We wrześniu rząd Norwegii przeznaczył znaczne środki finansowe na współpracę z krajami rozwijającymi się w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych z żeglugi. 210 mln NOK przekazano Międzynarodowej Organizacji Morskiej na drugi etap realizacji projektu IMO GreenVoyage2050.
Projekt jest finansowany przez norweskie Ministerstwo Klimatu i Środowiska na mocy porozumienia między Norwegią i IMO. Przekazanie najnowszej transzy zostało zrealizowane 28 września br., a więc w dniu, kiedy obchodzimy Światowy Dzień Morza. Miało to miejsce w czasie konferencji IMO-UNEP- Norweskie Forum Innowacji.
- Norwegia dokłada wszelkich starań, aby zapewnić krajom rozwijającym się niezbędne wsparcie i zasoby, aby mogły osiągnąć postęp w realizacji swoich celów w zakresie redukcji emisji. Wierzymy, że praca podjęta przez IMO w celu wsparcia krajów rozwijających się jest niezwykle ważna i cieszymy się, że nasz dalszy wkład będzie kontynuacją prac podejmowanych w ramach projektu GreenVoyage2050 - powiedziała Ragnhild Sjoner Syrstad, Sekretarz Stanu w Norweskim Ministerstwie Klimatu i Środowiska po przekazaniu kolejnej transzy środków na program IMO GreenVoyage2050.
Projekt IMO GreenVoyage2050 rozpoczął się w maju 2019 r. Chodzi o to, aby zapewnić wsparcie wybranym krajom w opracowaniu ram polityki przyjaznej dla środowiska i krajowych planów działania (NAP - National Action Plans) w celu ograniczania emisji gazów cieplarnianych ze statków. Jego celem jest wsparcie krajów słabiej rozwiniętych we wdrażani strategii IMO dotyczącej zmniejszenia gazów cieplarnianych, która została przyjęta w 2018 r.
W ramach projektu zapewniono wsparcie krajom partnerskim w zakresie rozwoju i wdrażania zielonych technologii poprzez identyfikację, rozwój i realizację projektów pilotażowych. Pierwszy okres realizacji zaplanowano od maja 2019 r. do grudnia 2023 r. Wówczas na realizację zadań przeznaczono 64,5 mln NOK. Zaplanowano również kontynuację działań, a rząd Norwegii zagwarantował dalsze finansowanie projektów niskoemisyjnych po 2023 r. w celu zwiększenia pól działania w ramach tego projektu.
Global Industry Alliance to Support Low Carbon Shipping został utworzony utworzona w 2017 r. w ramach projektu GEF-UNDP-IMO GloMEEP. Po zakończeniu projektu GloMEEP w grudniu 2019 r. ponownie powołano Low Carbon GIA, który nadal działa w ramach projektu IMO-Norway GreenVoyage2050.
- Celem inicjatywy Low Carbon GIA jest wykorzystanie potencjału finansowego i innowacyjnego liderów branży morskiej w celu wspierania energooszczędnego i niskoemisyjnego systemu transportu morskiego. Wiodący armatorzy i operatorzy statków, towarzystwa klasyfikacyjne, konstruktorzy i dostawcy silników i technologii, dostawcy dużych zbiorów danych, koncerny naftowe i porty połączyły siły w ramach Low Carbon GIA – informuje IMO.
Chodzi o to, aby wspólnie identyfikować i opracowywać innowacyjne rozwiązania w celu usunięcia powszechnych barier w absorpcji innowacji w przemysłach morskich i wspierać wdrażanie efektywnych technologii sprzyjających poprawie wykorzystania energii. Skupiono się na upowszechnianiu najlepszych praktyk operacyjnych oraz wprowadzaniu do użytku technologii pozwalających na użycie do napędów statków alternatywne paliwa nisko- i zeroemisyjnych.
