Troska o środowisko powoduje postęp w zrównoważonym transporcie. Tym razem podążając za trendami, Scania informuje o skonstruowaniu ciężarówki zasilanej energią słoneczną.
Rozwój zelektryfikowanych rozwiązań transportowych podyktowany troską o środowisko inspiruje wiele nowych pomysłów technologicznych. Jednym z nich jest projekt ciężarówki zasilanej energią słoneczną, której napęd elektryczny jest generowany przez własne ogniwa słoneczne pojazdu, umieszczone w przyczepie przymocowanej do pojazdu hybrydowo-elektrycznego. Taki pojazd udało się skonstruować Scania, która o poczynionych postępach donosi w komunikacie prasowym.
Prototyp pojazdu został przekazany wieloletniemu klientowi i partnerowi Scania, firmie Ernst Express, która przetestuje go na szwedzkich drogach.
„Kiedy po raz pierwszy zaczęliśmy o tym myśleć ponad trzy lata temu, naszym punktem wyjścia były akumulatory litowo-jonowe, które są używane w ciężarówkach z napędem elektrycznym. W czasie, gdy Scania pracowała z tą technologią, zaobserwowaliśmy, że akumulatory stały się lżejsze, tańsze i bardziej energochłonne” – tłumaczy Eric Falkgrim, lider technologii w dziale badań i innowacji Scania oraz kierownik projektu ciężarówki zasilanej energią słoneczną.
Wstępne, sześciomiesięczne badania przeprowadzono pod koniec 2019 roku i na początku 2020 roku. Po otrzymaniu finansowania od szwedzkiej państwowej agencji innowacji Vinnova, pełnoskalowa realizacja projektu na pełną skalę rozpoczęła się w styczniu 2021 roku, wraz z rozwojem ogniw słonecznych przez Uniwersytet w Uppsali.
Jak wyjaśnia Falkrim, hybrydowa ciężarówka typu plug-in ze wszystkimi "zwykłymi systemami" (magazynowanie energii 100 kWh) jest podłączona do przyczepy z dodatkowymi akumulatorami, które magazynują energię 200 kWh i działają niczym bank energii dla ciężarówki, a także są podłączone do panelu słonecznego, który ładuje bank energii.
„Dane, które już posiadamy, pokazują, że panele słoneczne znacząco przyczyniają się do pozyskiwania energii przez ciężarówkę i są jednym z elementów ogólnej układanki, jeśli chodzi o dekarbonizację transportu” – dodaje Falkrim.
Tomasz Burdzik
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
EKG 2024: sektor motoryzacyjny oczekuje pragmatycznego podejścia UE do celów klimatycznych
ElectroMobility Poland z pozwoleniem na budowę fabryki w Jaworznie
EKG 2024: dostawy do miast mogą być zeroemisyjne, ale potrzebne są konsultacje z interesariuszami
Czy użytkownicy aut w Polsce są gotowi na samochody elektryczne? Wyniki badania HERTZ Polska
Solaris Urbino 18 hydrogen zawalczy o tytuł Bus of the Year
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie zakończyły testy zeroemisyjnego autobusu Yutong U12
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |