W połowie maja przedstawiciele łotewskich, estońskich i litewskich spółek kolejowych spotkali się w celu omówienia współpracy w zakresie przewozu ładunków kontenerowych w ramach projektu Amber Train. Jest to połączenie intermodalne łączące kraje bałtyckie ze Skandynawią i Europą Zachodnią. Jest szansa na jego reaktywację.
W spotkaniu wzięli udział reprezentanci Kolei Łotewskich (Latvijas dzelzceļš), łotewskich spółek LDZ CARGO i LatRailNet, Kolei Estońskich (Eesti Raudtee), estońskiej spółki Operail oraz litewskiego przedsiębiorstwa kolejowego LTG Cargo. Spotkanie dotyczyło możliwych dostosowań modelu biznesowego projektu Amber Rail.
Rinalds Pļavnieks, członek zarządu Kolei Łotewskich wskazał, że od momentu uruchomienia projektu Amber Train w 2018 roku sytuacja na rynku transportowym znacząco się zmieniła. W dniu 29 maja 2018 roku łotewskie, estońskie i litewskie spółki kolejowe podpisały w Tallinie umowę o utworzeniu nowej regularnej trasy transportu towarowego Šestokai-Riga-Tallinn, nazwanej Amber Train, kładąc tym samym podwaliny pod intermodalną trasę transportu towarowego łączącą wszystkie trzy kraje bałtyckie. Długość połączenia sięgała 650 km. Stopniowo usługa intermodalna traciła popyt i stała się mniej popularna, ponieważ firmy skupiły się na innych możliwościach. Teraz jednak projekt ma zostać zreaktywowany w ramach nowych modeli biznesowych.
- Projekt współpracy trzech krajów w zakresie przewozu ładunków ma duży potencjał na Łotwie, w krajach bałtyckich i w szerszym regionie, a my mamy doskonałą okazję, aby ten potencjał rozwinąć. Aby to osiągnąć, musimy uzgodnić następujące istotne kwestie - zgodność ceny końcowej z popytem rynkowym, regularność transportu kolejowego oraz poparcie wszystkich trzech państw bałtyckich dla tego projektu - powiedział R. Pļavnieks.
Marko Paatsi, kierownik ds. handlowych w Operail również podkreślił regionalne znaczenie projektu i zwrócił uwagę na znaczenie ceny jako istotnego czynnika.
- Nie postrzegamy Amber Train tylko jako projektu bałtyckiego - jest to projekt łączący kraje bałtyckie i skandynawskie z Europą Środkową i Południową. Jest to przede wszystkim połączenie z Finlandią, która posiada bazy ładunków papieru, pulpy drzewnej i produktów drzewnych, które mogą być dostarczane nawet do Włoch - powiedział M. Paatsi.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |