Rada Unii Europejskiej przyjęła w pierwszym czytaniu nowe standardy dla pojazdów ciężkich. Nowe przepisy jeszcze bardziej ograniczą emisje CO2 samochodów ciężarowych. Wprowadzą też nowe cele redukcyjne na rok 2030, 2035 i 2040. Dzisiejsze rozstrzygnięcie rady to koniec procedury legislacyjnej – teraz rozporządzenie będzie podpisane i ukaże się w Dzienniku Urzędowym UE. Wejdzie w życie 20 dni po publikacji.
Jak podaje Rada Unii Europejskiej, obecnie istniejące rozporządzenie o normach emisji CO2 dla pojazdów ciężkich będzie zaostrzone i rozszerzone. Teraz celom redukcyjnym podlegać mają niemal wszystkie nowe pojazdy ciężkie, które mają certyfikowaną wartość emisji CO₂ (w tym mniejsze ciężarówki, autobusy miejskie, autokary i przyczepy).
Surowsze przepisy mają zagwarantować udział pojazdów bezemisyjnych w ogólnej liczbie pojazdów ciężkich w UE, a przy tym lepiej chronić i wzmacniać innowacje w tym sektorze i jego konkurencyjność.
Rozporządzenie zawiera także nowe cele redukcyjne na kolejne lata oraz podniesienie ambicji na 2030 rok. Nowe cele redukcyjne wyglądają następująco:
Cele będą dotyczyć średnich samochodów ciężarowych o masie powyżej 7,5 t i autokarów. Od 2035 roku także odpowiednich pojazdów specjalistycznych, począwszy od 2035 r.
Zakłada też, że autobusy miejskie w UE mają być zeroemisyjne do 2035 roku. Cel pośredni – do zrealizowania do 2030 r. – wynosi 90%.
"Producenci ciężarówek mają teraz wskazaną jasną drogę do dekarbonizacji swojej działalności. Mogą inwestować w technologię bezemisyjną, która jest dostępna już dziś, z poczuciem pewności. Jeśli przyjęte cele zostaną osiągnięte, Europa może zmniejszyć emisję dwutlenku węgla z floty pojazdów ciężkich o prawie dwie trzecie do 2050 roku. Jednak, by osiągnąć zerowy poziom emisji netto, UE powinna wymagać od firm posiadających duże floty ciężarówek, aby do 2040 roku wymieniły większość swoich pojazdów na bezemisyjne. Powinno to być jednym z priorytetów następnej Komisji Europejskiej" – powiedział Fedor Unterlohner, kierownik ds. przewozu towarów (Freight Manager) w Transport & Environment.
"Dla polskich firm przewozowych, które mają duży udział w drogowym transporcie towarów na terenie Unii Europejskiej, to oznacza, że zwiększy się dostępność zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych na rynku europejskim. W połączeniu z zapowiedzianym przez rząd wprowadzeniem dopłat do ciężarówek (w dwóch kategoriach, między 3,5 a 12 ton oraz powyżej 12 ton) oraz do budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego, powinno to znacznie ułatwić branży stopniową wymianę floty. Jeśli rząd sprawnie te programy wsparcia wprowadzi, możemy się spodziewać, że także na polskich drogach będziemy coraz częściej widzieć elektryczne ciężarówki. I miejmy nadzieję, że dla firm korzystających z usług przewoźników w najbliższych latach przełoży się to na mniejszy ślad węglowy związany z transportem ich towarów. Dla przeciętnego obywatela powinno się to przełożyć na mniejszy ślad węglowy naszych zakupów, a także mniej spalin i hałasu związanych z dostawami do magazynów i sklepów" – powiedziała Urszula Stefanowicz, ekspertka Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego i Koalicji Klimatycznej.
Jakie konsekwencje będzie mieć to prawo dla polskiej gospodarki, a dokładniej sektora transportowego? Czy rozporządzenie jest dobre dla klimatu i środowiska czy może niewystarczające? Jak wyglądał przebieg prac nad przyjęciem rozporządzenia? – na te i inne pytania może odpowiedzieć nasza ekspertka, koordynatorka projektów transportowych w Polskim Klubie Ekologicznym Okręgu Mazowieckim i ekspertka Koalicji Klimatycznej, Urszula Stefanowicz.
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
"PB": Ceny elektryków muszą spaść
Poparcie dla stref czystego transportu największe w miastach, w których mają powstać
PKP będzie uczestniczyć w kształtowaniu rynku wodoru w Polsce
Kolejne wodorowe zamówienie – klientem niemieckie Gummersbach
Nowy program dopłat do używanych elektryków jesienią br.
Od 1 lipca zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu w Warszawie
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |