Żegluga ma szansę na dekarbonizację, ale udział ekologicznych paliw musi wynieść 7 proc. do 2030 r.

pr

04.05.2021 18:46 Źródło: offshore-energy.biz // transportenvironment.org
Strona główna Energetyka, OZE Żegluga ma szansę na dekarbonizację, ale udział ekologicznych paliw musi wynieść 7 proc. do 2030 r.

Partnerzy portalu

Żegluga ma szansę na dekarbonizację, ale udział ekologicznych paliw musi wynieść 7 proc. do 2030 r.  - ZielonaGospodarka.pl
Istockphoto

Do końca dekady udział ekologicznych paliw stosowanych w żegludze w Unii Europejskiej powinien wynosić 7 proc., aby osiągnąć pełną dekarbonizację sektora do 2050 r. – wynika z raportu organizacji pozarządowej Transport & Environment (T&E).

Autorzy badań opracowali model obliczeniowy w celu zidentyfikowania potencjalnych możliwości dekarbonizacji żeglugi w Unii Europejskiej. Przeprowadzono przegląd dostępnych technologii, zapotrzebowania na usługi transportowe, emisyjności sektora oraz literatury przedmiotu. Na ich podstawie założono trzy scenariusze, w których zbadano niewielki udział e-paliw w połączeniu z czynnikami podnoszącymi efektywność transportu, jak m.in. optymalizację prędkości jednostek.

Zdaniem T&E, aby sektor żeglugi mógł sprawiedliwie uczestniczyć w unijnym celu redukcji emisji o 55 proc. do 2030 r., powinien obniżyć je o 90 Mt w porównaniu do poziomów z 2018 r. Połączenie znaczącej poprawy efektywności z dostępnością statków zeroemisyjnych pozwoli na zbliżenie się do zakładanych celów, ale i tak będzie wymagał redukcji emisji na poziomie 35 Mt rocznie.

Autorzy raportu przekonują, że unijna żegluga musi zmniejszyć emisje o jedną trzecią do 2050 r. Wymagałoby to po stronie sektora poprawy efektywności technicznej i operacyjnej poprzez zmniejszenie wolumenów zużywanego paliwa. Może w tym pomóc instalacja urządzeń energooszczędnych, w tym zasilanych siłą wiatru, oraz optymalizacja lub zmniejszenie prędkości żeglugi. Według T&E do 2030 r. możliwy jest spadek zużycia paliwa w żegludze nawet o 41 proc.

Zdanie autorów opracowania spośród dostępnych paliw najtańszym sposobem dekarbonizacji żeglugi jest zielony amoniak, który byłby uzupełniony przez wodór produkowany w wyniku elektrolizy z pomocą energii produkowanej w OZE. W połączeniu z poprawą efektywności energetycznej sektor mogłyby zaoszczędzić nawet 12 mld euro. Eksperci T&E podkreślają, że do 2030 r. na potrzeby żeglugi mogłoby zostać dostarczone 4,6 Mt zielonego amoniaku. To wymagałoby powstania 14,6 GW mocy w OZE i ok. 7,5 GW mocy zainstalowanych w elektrolizerach.

Z badań Międzynarodowej Organizacji Morskiej wynika, że transport morski odpowiada za około 940 mln ton CO2 rocznie. Bez podjęcia odpowiednich działań, eksperci organizacji prognozują wzrost globalnych emisji CO2 sektora o 90–130 proc. do 2050 r. w porównaniu do poziomu z 2008 r.

Partnerzy portalu

ase_390x150_2022

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.