Najszybsza na świecie jednostka elektryczna będzie wkrótce pływała
po archipelagu wokół Sztokholmu, starając się uatrakcyjnić transport
publiczny drogą wodną.
Statek Candela P-12 Shuttle zacznie
kursować po stolicy Szwecji w przyszłym roku, a jego twórcy twierdzą, że
jest to nie tylko najszybszy statek tego typu, osiągający prędkość 30
węzłów, ale także najbardziej energooszczędna jednostka elektryczna w
historii.
Inżynierowie mają nadzieję, że dzięki temu morski
transport publiczny w mieście stanie się bardziej atrakcyjny niż
pociągi, autobusy czy samochody.
Sztokholmska latająca łódź
Prom
ma trzy skrzydła z włókna węglowego, które wysuwają się spod kadłuba,
dzięki czemu statek unosi się nad wodą, zmniejszając opór powietrza,
zwiększając prędkość i stabilność.
"Latając" po wodzie, prom
będzie przewoził osoby dojeżdżające do pracy między Ekerö – szybko
rozwijającą się dzielnicą na przedmieściach Sztokholmu – a centrum
miasta "szybciej niż metro i autobusy, z którymi konkuruje, a także niż
samochody w godzinach szczytu" - napisała firma w oświadczeniu.
Candela P-12 Shuttle pokonuje 15-kilometrową trasę w zaledwie 25 minut, oszczędzając podróżnym około 50 minut każdego dnia.
Zeroemisyjna, cicha, stabilna… i latająca
Dzięki innowacyjnej konstrukcji łódź wytwarza "prawie zerową falę nośną" i uzyskała zwolnienie z ograniczenia prędkości do 12 węzłów w regionie Sztokholmu, co oznacza, że może płynąć z pełną prędkością i wlecieć do centrum miasta, nie powodując „uszkodzenia fal” innych statków ani wrażliwych linii brzegowych.
– Żaden inny statek nie posiada tak aktywnej elektronicznej stabilizacji. Latanie na pokładzie P-12 Shuttle przy wzburzonym morzu będzie bardziej przypominało podróż nowoczesnym pociągiem ekspresowym niż statkiem: jest cichy, płynny i stabilny – powiedział Erik Eklund, wiceprezes Candela.
Dzięki najnowocześniejszej technologii ten najszybszy na świecie prom elektryczny może konkurować pod względem kosztów przejazdu i może być wprowadzany na nowe trasy bez ogromnych inwestycji w infrastrukturę, ponieważ potrzebuje jedynie doku i zasilania elektrycznego.
Prom Candela rozpocznie dziewięciomiesięczny okres próbny w 2023 roku i jeśli spełni pokładane w nim nadzieje, jest nadzieja, że w przyszłości zastąpi flotę miejską złożoną z ponad 70 statków z silnikiem diesla.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Do końca sierpnia br. w Polsce zarejestrowano 48,5 tys. aut całkowicie elektrycznych
Rozpoczął się Kongres Nowej Mobilności o wyzwaniach rozwoju sektora e-mobility
Dekarbonizacja na statkach. Koszty w portach i u gestorów ładunków. 5 kluczowych działań +1
Spory o uchwałę o strefie czystego transportu w Krakowie
Debiut pierwszego autobusu wodorowego w Poznaniu
W latach 2025-2050 na promocję transportu publicznego blisko 50 mld euro
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 25312,00 $ | tona | -1,12% | 22 wrz |
Cynk | 2532,00 $ | tona | 2,34% | 22 wrz |
Aluminium | 2199,00 $ | tona | 1,52% | 22 wrz |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |