Szkoła Morska w Gdyni od pewnego czasu prowadzi kursy powiązane z operacjami przy użyciu statków typu jack-up. Z uwagi na ekstremalne warunki pracy tych jednostek, w kursie uczestniczyli wytypowani pracownicy administracji morskiej wydającej pozwolenia wykonywania czynności i kontrolującej ich egzekwowanie na polskich wodach terytorialnych.
– Biorąc pod uwagę przyspieszenie, które ostatnio dało się zauważyć, odnotowujemy rosnącą ilość kursantów na wszystkich szkoleniach dotyczących morskich farm wiatrowych – mówi Alfred Naskręt, dyrektor Szkoły Morskiej w Gdyni.
Niecodzienną zachętą dla pracodawców jest element "Boat Transfer", realizowany za pomocą oryginalnego symulatora CTV (crew transfer vessel), czyli statku do transportu załogi i obsługi morskich farm wiatrowych - jedynego w Polsce.
– Zejście z falującej jednostki na wieżę to czynność wymagająca szczególnych umiejętności, które należy dobrze wyćwiczyć. Korzystanie z symulatora CTV pozwala na stopniowe przyzwyczajanie się do stanu morza. Można więc trenować, te konieczne do pracy umiejętności, w kontrolowanych i bezpiecznych warunkach, bez narażania zdrowia i życia – tłumaczy dyrektor Naskręt.
I jak wylicza, dzięki symulatorowi, możliwe jest pozorowanie trzech stanów morza wzbogacone o efekty zwiększonego falowania, zakłóceń komunikacji radiowej, hałasu silnika, porywów wiatru, burzy, czy też opadów deszczu.
– Eskalacja utrudnień szybko skutkuje zamierzonymi rezultatami, na które czekali kursanci oraz zleceniodawcy – podkreśla dyrektor.
Szkolenie na symulatorze CTV prowadzone jest w ramach szkoleń Global Wind Organization (GWO). Rekomendowane są one szczególnie w kontekście wspomnianego już bezpieczeństwa pracowników, którzy w przyszłości podejmą się pracy przy polskich farmach wiatrowych na Bałtyku.
Administracja morska szkoliła się na symulatorze jack-up'a
W
szkoleniach zorganizowanych przez Szkołę Morską w Gdyni udział wzięli w
ostatnim czasie pracownicy lnspektoratu Nadzoru i Monitorowania
Bezpieczeństwa Ruchu Morskiego Urzędu Morskiego w Gdyni. Mowa o kursie
Jack-Up Simulator, przedstawiającym specyfikę pracy samonośnych
jednostek przystosowanych do budowy i obsługi morskich turbin
wiatrowych.
Swoją wiedzę rozszerzali pracownicy z zespołu ds. morskiej energetyki wiatrowej. Kurs był możliwością zapoznania się z problematyką pracy jednostek typu jack-up 4-leg przy budowie i obsłudze morskich turbin wiatrowych.
Jak ocenił inż. kpt. żw. zastępca dyrektora ds. inspekcji morskiej Maciej Jeleniewski z Urzędu Morskiego w Gdyni, przedstawiony zakres podstawowej wiedzy teoretycznej oraz udział w symulacji podejścia do monopala, załadunku dźwigiem elementów ciężkich oraz pre-loadingu, pozwoli zespołowi ds. MEW na pełniejsze zrozumienie zagadnień związanych z bezpieczeństwem operacji przeładunkowych w porcie oraz w czasie montażu elementów morskiej elektrowni wiatrowej na akwenach morskich.
Kurs dostarczył również wiadomości z zakresu najnowszych międzynarodowych standardów bezpieczeństwa stosowanych dla jednostek do budowy morskich farm wiatrowych.
– Dzięki udziałowi w takim szkoleniu możliwa będzie realizacja zadań przewidzianych dla administracji morskiej z zakresu zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi na obszarach powstających MFW – podkreśla Alfred Naskręt.
Dodajmy, że od 15 czerwca Szkoła Morska w Gdyni została uznana jako Knowledge Partner Ocean Technologies Group (OTG), natomiast 25-letnia współpraca z norweską firmą Seagull wygaśnie 31 grudnia 2022 roku.
Dobrą informacją jest fakt, że Seagull został częścią OTG.
– W związku z tym połączono jego produkty i usługi z innymi markami zajmującymi się edukacją i oceną wiedzy oraz umiejętności załóg, co jeszcze lepiej zaspokoi potrzeby w zakresie szkoleń morskich. Dostępna aktualnie biblioteka OTG zawiera potężną bazę wiedzy dla każdego zainteresowanego. Co więcej, planowana jest dalsza rozbudowa i do kolejnych działań została zaproszona również Szkoła Morska w Gdyni – podsumowuje Alfred Naskręt.
O Szkole Morskiej
Szkoła Morska w Gdyni jest członkiem założycielem Krajowej Izby Gospodarki Morskiej oraz członkiem Krajowego Forum Oświaty Niepublicznej i Polskiego Forum Przemysłów Morskich. Szkoła działa aktywnie w Polskim Klastrze Morskim, będąc w jego władzach. W lipcu 1998 roku szkoła uzyskała międzynarodowy certyfikat jakości wg standardów ISO 9001:2000 w zakresie organizacji i prowadzenia szkoleń o profilu morskim, przyznany przez Lloyd’s Register Quality Assurance.
Kadra dydaktyczna składa się ze 150 najlepszych w swojej dziedzinie dydaktyków i praktyków z długoletnim doświadczeniem zawodowym w pracy na statkach morskich, w tym instrumentalnych Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, aktualnie Uniwersytecie Morskim w Gdyni, w przedsiębiorstwach żeglugowych i Administracji Morskiej oraz w zarządzaniu placówkami edukacyjnymi, w tym SDK (Studium Doskonalenia Kadr).
Dodatkowo dysponuje olbrzymią bazę techniczną, co zapewnia jej daleko zaawansowaną samodzielność.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Brakuje elektryków. To problem dla offshore
Wyspy, które niekoniecznie otacza woda
Simply Blue Group częścią konsorcjum budującego pierwszą na świecie farmę wodorostów na morskiej farmie wiatrowej
MKiŚ: trwają badania hałd górniczych i hutniczych w celu odzysku surowców krytycznych
URE: na koniec 2023 roku 1,4 mln mikroinstalacji OZE o mocy 11,3 GW
Od kwietnia zmiany w "Czystym Powietrzu" m.in. dotyczące pomp ciepła
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |