Organizacja non-profit The SeaCleaners przygotowała specyfikację
techniczną żaglówki Manta. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego gdyby nie
fakt, że jednostka ta zostanie przeznaczona do zbierania śmieci w
morzach i oceanach.
Eksperci The SeaCleaners poinformowali,
że po wielu godzinach spędzonych na badaniach trwających od 2018 roku,
światło ujrzał projekt techniczny żaglówki Manta. W prace było
zaangażowanych 60 inżynierów, techników i badaczy, 5 laboratoriów
badawczych oraz pond 20 firm specjalizujących się w architekturze
morskiej, hydrodynamice, zarządzaniu i produkcji energii,
ekoprojektowaniu, czy systemach naprowadzania. Opracowanie sięga 150
stron.
Pierwszą misją Manty będzie zbieranie i zarządzanie odpadami z
tworzyw sztucznych na morzu, poprzez ich ponowne wykorzystanie lub
składowanie, głównie w ujściach rzek, gdzie występują największe
skupiska odpadów. Manta będzie w stanie odzyskiwać odpady o bardzo
małych rozmiarach, od 10 milimetrów do nawet jednego metra.
Manta
będzie jednym z największych „zbieraczy” morskich, z docelową
przepustowości od 5-10 tys. ton metrycznych odpadów rocznie. Będzie to
również jedyny statek zdolny do przemysłowego przetwarzania 100 proc.
zebranego plastiku. 75 proc. operacji będzie realizowana bez użycia
paliw kopalnych.
Manta może pomieścić na pokładzie 34 osoby.
Do manewrowania łodzią i obsługi instalacji pokładowej (zbieranie
odpadów, ręczne sortowanie, przechowywanie, nadzór) potrzebna jest
załoga składająca się z 22 osób. Oprócz załogi łódź będzie mogła
pomieścić 12 gości: zespoły naukowe z całego świata na misje pokładowe,
organizacje pozarządowe, firmy, decydentów politycznych i gospodarczych.
Frédéric
Silvert, dyrektor zarządzający Manta Innovation, powiedział, że ambicją
organizacji jest przygotowanie odpowiedzi na plagę plastiku w morzach i
ocenach. Wszystkie pływające śmieci należy zebrać, ale też i
przetworzyć. Manta powinna być jednocześnie statkiem naukowo-badawczym,
który będzie edukował młodych naukowców w zakresie rozwiązań morskich.
Następnym
krokiem The SeaCleaners będzie złożenie zamówienia w stoczni na budowę
żaglówki. W oparciu o opracowaną specyfikację i przy wsparciu LMG-MARIN,
The SeaCleaners przygotowuje się do ogłoszenia zaproszenia do składania
ofert, aby wyłonić stocznie posiadające referencje handlowe i
finansowe. Specyfikacja zawierająca wszystkie niezbędne konkretne
elementy będą dla stoczni niezbędną podstawą do stworzenia oferty
handlowej i jak najdokładniejszego kosztorysu.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Wprowadzenie Ustawy Kaucyjnej: krok ku zrównoważonemu środowisku
Cyrkularne projekty w Polsce. Poznaj Liderów GOZ VII edycji konkursu Stena Circular Economy Award
Innowacyjny projekt udowadnia, że opakowania kartonowe mogą być przyjmowane w recyklomatach
Powstała bajka dla najmłodszych nt. gospodarki obiegu zamkniętego
Polska będzie drugim co do wielkości krajem systemu kaucyjnego w Europie
Eksperci: uruchomienie systemu kaucyjnego trzeba przesunąć na 2026 rok
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |