Inbalance grid, czołowy twórca i dostawca technologicznych rozwiązań w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych w krajach bałtyckich wkracza do Polski. Do końca tego roku zainstaluje 240 punktów ładowania na terenie całego kraju i zapowiada prawdziwą rewolucję w obszarze polskiej infrastruktury elektromobilności. Obecnie, niewystarczająca liczba punktów ładowania jest jednym z głównych czynników, dla których Polacy rezygnują z kupowania elektryków.
Inbalance grid, największy operator sieci ładowania samochodów elektrycznych w krajach bałtyckich, zapowiedział rozpoczęcie działalności na terenie Polski. Założona w 2019 roku firma dostarcza obecnie ponad 900 publicznych i prywatnych punktów ładowania w samej tylko Litwie. Polska to dla Inbalance grid istotny punkt na mapie. Misją firmy jest napędzanie rozwoju elektromobilności w Europie Środkowo-Wschodniej poprzez budowanie infrastruktury przyjaznej dla środowiska i uwzględniającej potrzeby kierowców.
Inbalance grid to nie tylko operator sieci ładowania - przede wszystkim działa jako deweloper oprogramowania, a także wielokrotnie nagradzany projektant sprzętu do energooszczędnego ładowania elektryków.
Według Licznika Elektromobilności uruchomionego przez PZPM i PSPA, pod koniec marca 2024 roku w Polsce funkcjonowało 6490 ogólnodostępnych punktów ładowania. W pierwszym kwartale br. uruchomiono 560 nowych punktów – zaledwie o 16 więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Tymczasem pod koniec marca w Polsce zarejestrowanych było ponad 56,2 tys. samochodów w pełni elektrycznych (BEV) i 52 tys. hybryd typu plug-in (PHEV). W ciągu 2023 roku liczba pojazdów zeroemisyjnych zwiększyła się o 52% więcej niż w 2022.
Dane pokazują, że infrastruktura stacji ładowania w Polsce rozwija się, ale zbyt wolno – zwłaszcza w mniejszych miastach. Najwięcej punktów ładowania znajduje się w Warszawie i Gdańsku. Według badania przeprowadzonego przez EV Klub Polska, 73% właścicieli samochodów elektrycznych to mieszkańcy domów jednorodzinnych, bliźniaków lub segmentów, gdzie możliwe jest zainstalowanie własnej ładowarki.
Chociaż Polacy są otwarci na elektromobilność, ostatnie miesiące pokazują, że zainteresowanie elektrykami spadło. Według badania „Portfele Polaków pod lupą" przeprowadzonego przez Volkswagen Financial Services, jedynie 5% Polaków deklaruje, że przy wyborze kolejnego pojazdu zdecyduje się na hybrydę plug-in lub auto elektryczne. Dla porównania, w podobnym badaniu zrealizowanym przez Deloitte taki wybór deklarowało 33% Chińczyków i 13% Niemców. Europejskim liderem jest Norwegia, w której sprzedaż elektryków wyniosła 82,4% wszystkich transakcji z 2023 roku. Według portalu Automotive News Europe najchętniej kupowanym samochodem 2023 roku w Europie była Tesla Model Y za który średnio zapłacić trzeba 66,8 tys. euro, czyli prawie 290 tys. złotych.
Niewątpliwie Polacy doceniają auta elektryczne za niskie koszty eksploatacji, wygodę i dynamikę jazdy, a także kwestie ekologiczne. Dużą rolę odgrywają też dopłaty w ramach rządowego programu „Mój elektryk", bezpłatne parkingi w miastach czy możliwość jazdy po pasach dla autobusów – tym co odstrasza jest wciąż zbyt mało ogólnodostępnych stacji ładowania.
Inbalance grid za cel obrało pomoc w przyspieszeniu rozbudowy infrastruktury w polskich miastach, poprzez instalowanie swoich ładowarek przy sklepach, galeriach handlowych, centrach biznesowych i hotelach.
Jak podkreślają przedstawiciele firmy, swoim partnerom mają do zaoferowania konkurencyjne ceny, wysokiej klasy technologię, a także bardziej zrównoważone ładowanie. Stworzone przez nich rozwiązania są jednymi z najbardziej wydajnych rozwiązań dostępnych na rynku. Ponadto oprogramowanie można łatwo zintegrować z systemami zarządzania budynkami i wewnętrznymi systemami biznesowymi.
– Wypracowaliśmy nowatorską metodę instalacji ładowarek, która obniża koszty budowy takiej infrastruktury. To oznacza mniej okablowania i mniej prac budowlanych. Wykorzystujemy innowacyjny system DLM, który automatycznie dostosowuje moc ładowania do obciążenia sieci, obniżając koszty eksploatacji i eliminując ryzyko nadmiernego przeciążenia czy awarii. Ze względu na elastyczne modele biznesowe, niskie ceny ładowania i integrację z popularnymi aplikacjami, mamy najkorzystniejsze rozwiązania dla użytkowników końcowych. Co więcej, nasze ładowarki są zdalnie sterowanymi i zarządzanymi urządzeniami loT, dzięki czemu mogą dostosować się do różnorodnych biznesowych potrzeb – komentuje Simonas Stankus, CEO Inbalance grid.
Polska musi nadążać nie tylko za potrzebami konsumentów, ale też zmieniającym się prawem. Ostatnie miesiące były kluczowe dla legislacji w obszarze elektromobilności w Unii Europejskiej. 13 kwietnia br. w życie weszło rozporządzenie AFIR, nakładające na kraje członkowskie konkretne cele w zakresie budowy zielonej infrastruktury. Zgodnie z nowelizacją rozporządzenia 2019/631 do 2030 roku producenci mają zredukować emisyjność sprzedawanych aut osobowych o 55%, a od stycznia 2035 – o 100%.
– Przy odpowiedniej infrastrukturze możemy się spodziewać dynamicznego wzrostu zainteresowania elektrykami. Jako jedna z najszybciej rozwijających się firm w tej branży w Europie Środkowo-Wschodniej, dążymy do bycia najrozsądniejszym wyborem w zakresie ładowania pojazdów dla polskich kierowców – zapowiada Simonas Stankus z Inbalance grid.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
"PB": Ceny elektryków muszą spaść
Poparcie dla stref czystego transportu największe w miastach, w których mają powstać
PKP będzie uczestniczyć w kształtowaniu rynku wodoru w Polsce
Kolejne wodorowe zamówienie – klientem niemieckie Gummersbach
Nowy program dopłat do używanych elektryków jesienią br.
Od 1 lipca zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu w Warszawie
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |