Do końca dekady udział ekologicznych paliw stosowanych w żegludze w Unii Europejskiej powinien wynosić 7 proc., aby osiągnąć pełną dekarbonizację sektora do 2050 r. – wynika z raportu organizacji pozarządowej Transport & Environment (T&E).
Autorzy badań opracowali model obliczeniowy w celu zidentyfikowania potencjalnych możliwości dekarbonizacji żeglugi w Unii Europejskiej. Przeprowadzono przegląd dostępnych technologii, zapotrzebowania na usługi transportowe, emisyjności sektora oraz literatury przedmiotu. Na ich podstawie założono trzy scenariusze, w których zbadano niewielki udział e-paliw w połączeniu z czynnikami podnoszącymi efektywność transportu, jak m.in. optymalizację prędkości jednostek.
Zdaniem T&E, aby sektor żeglugi mógł sprawiedliwie uczestniczyć w unijnym celu redukcji emisji o 55 proc. do 2030 r., powinien obniżyć je o 90 Mt w porównaniu do poziomów z 2018 r. Połączenie znaczącej poprawy efektywności z dostępnością statków zeroemisyjnych pozwoli na zbliżenie się do zakładanych celów, ale i tak będzie wymagał redukcji emisji na poziomie 35 Mt rocznie.
Autorzy raportu przekonują, że unijna żegluga musi zmniejszyć emisje o jedną trzecią do 2050 r. Wymagałoby to po stronie sektora poprawy efektywności technicznej i operacyjnej poprzez zmniejszenie wolumenów zużywanego paliwa. Może w tym pomóc instalacja urządzeń energooszczędnych, w tym zasilanych siłą wiatru, oraz optymalizacja lub zmniejszenie prędkości żeglugi. Według T&E do 2030 r. możliwy jest spadek zużycia paliwa w żegludze nawet o 41 proc.
Zdanie autorów opracowania spośród dostępnych paliw najtańszym sposobem dekarbonizacji żeglugi jest zielony amoniak, który byłby uzupełniony przez wodór produkowany w wyniku elektrolizy z pomocą energii produkowanej w OZE. W połączeniu z poprawą efektywności energetycznej sektor mogłyby zaoszczędzić nawet 12 mld euro. Eksperci T&E podkreślają, że do 2030 r. na potrzeby żeglugi mogłoby zostać dostarczone 4,6 Mt zielonego amoniaku. To wymagałoby powstania 14,6 GW mocy w OZE i ok. 7,5 GW mocy zainstalowanych w elektrolizerach.
Z badań Międzynarodowej Organizacji Morskiej wynika, że transport morski odpowiada za około 940 mln ton CO2 rocznie. Bez podjęcia odpowiednich działań, eksperci organizacji prognozują wzrost globalnych emisji CO2 sektora o 90–130 proc. do 2050 r. w porównaniu do poziomu z 2008 r.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Columbus podsumował rok 2023
Better Energy w 2023 r. Znaczący wzrost wytwarzania zielonej energii w porównaniu do 2022 r.
BXF Energia wybuduje farmę fotowoltaiczną o mocy 60 MW
Ruszyła sprzedaż biletów na II edycję konferencji Green Energy Tricity
Zielone zyski na horyzoncie - recykling w OZE
Blisko 120-letnia Elektrownia Wodna w Gubinie będzie wytwarzać energię jeszcze co najmniej 40 lat
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |