Następca słynnej Elektry, dwustronny prom hybrydowy Altera o numerze P315, zwodowano w stoczni Crist w Gdyni. Ta supernowoczesna i ekologiczna jednostka wypłynęła do fińskiego armatora FinFerries w niedzielę (10 lipca).
Prace nad nowym promem stocznia Crist rozpoczęła w listopadzie 2020 roku. Pierwsze cięcie stali dla promu hybrydowego o numerze budowy P315 odbyło się 11 czerwca 2021 roku. Punktem finalnym była operacja wodowania jednostki 7 czerwca 2022 roku.
Długość całkowita wynosi 104 metry, szerokość 15,2 metra, zanurzenie konstrukcyjne 3,5 metry.
–
Cechami charakterystycznymi najnowszej jednostki są baterie o
pojemności 1200 kWh, które można ładować zarówno z lądu, jak i przez
trzy generatory prądotwórcze, w które wyposażyliśmy nasz prom – mówi
Aleksander Lech, kierownik projektu w stoczni Crist.
Supernowoczesny
system ładowania, który zainstalowano na jednostce dostarczył Siemens.
Dość powiedzieć, że prom można naładować w... kilka minut.
Na jego pokładzie można zmieścić aż 92 samochody oraz trzy ciężarówki, w sumie na pokład może zabrać 370 pasażerów
Nabywcą jest już dobrze znany w stoczni Crist armator z Finlandii – FinFerries.
–
Jesteśmy dumni z faktu, że nasze statki cieszą się uznaniem. To już
drugi prom dla tego samego odbiorcy, ostatni prom dla Finów zbudowaliśmy
pięć lat temu. Nasza Elektra jest już dobrze znana na świecie, zdobyła
sporo branżowych nagród – przypomina kierownik.
Przypomnijmy. Elektra zbudowana w stoczni Crist była pierwszym tego typu promem wybudowany w Unii Europejskiej, a drugim na świecie, który okazał się wielkim sukcesem na skalę międzynarodową. Innowacyjny system ładowania jednostki i rozwiązanie hybrydowe zostały nagrodzone m.in. międzynarodową nagrodą „Ship of the Year” w konkursie Marine Propulsion Awards 2018 oraz nagrodą CEMT 2018 przyznaną za wybitny wkład na rzecz sukcesu europejskiego przemysłu morskiego wręczoną podczas II Forum Wizja Rozwoju w Gdyni.
.Altera – godna następczyni Elektry
Tym bardziej cieszy fakt, że następca Elektry jest promem jeszcze bardziej nowoczesnym.
–
Konstrukcja Altery jest nieco bardziej rozbudowana. Wyposażyliśmy ją
m.in. w panele słoneczne do ładowania, dwa pędniki azymutalne – każdy o
mocy 800 kW zapewniające prędkość 11 węzłów – opowiada o jednostce
kierownik projektu.
Jednostka zbudowana w Gdyni będzie pływać w
okolicy przeprawy promowej w okolicy fińskiego Turku – ta sama, gdzie
obecnie operuje Elektra.
– Nowy prom będzie głównym na tej
przeprawie, natomiast w godzinach szczytu w obsłudze ruchu pomoże
Elektra – zapowiada Aleksander Lech z Crista.
Jak się dowiedzieliśmy, aktualnie w stoczni Crist jest w budowie kolejny prom, również dla FinFerries.
Dodajmy również, że agentem portowym tandemu holownik Varma i promu Altera jest Morska Agencja Gdynia Sp. z o.o.
MAG
obsługuje agencyjnie fińskiego armatora FinnFeries już od wielu lat
czego przykładem była obsługa tandemu Atlas i prom Elektra wychodzącego
ze stoczni Crist w maju 2017.
O stoczni Crist
Stocznia
Crist powstała w 1990 roku - początkowo jako spółka dwóch osób
fizycznych, a od 2010 roku funkcjonuje jako spółka akcyjna. W 2009 roku
Crist kupił tereny po byłej Stoczni Gdynia.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
PostNL i Spring wprowadzają cztery miliony litrów biopaliwa do europejskiej sieci transportu drogowego
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Krakowskie autobusy elektryczne od dziesięciu lat na ulicach miasta
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |