PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do końca roku zamontują 15 nowych instalacji fotowoltaicznych. Panele na kolejowych budynkach m.in. w Kielcach, Włoszczowie, Siedlcach i Przemyślu pozwolą ograniczyć emisję CO2. To jedno z działań PLK na rzecz ograniczania oddziaływania kolei na środowisko i poprawy efektywności energetycznej kolei.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły montaż instalacji fotowoltaicznych, m.in. na nastawniach w Międzyrzecu Podlaskim i Siedlcach, budynku lokalnego centrum sterowania w Łukowie, a także budynkach we Włoszczowie Płn. i Kielcach. Do końca roku montaż paneli słonecznych zaplanowano także w Staszowie, Przemyślu, Przeworsku, Jaśle, Mostówce i Hajnówce. Szacowana roczna produkcja energii przez nowe instalacje PLK to ponad 190 MWh. To odpowiednik zapotrzebowania na energię elektryczną ponad 80 gospodarstw domowych. Takie działanie oznacza redukcję CO2 o ponad 136 ton rocznie.
– Zwiększanie liczby źródeł energii odnawialnej i montaż paneli fotowoltaicznych, to jedno z działań PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na rzecz ograniczania oddziaływania kolei na środowisko i poprawy efektywności energetycznej kolei. Również dzięki takim inwestycjom kolej jest coraz bardziej ekologicznym środkiem transportu – powiedział Ireneusz Merchel prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
24 instalacje fotowoltaiczne wykorzystywane już przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyprodukowały w 2020 r. ok. 240 MWh. Wartość ta odpowiada zapotrzebowaniu na energię elektryczną dla ponad 100 gospodarstw domowych. Fotowoltaika ograniczyła emisję CO2 o ponad 170 ton. Panele fotowoltaiczne są zamontowane m.in. na budynkach nastawni w Lublinie, Rejowcu, Niedrzwicy, hali napraw w Białogardzie, na budynkach kolejowych w Koszalinie, Stargardzie, Chełmie i Szczecinie.
Kolej na efektywność energetyczną
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od kilku lat realizują działania na rzecz poprawy efektywności energetycznej w wielu obszarach, m.in. na stacjach, peronach i przejazdach montowane jest energooszczędne oświetlenie LED. W ramach przedsięwzięcia „BRIK – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej” PLK i NCBR poszukują innowacyjnych rozwiązań m.in. w zakresie wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Realizowany jest projekt wykorzystujący innowacyjną metodologię zabudowy paneli fotowoltaicznych na ekranach akustycznych wzdłuż linii kolejowych. Kluczowym aspektem jest połączenie ekranu akustycznego z możliwością wytwarzania energii elektrycznej z promieniowania słonecznego. Spółka przewiduje także rozpoczęcie prac koncepcyjnych związanych z wykorzystaniem w swojej działalności paneli wiatrowych.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
PostNL i Spring wprowadzają cztery miliony litrów biopaliwa do europejskiej sieci transportu drogowego
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Krakowskie autobusy elektryczne od dziesięciu lat na ulicach miasta
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |