[WIDEO] Najszybszy na świecie elektryczny "latający" prom sprawi, że dojazd do pracy w Sztokholmie będzie szybszy niż samochodem czy metrem

bk

30.06.2022 08:22
Strona główna Transport, Elektromobilność [WIDEO] Najszybszy na świecie elektryczny "latający" prom sprawi, że dojazd do pracy w Sztokholmie będzie szybszy niż samochodem czy metrem

Partnerzy portalu

[WIDEO] Najszybszy na świecie elektryczny "latający" prom sprawi, że dojazd do pracy w Sztokholmie będzie szybszy niż samochodem czy metrem  - ZielonaGospodarka.pl

Najszybsza na świecie jednostka elektryczna będzie wkrótce pływała po archipelagu wokół Sztokholmu, starając się uatrakcyjnić transport publiczny drogą wodną.

Statek Candela P-12 Shuttle zacznie kursować po stolicy Szwecji w przyszłym roku, a jego twórcy twierdzą, że jest to nie tylko najszybszy statek tego typu, osiągający prędkość 30 węzłów, ale także najbardziej energooszczędna jednostka elektryczna w historii.

Inżynierowie mają nadzieję, że dzięki temu morski transport publiczny w mieście stanie się bardziej atrakcyjny niż pociągi, autobusy czy samochody.

Sztokholmska latająca łódź

Prom ma trzy skrzydła z włókna węglowego, które wysuwają się spod kadłuba, dzięki czemu statek unosi się nad wodą, zmniejszając opór powietrza, zwiększając prędkość i stabilność.

"Latając" po wodzie, prom będzie przewoził osoby dojeżdżające do pracy między Ekerö – szybko rozwijającą się dzielnicą na przedmieściach Sztokholmu – a centrum miasta "szybciej niż metro i autobusy, z którymi konkuruje, a także niż samochody w godzinach szczytu" - napisała firma w oświadczeniu.

Candela P-12 Shuttle pokonuje 15-kilometrową trasę w zaledwie 25 minut, oszczędzając podróżnym około 50 minut każdego dnia.

Zeroemisyjna, cicha, stabilna… i latająca

Dzięki innowacyjnej konstrukcji łódź wytwarza "prawie zerową falę nośną" i uzyskała zwolnienie z ograniczenia prędkości do 12 węzłów w regionie Sztokholmu, co oznacza, że może płynąć z pełną prędkością i wlecieć do centrum miasta, nie powodując „uszkodzenia fal” innych statków ani wrażliwych linii brzegowych.

– Żaden inny statek nie posiada tak aktywnej elektronicznej stabilizacji. Latanie na pokładzie P-12 Shuttle przy wzburzonym morzu będzie bardziej przypominało podróż nowoczesnym pociągiem ekspresowym niż statkiem: jest cichy, płynny i stabilny  – powiedział Erik Eklund, wiceprezes Candela.

Dzięki najnowocześniejszej technologii ten najszybszy na świecie prom elektryczny może konkurować pod względem kosztów przejazdu i może być wprowadzany na nowe trasy bez ogromnych inwestycji w infrastrukturę, ponieważ potrzebuje jedynie doku i zasilania elektrycznego.

Prom Candela rozpocznie dziewięciomiesięczny okres próbny w 2023 roku i jeśli spełni pokładane w nim nadzieje, jest nadzieja, że w przyszłości zastąpi flotę miejską złożoną z ponad 70 statków z silnikiem diesla.


Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.