Polregio zoptymalizuje prowadzenie pociągów pod względem zużycia energii

Polregio zoptymalizuje prowadzenie pociągów pod względem zużycia energii - ZielonaGospodarka.pl
15.05.2024 09:55
Strona główna Transport, Elektromobilność Polregio zoptymalizuje prowadzenie pociągów pod względem zużycia energii

Partnerzy portalu

Polregio zoptymalizuje prowadzenie pociągów pod względem zużycia energii - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Polregio

Polregio zoptymalizuje prowadzenie pociągów pod względem zużycia energii - poinformował we wtorek przewoźnik kolejowy. W maju maszyniści Polregio będą testować program, które monitoruje ich styl jazdy w oparciu o algorytmy wykorzystujące sztuczną inteligencję.

Spółka Polregio poinformowała we wtorek, że podjęła współpracę z PGE Energetyka Kolejowa, dotyczącą rozwiązań eco-drivingowych w transporcie kolejowym.

"Spółki podpisały umowę dotyczącą wykorzystania przez Polregio aplikacji SENSUM, pozwalającej optymalizować prowadzenie pociągów pod względem zużycia energii" - poinformował przewoźnik. Dodał, że jeszcze w tym miesiącu czterdziestu maszynistów Polregio w całym kraju weźmie udział w projekcie, którego celem jest zwiększenie efektywności energetycznej oraz zminimalizowanie wpływu transportu kolejowego na środowisko.

W komunikacie wskazano, że maszyniści będą testować w prowadzonych pojazdach szynowych aplikację SENSUM. "SENSUM to zaprojektowane przez PGE Energetyka Kolejowa oprogramowanie, które pozwala monitorować styl jazdy maszynistów w oparciu o algorytmy wykorzystujące sztuczną inteligencję i podpowiada, jak prowadzić pociąg, minimalizując przy tym zużycie energii" - wyjaśniono. Wskazano, że SENSUM zapewnia maszyniście dodatkowe wsparcie - "szósty zmysł", umożliwiający "świadomą i oszczędną" jazdę, dzięki której pociąg pobiera znacznie mniej energii trakcyjnej. Spółka dodała, że jest to system klasy "DAS" (driver advisory system).

"Rozwiązanie to interpretuje dane wejściowe oraz parametry liczone w czasie rzeczywistym, a następnie przekazuje je maszyniście w postaci bieżących wskazówek. Pozwalają one ekonomicznie prowadzić pojazd szynowy" - wytłumaczyła.

"Wymiana taboru kolejowego na nowy zero- lub niskoemisyjny, o który obecnie zabiegamy, oraz testowanie rozwiązań ecodrivingowych na dotychczas największą skalę w kraju, to nasz priorytet dotyczący zrównoważonej mobilności. Chcemy być pionierem we wdrażaniu ekologicznych rozwiązań w sektorze kolejowym" – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes Polregio Adam Pawlik.

"Współpraca z PGE Energetyka Kolejowa (...) to również ważny element optymalizacji kosztów w spółce. Liczymy na zwiększenie efektywności prowadzenia pojazdów trakcyjnych, zmniejszenie kosztów energii, a w przyszłości uzyskanie białych certyfikatów związanych z efektywnością energetyczną" – dodał wiceprezes Polregio Marcel Klinowski.

Polregio zwróciła uwagę, że od 1990 r. emisja CO2 rośnie gwałtownie przede wszystkim w transporcie lotniczym oraz samochodowym. "Kolej, spośród wszystkich gałęzi transportu, jest najbardziej ekologiczna. Jak podkreślają eksperci, bez transformacji w transporcie kolejowym nie będzie możliwe sprostanie wymogom ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 r. dla całego naszego kraju" - podkreśliła spółka.

Polregio informuje, na swoich stronach, że rocznie z jej korzysta blisko 72 mln pasażerów, a pociągi przewoźnika zatrzymują się na ponad 1900 stacjach. Udział firmy w rynku kolejowych przewozów pasażerskich utrzymuje się na poziomie 27 proc. Większościowym udziałowcem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu (50 proc. i jeden udział).

autor: Anna Bytniewska

ab/ mmu/

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.