Podkreśla się, że „Jednym z ważnych celów GreenVoyage2050 jest pobudzenie globalnych wysiłków na rzecz tworzenia demonstratorów i testowania rozwiązań technologicznych sprzyjających zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych”.
Udział sektora prywatnego osiąga się poprzez wzmocnienie istniejącego Industry Alliance to Support Low Carbon Shipping o nowych partnerów z sektora morskiego. „Rozważane jest także nawiązanie partnerstw w ramach bieżących programów w celu wykorzystania wyników takich programów w celu zachęcenia do stopniowego wprowadzania rozwiązań zero- i niskoemisyjnych dla żeglugi w krajach rozwijających się” zapowiada IMO.
Projekt GreenVoyage2050 jest realizowany przez Międzynarodową Organizację Morską prawie 4 lata. IMO współpracuje z wybranymi krajami rozwijającymi się na całym świecie. Koncentruje się na współpracy z małymi rozwijającymi się państwami wyspiarskimi (SIDS - Small Island Developing States) i krajami najsłabiej rozwiniętymi (LDC - Least Developed Countries).
- Przedłużenie tego projektu do końca 2030 r. zagwarantuje wsparcie krajów rozwijających się w przejściu na dekarbonizację mórz zgodnie ze strategią IMO dotyczącą gazów cieplarnianych na rok 2023. Stałe wsparcie ze strony Norwegii pozwoli nam wykorzystać znaczne postępy poczynione już w ramach projektu GreenVoyage2050 w krajach rozwijających się i jeszcze bardziej pobudzić wysiłki [do dekarbonizacji żeglugi w tych krajach – MG] - powiedział Sekretarz generalny IMO Kitack Lim po podpisaniu porozumienia z Norwegią o przekazaniu kolejnej transzy środków.
Celem tej współpracy i bezpośredniego wsparcia finansowego szeregu inicjatyw jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych (GHG) emitowanych przez różne rodzaje żeglugi. Dlatego ta inicjatywa opiera się na współpracy z biznesem morskim krajów wysoko rozwiniętych, stowarzyszeniami międzynarodowymi skoncentrowanymi na ochronie środowiska i innymi agendami ONZ, a także przemysłami generującymi innowacyjne rozwiązania w żegludze, które przyczyniają się do rozwoju żeglugi zeroemisyjnej.
„To znaczne finansowanie [rządu Norwegii – MG] ułatwia przedłużenie projektu poza fazę pierwszą, która zakończy się w grudniu 2023 r. – podkreśla IMO i stwierdza, że „W ramach fazy drugiej projekt będzie w dalszym ciągu zapewniał wsparcie krajom rozwijającym się, aby pomóc im w wywiązaniu się z ich zobowiązań w zakresie zmian klimatycznych i celów w zakresie efektywności energetycznej statków, w zgodnie z poziomami ambicji określonymi w strategii IMO dotyczącej gazów cieplarnianych”.
To istotna część działań w ramach przyjętej w lipcu br. strategia IMO na rok 2023 w kierunku redukcji emisji gazów cieplarnianych przez żeglugę. Aktywna realizacja zadań zarówno w krajach rozwiniętych jak i rozwijających się jest istotna, jeśli pod uwagę weźmie się fakt, że IMO wyznaczyło sobie bardzo ambitny cel, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto roku 2050.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
KAS: po zwycięstwie nad "kopciuchami" czas na ograniczenie w mieście ruchu tych aut, które najbardziej zanieczyszczają powietrze
Państwowa Straż Pożarna odebrała pięć samochodów operacyjnych o napędzie elektrycznym
Wyjątkowe zamówienie dla Hanwha Ocean. Stocznia zbuduje największe na świecie statki do transportu amoniaku
Olejarz traktuje prądem. Koncerny paliwowe rozwijają punkty ładowania pojazdów elektrycznych
Emisja gazów cieplarnianych mogłaby spaść o 30%... gdyby nie SUV-y
Rękawica została rzucona. Czy Toyota dogoni Teslę?
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |