Firma Northvolt ogłosiła we wtorek, że zamierza zbudować trzecią gigafabrykę w niemieckiej dolinie czystej energii, oraz ma nadzieję, że pierwsze baterie zostaną wyprodukowane już w 2025 roku.
W oświadczeniu producent akumulatorów z siedzibą w Sztokholmie poinformował, że fabryka Northvolt Drei będzie zlokalizowana w Heide, w północnych Niemczech, i będzie dostarczać akumulatory litowo-jonowe na europejski rynek.
Potencjalna zdolność produkcyjna zakładu wyniesie 60 GW rocznie, co "wystarczy dla około miliona pojazdów elektrycznych".
Firma poinformowała, że Northvolt Drei - będzie jej trzecią gigafabryką. Gigafaktury to zakłady produkujące na dużą skalę baterie do pojazdów elektrycznych.
Firma Northvolt twierdzi, że lokalizacja fabryki w kraju związkowym Szlezwik-Holsztyn umożliwi jej podłączenie do sieci energetycznej tego regionu.
Opisała tę sieć jako "charakteryzującą się nadwyżką energii elektrycznej generowanej przez lądową i morską energię wiatrową i wzmocnioną czystą energią dostarczaną przez połączenia sieciowe z Danią i Norwegią."
Firma Northvolt została założona w 2016 roku i przyciągnęła inwestycje m.in. od Goldman Sachs i Volkswagena.
- Ma znaczenie, jak produkujemy ogniwo baterii. Jeśli do produkcji używamy węgla, do akumulatora dostaje się spora ilość
CO2, ale jeśli korzystamy z czystej energii, możemy stworzyć bardzo
zrównoważony produkt - powiedział we wtorek Peter Carlsson, dyrektor generalny Northvolt.
- Nasza filozofia zakłada, że nowe energochłonne gałęzie przemysłu, takie jak produkcja akumulatorów, powinny powstawać w faktycznej geograficznej bliskości miejsca, w którym wytwarzana jest czysta energia - dodał dyrektor.
W związku z tym, że zrównoważony rozwój znajduje się na pierwszym planie w procesie projektowania i podejmowania decyzji dotyczących Northvolt Drei, fabryka będzie w znacznym stopniu zaopatrywać się w surowce z metali pochodzących z recyklingu, co stanowi część zobowiązania Northvolt do zaspokajania 50 proc. zapotrzebowania na surowce z recyklingu do roku 2030.
Northvolt Drei zamierza uruchomić na terenie zakładu zakład recyklingu akumulatorów, który zapewni efektywne ponowne wykorzystanie produktów ubocznych procesu produkcyjnego i zapewni zrównoważone rozwiązanie dla akumulatorów do pojazdów elektrycznych wycofanych z eksploatacji, odzyskanych z rynków europejskich.
Oprócz centralnej pozycji w powstającym europejskim łańcuchu dostaw baterii, łączącym Skandynawię z Europą kontynentalną, region ten zapewnia również przestrzeń niezbędną do stworzenia fabryki baterii o wielkości umożliwiającej wykorzystanie efektu skali w produkcji, który ma kluczowe znaczenie dla obniżenia kosztów baterii.
Wielu graczy na rynku
Northvolt nie jest osamotniony w dążeniu do utworzenia gigafabryki w Niemczech, które są potęgą przemysłową i gospodarczą, posiadającą wysoko wykwalifikowaną kadrę. Przykładowo Tesla pracuje nad Gigafactory Berlin-Brandenburg.
Z kolei koncern VW - który w grudniu 2021 roku poinformował, że posiada około 20 proc. udziałów w Northvolt - chce wybudować kilka własnych gigafaktur w Europie, w tym jedną w Dolnej Saksonii.
W poniedziałek Ford ogłosił, że podpisał niewiążące porozumienie z południowokoreańskim SK On Co. i tureckim Koç Holding.
Porozumienie dotyczy utworzenia spółki joint venture, której celem będzie budowa komercyjnego zakładu produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych w pobliżu stolicy Turcji, Ankary. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, produkcja w zakładzie mogłaby się rozpocząć w połowie bieżącej dekady.
Ford poinformował, że JV ma wsparcie rządu tureckiego i będzie dysponować mocą produkcyjną w zakresie od 30 do 45 GW rocznie.
Wysiłki zmierzające do utworzenia zakładów produkujących akumulatory do pojazdów elektrycznych pojawiają się w momencie, gdy największe gospodarki starają się ograniczyć wpływ transportu drogowego na środowisko i odejść od pojazdów napędzanych benzyną i olejem napędowym.
Komisja Europejska, organ wykonawczy UE, stawia sobie za cel ograniczenie emisji CO2 z samochodów osobowych i dostawczych o 100 procent do 2035 roku. Turcja, gdzie miałby się znajdować zakład produkcji akumulatorów wspierany przez Forda, nie należy do UE.
Wielka Brytania, która opuściła Unię Europejską z końcem stycznia 2020 roku, chce do 2030 roku wstrzymać sprzedaż nowych samochodów osobowych i dostawczych z silnikami diesla i benzynowymi. Począwszy od 2035 roku, wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze będą musiały charakteryzować się zerową emisją spalin z rury wydechowej.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
W Zgorzelcu powstała pierwsza polska platforma dla pojazdów elektrycznych – EAGLE! [GALERIA]
Linie lotnicze oskarżone o greenwashing!
Naukowcy: wpływ ładowania pojazdów elektrycznych na sieć energetyczną można zmniejszyć
Niewystarczająca infrastruktura zagrozi transformacji motoryzacji
Projekt z udziałem Deltamarin otrzymał zgodę ABS na badania w zakresie metody dekarbonizacji żeglugi
Prezes Toyoty widzi przyszłość w wodorze
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 24350,00 $ | tona | 2,20% | 24 mar |
Cynk | 2899,00 $ | tona | 0,21% | 24 mar |
Aluminium | 2264,00 $ | tona | 0,00% | 24 mar |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |