Od instrumentów wsparcia zależy, czy Polska stanie się hubem produkcyjnym pojazdów zeroemisyjnych i ich podzespołów, czy też znaczenie przemysłu motoryzacyjnego w krajowej gospodarce będzie spadać - oceniło w środowym komentarzu Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) przypomniało, że w 2021 r. przemysł motoryzacyjny odpowiadał za 8 proc. PKB Polski oraz za ok. 13,5 proc. wartości krajowego eksportu. W kraju wyprodukowano wówczas 439,1 tys. pojazdów, a zatrudnienie w tym przemyśle i branżach powiązanych znalazło ok. 400 tys. osób. Podkreślono, że Polska zajmuje 10. miejsce na liście największych eksporterów podzespołów na świecie z wartością eksportu 12,3 mld dolarów.
W środowej informacji PSPA zwraca uwagę, że sektor motoryzacyjny stoi jednak obecnie przed szeregiem wyzwań. "Jest to efekt podjętych decyzji przez Komisję Europejską, Radę Unii Europejskiej oraz Parlament Europejski, które osiągnęły porozumienie w sprawie redukcji emisji dwutlenku węgla o 100 proc. dla pojazdów osobowych i dostawczych do 2035 r. Oznacza to, że za 13 lat każdy kraj unijny musi być gotowy na znaczący wzrost liczby pojazdów elektrycznych" - wyjaśniła organizacja. Dodano, że po 2034 r. na rynku będą dostępne wyłącznie pojazdy całkowicie elektryczne (BEV) lub zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV).
Według przedstawicieli branżowej organizacji utrzymanie znaczenia krajowego przemysłu motoryzacyjnego wymaga inwestycji nastawione na zwrot ku produkcji pojazdów zeroemisyjnych i podzespołów na ich potrzeby.
"Od wdrożonych instrumentów wsparcia zależy w znacznej mierze, czy Polska stanie się hubem produkcyjnym pojazdów zeroemisyjnych i powiązanych z nimi podzespołów, czy też znaczenie przemysłu motoryzacyjnego w krajowej gospodarce będzie systematycznie spadać wraz z przenoszeniem fabryk i lokowaniem inwestycji sektora e-mobility w pozostałych państwach członkowskich Unii Europejskiej" – ocenił dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Maciej Mazur.
"Rodzący się rynek e-mobility stwarza również szereg nowych możliwości dla państw, przedsiębiorstw oraz instytucji, które odpowiednio wcześnie podejmą kroki pozwalające na umocnienie swojej pozycji w tym obszarze" – zauważył.
Wiceprezes ds. badań i rozwoju Sieci Badawczej Łukasiewicz dr Marcin Kraska stwierdził, iż "polska nauka dysponuje znacznym potencjałem, aby zintensyfikować prace nad technologiami niezbędnymi do rozwoju elektromobilności". "Istnieje potrzeba wprowadzenia systemowych rozwiązań w zakresie strategii i niezbędnego otoczenia formalno-prawnego, organizacji krajowej branży B+R oraz efektywnych biznesowych i finansowych formuł współpracy nauki z przemysłem" – zaznaczył.
W opracowanym przez PSPA raporcie "Wpływ elektromobilności na rozwój gospodarczy w Polsce" zaprezentowano trzy scenariusze rozwoju branży motoryzacyjnej w Polsce zależnie m.in. od zakresu i terminu wdrażania instrumentów stymulujących rozwój rynku elektromobilności: pasywny, umiarkowany i aktywny.
"W zależności od przyjętego scenariusza prognozowany udział elektromobilności w PKB Polski w roku 2030 r. może wynosić od 2 proc. do prawie 4 proc., zaś w roku 2050 r. – od niecałych 3 proc. do prawie 6 proc." - wskazali autorzy analizy.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Zespół Mercedes F1 twierdzi, że biopaliwa zmniejszają emisję o 89%
Dyrektor Qatar Airways twierdzi, że zerowa emisja jest "nieosiągalna" do 2050 r.
Dekarbonizacja transportu ciężkiego w Polsce. Raport FPPE na temat elektryfikacji ciężarówek
Nowy rekord samochodu elektrycznego - ponad 100 godzin jazdy bez przerwy
Enefit wprowadza na polski rynek ładowarki do samochodów elektrycznych i będzie rozwijał publiczną sieć ładowania
Horała: inwestycja w głębokowodne terminale przeładunkowe jest absolutnie kluczowa
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 24525,00 $ | tona | 1,03% | 24 maj |
Cynk | 2305,00 $ | tona | -2,41% | 24 maj |
Aluminium | 2233,00 $ | tona | 1,45% | 24 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |