Komisja Europejska poinformowała o dofinansowaniu sektora akumulatorów aut elektrycznych. Łącznie niemal 3 mld euro trafi do 42 przedsiębiorstw i 150 kooperantów.
Środki zostały zatwierdzone przez Komisję Europejską w ramach projektu w zakresie badań naukowych i innowacji w całym łańcuchu powstawania baterii - od ekstrakcji surowców, przez produkcję, aż po recykling. Projekt nosi tytuł „Innowacje w europejskim sektorze baterii” i został przygotowany przez 12 państw, w tym przez Polskę. Jest on kontynuacją projektu zatwierdzonego w grudniu 2019 r., przy którym pomoc publiczna miała wartość 3,2 mld euro.
Docelowo finansowanie publiczne ma odblokować dodatkowe 9 mld euro inwestycji sektora prywatnego, tj. kwotę ponad trzykrotnie wyższą niż wyniesie pomoc państwa. Komisja Europejska oczekuje ponadto, że może ono potencjalnie stworzyć 18 tys. nowych miejsc pracy
W obecnym projekcie Polskę reprezentuje firma SGL Carbon, środki otrzyma na swoją działalność na terenie Polski i Niemiec. Wśród beneficjentów projektu znalazły się też: BMW, FCA, FIAMM, Northvolt, Rimac Automobili, Valmet Automotive i Tesla.
Według komunikatu KE w ramach projektu przewidziano około 300 partnerstw między podmiotami przemysłowymi i naukowymi. Cały projekt powinien zakończyć się do 2028 roku.W projekcie udział weźmie w sumie 42 uczestników bezpośrednich, w tym małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) i start-upy, prowadzące działalność w więcej niż jednym państwie członkowskim, ale przewidziano także współpracę z ponad 150 partnerami zewnętrznymi, takimi jak uczelnie wyższe, organizacje badawcze i MŚP w całej Europie.
– Dzięki skoncentrowaniu się na bateriach następnej generacji ten istotny ogólnoeuropejski projekt pomoże zrewolucjonizować rynek baterii. Zwiększy również naszą strategiczną autonomię w sektorze o zasadniczym znaczeniu dla zielonej transformacji i długoterminowej odporności Europy – poinformował, cytowany w komunikacie KE, wiceprzewodniczący KE odpowiedzialny za europejski sojusz na rzecz baterii Maroš Šefčovič.
Jak dodał Šefčovič, zwiększenie produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych odgrywa kluczową rolę w osiągnięciu celu Europejskiego Zielonego Ładu, jakim jest zmniejszenie emisji z transportu o 90 proc. do 2050 r. UE powinna produkować wystarczającą ilość baterii, aby zasilić co najmniej sześć milionów samochodów elektrycznych każdego roku do 2025 r.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Kongres Polskie Porty 2030 już w czerwcu – zaproszenie i patronat Ministerstwa Infrastruktury
Polenergia eMobility uruchomiła kolejne stacje ładowania elektryków zasilane energią z OZE
Zespół Mercedes F1 twierdzi, że biopaliwa zmniejszają emisję o 89%
Dyrektor Qatar Airways twierdzi, że zerowa emisja jest "nieosiągalna" do 2050 r.
Dekarbonizacja transportu ciężkiego w Polsce. Raport FPPE na temat elektryfikacji ciężarówek
Nowy rekord samochodu elektrycznego - ponad 100 godzin jazdy bez przerwy
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 25550,00 $ | tona | 0,79% | 1 cze |
Cynk | 2270,00 $ | tona | 1,93% | 1 cze |
Aluminium | 2280,00 $ | tona | 1,15% | 1 cze |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |