Ciężarówka na panele. Scania chce pojazdy zasilane energią słoneczną

Strona główna Transport, Elektromobilność Ciężarówka na panele. Scania chce pojazdy zasilane energią słoneczną

Partnerzy portalu

Ciężarówka na panele. Scania chce pojazdy zasilane energią słoneczną - ZielonaGospodarka.pl

Troska o środowisko powoduje postęp w zrównoważonym transporcie. Tym razem podążając za trendami, Scania informuje o skonstruowaniu ciężarówki zasilanej energią słoneczną.

Rozwój zelektryfikowanych rozwiązań transportowych podyktowany troską o środowisko inspiruje wiele nowych pomysłów technologicznych. Jednym z nich jest projekt ciężarówki zasilanej energią słoneczną, której napęd elektryczny jest generowany przez własne ogniwa słoneczne pojazdu, umieszczone w przyczepie przymocowanej do pojazdu hybrydowo-elektrycznego. Taki pojazd udało się skonstruować Scania, która o poczynionych postępach donosi w komunikacie prasowym.

Prototyp pojazdu został przekazany wieloletniemu klientowi i partnerowi Scania, firmie Ernst Express, która przetestuje go na szwedzkich drogach.

„Kiedy po raz pierwszy zaczęliśmy o tym myśleć ponad trzy lata temu, naszym punktem wyjścia były akumulatory litowo-jonowe, które są używane w ciężarówkach z napędem elektrycznym. W czasie, gdy Scania pracowała z tą technologią, zaobserwowaliśmy, że akumulatory stały się lżejsze, tańsze i bardziej energochłonne” – tłumaczy Eric Falkgrim, lider technologii w dziale badań i innowacji Scania oraz kierownik projektu ciężarówki zasilanej energią słoneczną.


Wstępne, sześciomiesięczne badania przeprowadzono pod koniec 2019 roku i na początku 2020 roku. Po otrzymaniu finansowania od szwedzkiej państwowej agencji innowacji Vinnova, pełnoskalowa realizacja projektu na pełną skalę rozpoczęła się w styczniu 2021 roku, wraz z rozwojem ogniw słonecznych przez Uniwersytet w Uppsali.

Jak wyjaśnia Falkrim, hybrydowa ciężarówka typu plug-in ze wszystkimi "zwykłymi systemami" (magazynowanie energii 100 kWh) jest podłączona do przyczepy z dodatkowymi akumulatorami, które magazynują energię 200 kWh i działają niczym bank energii dla ciężarówki, a także są podłączone do panelu słonecznego, który ładuje bank energii.

„Dane, które już posiadamy, pokazują, że panele słoneczne znacząco przyczyniają się do pozyskiwania energii przez ciężarówkę i są jednym z elementów ogólnej układanki, jeśli chodzi o dekarbonizację transportu” – dodaje Falkrim.

Tomasz Burdzik

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.