Stany Zjednoczone wolą diesla, Europa i Chiny napędzają produkcję pojazdów elektrycznych

07.07.2021 09:00 Źródło: Własne
Strona główna Transport, Elektromobilność Stany Zjednoczone wolą diesla, Europa i Chiny napędzają produkcję pojazdów elektrycznych

Partnerzy portalu

Stany Zjednoczone wolą diesla, Europa i Chiny napędzają produkcję pojazdów elektrycznych - ZielonaGospodarka.pl
Fot. iStock

Stany Zjednoczone pozostają w tyle za Chinami i Europą, jeśli chodzi o produkcję i użycie  pojazdów elektrycznych w kraju, tak wynika z najnowszych danych z badania przeprowadzonego przez Międzynarodową Radę ds. Czystego Transportu.

Międzynarodowa Rada ds. Czystego Transportu ostrzega, że Stany Zjednoczone pozostają coraz bardziej w tyle za Europą i Chinami pod względem produkcji pojazdów elektrycznych. Naukowcy doszli do wniosku, że polityka "skoncentrowana na przejściu na pojazdy o zerowej emisji" pobudziła produkcję i rozpowszechnienie pojazdów elektrycznych w Europie i Chinach. Tymczasem w Stanach Zjednoczonych polityka, która mogła przyczynić się do zwiększenia produkcji, inwestycji i zakupów pojazdów elektrycznych, została wycofana lub zlikwidowana.

Według raportu, w latach 2010-2020 świat wyprodukuje ponad 10 milionów elektrycznych pojazdów osobowych. Pod koniec 2017 roku producenci samochodów z siedzibą w Stanach Zjednoczonych wyprodukowali 20 proc. globalnej produkcji. Do 2020 roku amerykańscy producenci samochodów reprezentowali zaledwie 18 proc. skumulowanej liczby pojazdów elektrycznych wyprodukowanych od 2010 roku, podczas gdy udział produkcji wzrósł w Chinach i Europie.

Polityka rządowa napędza rynki 

ICCT stwierdza, że polityka rządowa promująca EV zrobiła różnicę.

– Wzrost produkcji pojazdów elektrycznych następuje tam, gdzie istnieje silna polityka krajowa mająca na celu pobudzenie rynku – powiedział Nic Lutsey, dyrektor programowy ICCT. 

Od 2010 do 2020 roku, jak ustalili badacze, Chiny były największym geograficznie producentem EV i odpowiadały za około 44 proc. wyprodukowanych pojazdów elektrycznych, z około 4,6 mln sztuk zarówno w produkcji, jak i sprzedaży w ciągu dekady.

Europa, w latach 2010 do 2020, odpowiada za 25 proc. globalnej produkcji pojazdów elektrycznych, produkując 2,6 miliona i sprzedając 3,2 miliona, co czyni region importerem netto.

Tylko w ubiegłym roku amerykańscy producenci samochodów wyprodukowali co najmniej 450 000 pojazdów elektrycznych, z czego około 85 proc. to zasługa Tesli. Roczny eksport pojazdów elektrycznych z fabryk w USA w 2020 roku przekroczył 215 tys. sztuk, najwięcej spośród wszystkich krajów.

Silniejszy popyt za oceanem niż w Stanach Zjednoczonych sprawia, że producenci pojazdów elektrycznych, tacy jak Tesla, muszą wysyłać swoje produkty poza granice USA i zakładać tam sklepy.

Pojazdy elektryczne, w tym hybrydy i pojazdy elektryczne z „zieloną” baterią, stanowiły zaledwie 2,3 proc. sprzedaży nowych pojazdów w USA w 2020 roku. Tymczasem w Europie pojazdy elektryczne stanowiły 10 proc. sprzedaży nowych pojazdów, a w Chinach 6 proc.

Popyt za oceanem wywołuje swego rodzaju efekt sieci. Jak wynika z badania ICCT, producenci samochodów przeznaczają więcej pieniędzy i realizują bardziej agresywne plany budowy nowych zakładów i sprzedaży większej liczby modeli pojazdów elektrycznych za granicą niż w Stanach Zjednoczonych.

Na przykład, Volkswagen ma w planach największą całkowitą produkcję pojazdów elektrycznych do 2025 roku, w oparciu o ogłoszone plany i dotychczasowe inwestycje firmy, bez zakładów produkujących wyłącznie pojazdy elektryczne w USA, ale z kilkoma zakładami montującymi pojazdy elektryczne w Europie i Chinach.

Według raportu ICCT tylko dwie z 44 montowni pojazdów w USA były przeznaczone do produkcji wyłącznie pojazdów elektrycznych w 2020 roku. Trzy zakłady GM mają być przekształcone do produkcji tylko EV w 2021 roku, a Tesla i Lucid Motors mają po jednym nowym zakładzie all-EV w budowie. To w sumie siedem z 44 amerykańskich zakładów montażu pojazdów, które byłyby przeznaczone do produkcji tylko EV do 2025 roku, w oparciu o plany firm.

Tendencja zerowej emisji 

Naukowcy ICCT doszli do wniosku, że globalne tendencje zostały wywołane przez politykę "skoncentrowaną na przejściu na pojazdy o zerowej emisji" lub jej brak.

W Europie, jak zauważono, producenci samochodów wprowadzili dziesiątki nowych modeli elektrycznych i znacznie zwiększyli ilość produkowanych lub planowanych w produkcji samochodów elektrycznych w porównaniu z USA w ostatnich latach. Posunięcia te mają na celu przede wszystkim spełnienie regionalnych norm emisji pojazdów.

W Chinach, zarówno "polityka popytu, jak i podaży" pomogła w zwiększeniu produkcji. Chiny rozszerzyły szereg zachęt dla konsumentów i wzmocniły przepisy, które ograniczają pojazdy z silnikami spalinowymi, ułatwiając jednocześnie zakup, rejestrację i prowadzenie pojazdów elektrycznych. 

Tymczasem w USA niektóre standardy wydajności pojazdów zostały cofnięte pod rządami byłego prezydenta Donalda Trumpa. A federalne zachęty do zakupu pojazdów elektrycznych zaczęły stopniowo wygasać dla producentów samochodów o największej sprzedaży EV, takich jak Tesla i GM.

Nowy dwupartyjny plan infrastrukturalny w USA obejmuje 15 miliardów dolarów na infrastrukturę dla pojazdów elektrycznych, autobusów elektrycznych i tranzytu – jest to ułamek wcześniejszej propozycji prezydenta Joe Bidena, aby wydać 174 miliardy dolarów na pobudzenie rynku pojazdów elektrycznych.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.