Ørsted, wiodąca na świecie duńska firma energetyczna, oraz DSV, globalna duńska firma transportowo-logistyczna, przetestują długodystansowy transport części zamiennych i narzędzi za pomocą dronów w cieśninie Kattegat.
Ørsted ma ambitny cel, aby do 2025 roku stać się firmą neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla i nieustannie poszukuje nowych sposobów zapewnienia wysokiej dostępności farm wiatrowych oraz ograniczenia emisji dwutlenku węgla związanej z logistyką świadczonych usług. Z kolei DSV dąży do ciągłego wprowadzania innowacji i optymalizacji swoich usług logistycznych. Dlatego też obie wiodące duńskie firmy mają wspólny interes w ocenie roli, jaką drony mogą potencjalnie odegrać w zrównoważonej logistyce morskich farm wiatrowych.
Szybka, wydajna i zeroemisyjna alternatywa
Morskie farmy
wiatrowe są zazwyczaj zlokalizowane w dużej odległości od brzegu, a
technicy serwisowi i niezbędne części zamienne są zazwyczaj
transportowane statkami – co również przyczynia się do emisji dwutlenku
węgla. Technicy przywożą swoje narzędzia i komponenty najczęściej
potrzebne do obsługi turbin wiatrowych, ale jeśli potrzebne są specjalne
części zamienne, muszą po nie wracać na ląd. Jest to zarówno kosztowne,
jak i czasochłonne, dlatego naprawy często są opóźniane do następnego
dnia.
Alternatywą są drony towarowe, które mogą zapewnić wsparcie
logistyczne, zwłaszcza w przypadku małych części zamiennych,
przyczyniając się do znacznie szybszego ponownego uruchomienia turbiny
wiatrowej i ograniczenia wpływu na środowisko.
– W Ørsted
nieustannie badamy nowe możliwości minimalizacji przestojów turbin
wiatrowych i zwiększania produkcji energii ze źródeł odnawialnych. Wraz z
firmą DSV Ørsted uruchomił inicjatywę mającą na celu przybliżenie
magazynu części zamiennych do serwisantów, zapewniając tym samym szybszy
powrót turbin wiatrowych do pracy – mówił Klaus Baggesen Hilger,
kierownik ds. operacji cyfrowych i innowacji w Ørsted.
Drony są
zasilane energią elektryczną ze źródeł odnawialnych i będą latać
autonomicznie do podstacji morskiej, ale mamy nadzieję przetestować je w
lotach do turbin wiatrowych na późniejszym etapie. Dzięki możliwości
szybkiego i skutecznego dostarczania części zamiennych, potrzebnych do
napraw, można skrócić czas przestoju turbin wiatrowych, zwiększając tym
samym produkcję czystej energii. Jednocześnie zmniejsza się
zapotrzebowanie na transport statkami, a także emisja dwutlenku węgla
związana z eksploatacją morskich farm wiatrowych.
DSV jest
liderem transportu i logistyki w Danii, oraz trzecim co do wielkości
graczem na świecie w tym sektorze. Dlatego udział DSV w próbie
wykorzystania dronów towarowych, był istotnym elementem, ponieważ firma
stawia na innowacje i automatyzację, koncentrując się na rozwoju swoich
usług logistycznych. Firma już korzysta z dronów we własnych centrach
logistycznych i dostrzega potencjalne możliwości wykorzystania
technologii dronów w nowym zakresie.
– W DSV nieustannie
pracujemy nad tworzeniem optymalnych łańcuchów dostaw dla naszych
klientów, dlatego współpraca z Ørsted nad optymalizacją ich dostaw z
lądu do morskich farm wiatrowych była dla nas dobrą okazją. Jest to
szybkie, opłacalne i ekologiczne, więc nie możemy się doczekać lotów
próbnych – dodał Peter Matthiesen, szef działu innowacji i produktów
cyfrowych w DSV.
Próby morskie na trasie z Grenaa do Anholt są
pierwszymi tego typu, a partnerstwo między Ørsted i DSV pozwoli zbadać
możliwości wykorzystania technologii dronów na morzu.
Loty testowe
Podczas
dwóch tygodni lotów testowych, firmy ocenią możliwości dostarczenia
przez dron komponentów z bazy Ørsted w porcie Grenaa do morskiej stacji
elektroenergetycznej oddalonej o 25 km od brzegu oraz, potencjalnie, do
turbin wiatrowych. Próby zostaną przeprowadzone przy użyciu drona o
zasięgu 100 km i ładowności 2,5 kg. Celem prób jest sprawdzenie, czy
drony towarowe mogą służyć jako realistyczne uzupełnienie logistyczne
dla wielu działających morskich farm wiatrowych firmy.
DSV
skorzystało z usług szwajcarskiego dostawcy dronów RigiTech oraz
duńskiego operatora Holo, którzy specjalizują się w autonomicznych
rozwiązaniach mobilnych. Zarówno RigiTech, jak i Holo będą wspierać loty
testowe dronów.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Wyspy, które niekoniecznie otacza woda
Simply Blue Group częścią konsorcjum budującego pierwszą na świecie farmę wodorostów na morskiej farmie wiatrowej
MKiŚ: trwają badania hałd górniczych i hutniczych w celu odzysku surowców krytycznych
URE: na koniec 2023 roku 1,4 mln mikroinstalacji OZE o mocy 11,3 GW
Od kwietnia zmiany w "Czystym Powietrzu" m.in. dotyczące pomp ciepła
Efektywność energetyczna. Już nie moda, jeszcze nie codzienność
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |