PSPA: od wsparcia zależy, czy Polska będzie hubem produkcyjnym pojazdów zeroemisyjnych

zk

19.01.2023 13:29 Źródło: PAP
Strona główna Transport, Elektromobilność PSPA: od wsparcia zależy, czy Polska będzie hubem produkcyjnym pojazdów zeroemisyjnych

Partnerzy portalu

PSPA: od wsparcia zależy, czy Polska będzie hubem produkcyjnym pojazdów zeroemisyjnych - ZielonaGospodarka.pl
Fot. inf. prasowa

Od instrumentów wsparcia zależy, czy Polska stanie się hubem produkcyjnym pojazdów zeroemisyjnych i ich podzespołów, czy też znaczenie przemysłu motoryzacyjnego w krajowej gospodarce będzie spadać - oceniło w środowym komentarzu Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) przypomniało, że w 2021 r. przemysł motoryzacyjny odpowiadał za 8 proc. PKB Polski oraz za ok. 13,5 proc. wartości krajowego eksportu. W kraju wyprodukowano wówczas 439,1 tys. pojazdów, a zatrudnienie w tym przemyśle i branżach powiązanych znalazło ok. 400 tys. osób. Podkreślono, że Polska zajmuje 10. miejsce na liście największych eksporterów podzespołów na świecie z wartością eksportu 12,3 mld dolarów.

W środowej informacji PSPA zwraca uwagę, że sektor motoryzacyjny stoi jednak obecnie przed szeregiem wyzwań. "Jest to efekt podjętych decyzji przez Komisję Europejską, Radę Unii Europejskiej oraz Parlament Europejski, które osiągnęły porozumienie w sprawie redukcji emisji dwutlenku węgla o 100 proc. dla pojazdów osobowych i dostawczych do 2035 r. Oznacza to, że za 13 lat każdy kraj unijny musi być gotowy na znaczący wzrost liczby pojazdów elektrycznych" - wyjaśniła organizacja. Dodano, że po 2034 r. na rynku będą dostępne wyłącznie pojazdy całkowicie elektryczne (BEV) lub zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV).

Według przedstawicieli branżowej organizacji utrzymanie znaczenia krajowego przemysłu motoryzacyjnego wymaga inwestycji nastawione na zwrot ku produkcji pojazdów zeroemisyjnych i podzespołów na ich potrzeby.

"Od wdrożonych instrumentów wsparcia zależy w znacznej mierze, czy Polska stanie się hubem produkcyjnym pojazdów zeroemisyjnych i powiązanych z nimi podzespołów, czy też znaczenie przemysłu motoryzacyjnego w krajowej gospodarce będzie systematycznie spadać wraz z przenoszeniem fabryk i lokowaniem inwestycji sektora e-mobility w pozostałych państwach członkowskich Unii Europejskiej" – ocenił dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Maciej Mazur.

"Rodzący się rynek e-mobility stwarza również szereg nowych możliwości dla państw, przedsiębiorstw oraz instytucji, które odpowiednio wcześnie podejmą kroki pozwalające na umocnienie swojej pozycji w tym obszarze" – zauważył.

Wiceprezes ds. badań i rozwoju Sieci Badawczej Łukasiewicz dr Marcin Kraska stwierdził, iż "polska nauka dysponuje znacznym potencjałem, aby zintensyfikować prace nad technologiami niezbędnymi do rozwoju elektromobilności". "Istnieje potrzeba wprowadzenia systemowych rozwiązań w zakresie strategii i niezbędnego otoczenia formalno-prawnego, organizacji krajowej branży B+R oraz efektywnych biznesowych i finansowych formuł współpracy nauki z przemysłem" – zaznaczył.

W opracowanym przez PSPA raporcie "Wpływ elektromobilności na rozwój gospodarczy w Polsce" zaprezentowano trzy scenariusze rozwoju branży motoryzacyjnej w Polsce zależnie m.in. od zakresu i terminu wdrażania instrumentów stymulujących rozwój rynku elektromobilności: pasywny, umiarkowany i aktywny.

"W zależności od przyjętego scenariusza prognozowany udział elektromobilności w PKB Polski w roku 2030 r. może wynosić od 2 proc. do prawie 4 proc., zaś w roku 2050 r. – od niecałych 3 proc. do prawie 6 proc." - wskazali autorzy analizy.

Tagi:
pspa, ev

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.