Holenderskie firmy - Gasunie, HES
International i Vopak - łączą siły w celu budowy terminala importowego
dla nośników wodoru w porcie w Rotterdamie. Infrastruktura posłuży do
rozładowywania jednostek transportujących zielony amoniak. Jest to
odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie importu wodoru do Europy.
Firmy
podpisały w tej sprawie porozumienie (Head of Terms). Współpraca ta
jest odpowiedzią na rosnące globalne zapotrzebowanie na import i
magazynowanie ekologiczniejszych nośników energii. Wśród nich jest
wodór.
Firma HES zarządza strategiczną lokalizacją Maasvlakte
z możliwością wykorzystania nabrzeża i bezpośrednim dostępem od strony
morza. Gasunie dysponuje infrastrukturą składającą się z istniejących
zbiorników magazynowych i systemu rurociągów. Firma Vopak, posiadająca
sześć terminali amoniaku na całym świecie, posiada już duże
doświadczenie w realizacji projektów bezpiecznego magazynowania
amoniaku. Sojusz ma duże szanse na poprowadzenie projektu z sukcesem.
Jeszcze
w drugim kwartale 2022 roku rozpoczną się prace nad podstawowym
projektem terminala importowego. Terminal, który będzie działał na
Maasvlakte pod nazwą ACE Terminal, rozpocznie działalność w 2026 roku.
Ostateczna decyzja inwestycyjna nie została jeszcze ostatecznie podjęta,
a podstawą do analiz będą m.in. umowy z klientami i niezbędne
pozwolenia, w tym procedura OOŚ.
W planowanej lokalizacji przy
Maasvlakte w Rotterdamie będą mogły cumować statki z całego świata, aby
rozładowywać zielony amoniak, lecz należy podkreślić, że w początkowej
fazie być może będzie to także niebieski amoniak. Do tego celu można
wykorzystać istniejącą infrastrukturę i zaplecze logistyczne portu w
Rotterdamie. Przewidywane jest także miejsce na budowę instalacji do
przetwarzania amoniaku na wodór. W przyszłości instalacja ta zostanie
podłączona do krajowej sieci wodorowej Gasunie, która może obsługiwać
rynek wodoru w północno-zachodniej Europie.
Zielony wodór jest
postrzegany jako istotny element przyszłego miksu energetycznego w Unii
Europejskiej. Zapotrzebowanie na zielony wodór rośnie w sektorze
energetycznym, transportowym i petrochemicznym, zarówno w Holandii, jak i
w Niemczech. Terminal importowy zielonego amoniaku wniesie istotny
wkład w import wodoru, stanowiąc podstawowe ogniwo w łańcuchu wodorowym,
obok produkcji, transportu i magazynowania tego nośnika energii.
Kluczowa jest budowa niezawodnego łańcucha logistycznego, w który główną
rolę odegrają porty.
Amoniak jako nośnik wodoru
Oprócz produkcji ekologicznego wodoru w Holandii, w północno-zachodniej Europie już dziś rośnie zapotrzebowanie na import ekologicznego wodoru na dużą skalę, aby zaspokoić przyszłe zapotrzebowanie na zeroemisyjną energię. Zielony amoniak jako nośnik wodoru będzie odgrywał istotną rolę. Wodór w połączeniu z azotem w postaci amoniaku może być w prosty i bezpieczny sposób transportowany w dużych ilościach, a następnie przechowywany i ponownie przekształcany w zielony wodór. Zielony amoniak można też natychmiast wykorzystać jako paliwo bez emisji CO2, np. w transporcie morskim, lub jako surowiec, np. do produkcji nawozów.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Columbus podsumował rok 2023
Better Energy w 2023 r. Znaczący wzrost wytwarzania zielonej energii w porównaniu do 2022 r.
BXF Energia wybuduje farmę fotowoltaiczną o mocy 60 MW
Ruszyła sprzedaż biletów na II edycję konferencji Green Energy Tricity
Zielone zyski na horyzoncie - recykling w OZE
Blisko 120-letnia Elektrownia Wodna w Gubinie będzie wytwarzać energię jeszcze co najmniej 40 lat
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |