii, którego operatorem - OIRE - będzie operator systemu przesyłowego energii elektrycznej, czyli PSE. Ustawa ma wskazywać, jakie dane będą mogły być gromadzone i udostępniane.

W projektowanej nowelizacji przewidziano też zapisanie harmonogramu montażu przez operatorów systemu dystrybucyjnego (OSD) energii elektrycznej liczników zdalnego odczytu - tzw. inteligentnych. Do końca 2023 r. ma je mieć co najmniej 15 proc. odbiorców danego OSD, dwa lata później - 35 proc., na koniec 2027 r. wskaźnik ten ma wynosić co najmniej 65 proc., a do końca 2028 r. - co najmniej 80 proc. Dane z liczników o pobranej z sieci i oddanej do niej energii będą sumowane w okresach 15 min. Gromadzone będą też dane o mocy, parametrach jakościowych i inne, których zbieranie będą przewidywać odrębne przepisy.

Nowe zapisy zawierają też pakiet rozwiązań dla magazynów energii elektrycznej, w tym ujednolicenie ich definicji, obecnie różnych w różnych aktach prawnych. Magazynowanie zostanie zwolnione z obowiązków taryfowych. Magazyny o mocy do 10 MW nie będą wymagały koncesji, te o mocy powyżej 50 kW będą musiały być wpisane do rejestru magazynów odpowiedniego operatora.

Projekt zakłada, że w rozliczeniach za usługę przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej dla magazynu przyjmuje się regułę salda. Podstawą do rozliczeń stawki sieciowej ma być wyłącznie różnica pomiędzy ilością energii elektrycznej pobranej przez magazyn energii elektrycznej i energii ponownie wprowadzonej do sieci z tego magazynu, co określa się jako stratę w procesie magazynowania energii elektrycznej. Uzasadnieniem jest fakt, iż energia elektryczna wprowadzona z magazynu energii elektrycznej do sieci będzie zużyta przez odbiorcę końcowego, który będzie obciążony opłatą sieciową za tę ilość zużytej energii elektrycznej. Projekt likwiduje podwójne pobieranie opłat dystrybucyjnych i przesyłowych - za energię pobraną z sieci do magazynu i oddaną z magazynu do sieci.

W Prawie energetycznym pojawi się też podstawa dla odzyskiwania - rekuperacji - energii elektrycznej wprowadzonej do sieci trakcyjnej w czasie hamowania pociągów czy tramwajów. Rozliczanie energii dostarczanej do sieci w następstwie hamowania pojazdu kolejowego, tramwaju lub trolejbusa będzie następowało na podstawie różnicy ilości energii elektrycznej pobranej i zwróconej przez danego odbiorcę.

Zmiana ustawy implementuje europejskie regulacje dotyczące transgranicznych zdolności przesyłowych oraz m.in. dotyczące definicji uczestnika rynku energii. Będzie nim mógł być każdy odbiorca, także ten nieposiadający osobowości prawnej.

Wśród zmian wprowadzonych przez sejmową komisję znalazła się modyfikacja definicji hybrydowej instalacji OZE. Zmiana podnosi z 3504 do 5256 MWh/MW/rok łączny stopień´ wykorzystania mocy zainstalowanej elektrycznej zespołu hybrydowego.

Proponowane przepisy zakładają, że notoryczne naruszanie zbiorowych interesów konsumenta energii powinno stanowić przesłankę umożliwiającą regulatorowi cofnięcie koncesji. Prezes URE będzie mógł cofnąć koncesję w przypadku wydania przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wobec przedsiębiorstwa energetycznego decyzji o uznaniu praktyki za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35362,00 $ tona 1,22% 17 wrz
 Cynk 3109,00 $ tona 1,50% 17 wrz
 Aluminium 2914,00 $ tona 1,60% 17 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.