Unijna sieć transportowa nie jest spójna. Jak ją ujednolicić?
„W pełni zintegrowany i efektywnie funkcjonujący system transportowy to gwarancja nierozerwalności społecznej, ekonomicznej i terytorialnej wszystkich regionów naszego kontynentu” - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Dodał, że Europa Środkowo-Wschodnia i Południowa potrzebuje dalszego rozwoju infrastrukturalnego, aby zwiększyć potencjał gospodarczy całej wspólnoty i umożliwić wdrożenie w życie postulatów wolnego przepływu ludzi, towarów i usług, bez barier natury transportowej lub administracyjnej.
Duży rynek wewnętrzny jest atutem Unii Europejskiej. Brak taryf celnych pomiędzy krajami a w konsekwencji ponad 440 milionów konsumentów to potężna siła ekonomiczna. Jednak do pełnego korzystania z zalet wspólnego rynku konieczne jest znoszenie ograniczeń w wymianie handlowej. Takich jak bariery naturalne oraz brak sieci transportowej. W niektórych regionach Unii znacznie ograniczają one swobodny przepływ towarów i ludzi. Mimo dużych środków zainwestowanych w ostatnich latach poziom w stopniu rozwoju infrastruktury pomiędzy krajami nie został wyrównany. Najbardziej widoczne są różnice pomiędzy krajami starej i nowej Europy.
Nie bez znaczenia dla przyszłego rozwoju transportu jest polityka klimatyczna. W ramach zaproponowanego przez Komisję Europejską pakietu legislacyjnego „fit for 55” zakłada się znaczne obniżenie emisji pochodzącej z transportu. W związku z tym promowane będą rozwiązania o niższej emisyjności, takie jak transport wodny oraz kolej. Ograniczana ma być rola transportu lotniczego i samochodowego opartego na silnikach spalinowych.
Biorąc pod uwagę, że sektor transportu jest jednym z najbardziej strategicznych dla rozwoju handlu, usług i przemysłu, dla Europy niezbędne jest wypracowanie strategii w zakresie jego rozbudowy i funkcjonowania. Jaki zapewnić innowacyjny, neutralny dla środowiska i bezpieczny transport? W jakie projekty inwestować, aby zapewnić szybki rozwój infrastruktury?
Podczas zbliżającego się Forum Ekonomicznego w Karpaczu odbędzie się panel „Europejski transport na miarę XXI w.” Udział wezmą w nim m. in.: Adamczyk Andrzej, minister infrastruktury, Andrej Doležal, minister transportu i budownictwa Słowacji, Kubrakov Oleksandr, minister infrastruktury Ukrainy, Bogdan Rzońca, europoseł, Popko Artur, prezes Zarządu Budimex oraz Ralph Gambetta, sekretarz generalny Calypso Networks Association.
XXX Forum Ekonomiczne odbędzie się w dniach 7-9 września w Karpaczu.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Polska musi zwiększać liczbę i moc ładowarek do aut elektrycznych
SolarEdge przejmuje Wevo Energy
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego zamówił w Pesie dwa pociągi elektryczne
Drugi nabór wniosków w konkursie na zakup nisko- i zeroemisyjnych autobusów regionalnych
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |