Najszybsza na świecie jednostka elektryczna będzie wkrótce pływała
po archipelagu wokół Sztokholmu, starając się uatrakcyjnić transport
publiczny drogą wodną.
Statek Candela P-12 Shuttle zacznie
kursować po stolicy Szwecji w przyszłym roku, a jego twórcy twierdzą, że
jest to nie tylko najszybszy statek tego typu, osiągający prędkość 30
węzłów, ale także najbardziej energooszczędna jednostka elektryczna w
historii.
Inżynierowie mają nadzieję, że dzięki temu morski
transport publiczny w mieście stanie się bardziej atrakcyjny niż
pociągi, autobusy czy samochody.
Sztokholmska latająca łódź
Prom
ma trzy skrzydła z włókna węglowego, które wysuwają się spod kadłuba,
dzięki czemu statek unosi się nad wodą, zmniejszając opór powietrza,
zwiększając prędkość i stabilność.
"Latając" po wodzie, prom
będzie przewoził osoby dojeżdżające do pracy między Ekerö – szybko
rozwijającą się dzielnicą na przedmieściach Sztokholmu – a centrum
miasta "szybciej niż metro i autobusy, z którymi konkuruje, a także niż
samochody w godzinach szczytu" - napisała firma w oświadczeniu.
Candela P-12 Shuttle pokonuje 15-kilometrową trasę w zaledwie 25 minut, oszczędzając podróżnym około 50 minut każdego dnia.
Zeroemisyjna, cicha, stabilna… i latająca
Dzięki innowacyjnej konstrukcji łódź wytwarza "prawie zerową falę nośną" i uzyskała zwolnienie z ograniczenia prędkości do 12 węzłów w regionie Sztokholmu, co oznacza, że może płynąć z pełną prędkością i wlecieć do centrum miasta, nie powodując „uszkodzenia fal” innych statków ani wrażliwych linii brzegowych.
– Żaden inny statek nie posiada tak aktywnej elektronicznej stabilizacji. Latanie na pokładzie P-12 Shuttle przy wzburzonym morzu będzie bardziej przypominało podróż nowoczesnym pociągiem ekspresowym niż statkiem: jest cichy, płynny i stabilny – powiedział Erik Eklund, wiceprezes Candela.
Dzięki najnowocześniejszej technologii ten najszybszy na świecie prom elektryczny może konkurować pod względem kosztów przejazdu i może być wprowadzany na nowe trasy bez ogromnych inwestycji w infrastrukturę, ponieważ potrzebuje jedynie doku i zasilania elektrycznego.
Prom Candela rozpocznie dziewięciomiesięczny okres próbny w 2023 roku i jeśli spełni pokładane w nim nadzieje, jest nadzieja, że w przyszłości zastąpi flotę miejską złożoną z ponad 70 statków z silnikiem diesla.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |