Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność

Strona główna Transport, Elektromobilność Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność

Partnerzy portalu

Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Maersk

Ochrzczony w styczniu tego roku kontenerowiec Ane Maersk zawinął do marokańskiego portu w Tanger Med nad Morzem Śródziemnym. Jednostka jest gotowa do przeładunków i dalszej działalności zgodnie z przeznaczeniem. Będąc obecnie największym statkiem transportującym kontenery, który jest zasilany ekologicznym metanolem, wpisuje się w działanie Maersk na rzecz dekarbonizacji żeglugi.

W trakcie wpłynięcia do portu statek został powitany na pełnym morzu salutem wodnym w wykonaniu towarzyszącego mu holownika. Było to pierwsze zawinięcie Ane Maersk (IMO: 9948748) do jednego z portów znajdujących się na obsługiwanej przez niego trasie morskiej. Obsługuje porty w Kolombo Felixstowe, Hamburgu, Antwerpii, Londynu, Le Havre, po czym wraca do Azji. To trasa AE7, łącząca Azję i Europę, mająca stanowić kamień milowy dla zaangażowania firmy w zakresie transportu niskoemisyjnego. Statek ma 351 metrów długości i 54 metry szerokości, a jego ładowność wynosi 16 592 TEU. To czyni go obecnie największym statkiem korzystającym z ekologicznego metanolu, jaki obecnie prowadzi działalność żeglugową.

Tanger Med podkreślił dumę z racji tego, że był pierwszym miejscem zawinięcia tak wyjątkowego kontenerowca, który wpisuje się w politykę dekarbonizacji transportu morskiego oraz całej branży. W przyszłości ma do tego portu wpływać wielokrotnie, w ramach ustalonej trasy. To także podkreślenie roli tego marokańskiego kompleksu portów przemysłowych, będącego jednym z największych tego typu na świecie i zarazem największym w Afryce i nad Morzem Śródziemnym, o pojemności 9 mln kontenerów. Znajduje się w północnym Maroku, 40 km na wschód od Tangeru przy Cieśninie Gibraltarskiej. Znajduje się 14 km od hiszpańskiego wybrzeża i leży na globalnym szlaku morskim między Azją, Europą i Ameryką Północną, z łącznością z ponad 180 portami w 70 krajach.

Maersk podkreślił w dniu chrztu jednostki, który odbył się w stoczni HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) w Ulsan w Korei Południowej, podkreślił, że definiuje „zielone paliwa” jako paliwa o niskiej lub bardzo niskiej emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia w porównaniu z paliwami kopalnymi. Różne ekologiczne paliwa osiągają różne skrócenia cyklu życia w zależności od ścieżki ich produkcji. Przez „niskie” rozumie paliwa charakteryzujące się redukcją emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia o 65–80% w porównaniu z paliwami kopalnymi. Dotyczy to np. niektórych biodiesli. „Bardzo niski” odnosi się do paliw charakteryzujących się redukcją emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia o 80–95% w porównaniu z paliwami kopalnymi. Polityka żeglugowego giganta wiąże się ze spełnieniem standardów Międzynarodowej Organizacji Morskiej w zakresie ograniczenia emisji CO2 przez branżę żeglugową. Ponadto Maersk realizuje też własne cele w ramach zostania liderem dekarbonizacji.

Ane Maersk należy do serii 18 jednostek napędzanych zielonym paliwem, które zostaną dostarczone w latach 2024–2025. Od czasu złożenia zamówienia w stoczni w 2021 roku, sam Maersk zawarł kontrakty na kolejne 24 dwupaliwowe jednostki. Łącznie, według danych DNV, stocznie na całym świecie pracują obecnie nad 144 kontenerowcami korzystającymi z metanolu, co stanowi 80% wszystkich zamówionych statków na to paliwo. Przypomnijmy, że nie jest to pierwsza jednostka duńskiej firmy z takim napędem, choć wyróżnia ją fakt, że Ana Maersk to pierwszy z nowej listy zamówień kontenerowiec, w dodatku zaliczany do największych w swojej klasie. Aktualnie na Bałtyku w ramach regularnej żeglugi działa 172-metrowy kontenerowiec Laura Maersk, który ochrzczono w Kopenhadze we wrześniu ub.r. Pierwszym terminalem kontenerowym, do którego zawinął, był GCT w Porcie Gdynia.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.