Udzielając wsparcia dla stacji ładowania pojazdów elektrycznych będziemy premiowali te do szybkiego ładowania - poinformował w środę podczas szczytu klimatycznego Togetair wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Artur Lorkowski.
“Na pewno skoncentrujemy swój drugi krok na budowie infrastruktury ładowania i wsparciu kilkudziesięciu tysięcy przedsiębiorców. W ramach tego schematu będziemy premiowali stacje szybkie lub ultraszybkie” - powiedział Lorkowski podczas panelu o perspektywach elektromobilności w Polsce.
Wyjaśnił, że te stacje będą uzyskiwały wyższe wsparcie niż stacje wolne. “Będziemy preferowali stacje poza dużymi miastami (...), tam, gdzie rynek usług ładowania nie jest jeszcze dobrze rozwinięty i na pewno będziemy chcieli wprowadzić wsparcie dla stacji publicznych ogólnodostępnych, jak i stacji nie ogólnodostępnych, które mogłyby funkcjonować na przykład we wspólnotach mieszkaniowych czy spółdzielniach” - wskazał wiceprezes NFOŚiGW.
Lorkowski ma nadzieję, że tak szybko, jak to będzie możliwe, po uzgodnieniach z Komisją Europejską i uzyskaniu formalnych zgód na wsparcie publiczne, takie działania zostaną podjęte.
“NFOŚiGW zabezpieczył na cały ten program wsparcia 800 mln zł. To jest kwota, którą chcielibyśmy zadedykować dla sektora rozbudowy stacji ładowania. To jest kwota, która również obejmuje stacje tankowania wodoru” - dodał wiceprezes.
Lorkowski poinformował, że NFOŚiGW realizuje równolegle trzy działania w zakresie wsparcia elektromobilności: wspiera transport publiczny, chce wspierać infrastrukturę ładowania i planuje wspierać poprzez dopłaty wymianę flot samochodowych. “Chcemy też wspierać działania edukacyjne i informacyjne na temat elektromobilności” - dodał.
Dodał, że priorytetem jest transport publiczny, szczególnie w kontekście Krajowego Planu Odbudowy, który przewiduje środki finansowe na rozbudowę transportu publicznego. Uruchomiliśmy i chcemy dalej uruchamiać nabory, które będą służyły wymianie autobusów w miastach - mówił.
Wiceprezes powiedział, że podczas tegorocznego naboru na “Zielony transport publiczny” udzielono wsparcia w wysokości około 1,1 mld zł na zakup ponad 430 autobusów elektryczny. Dodał, że w tym naborze zgłosiły się nie tylko miasta duże, ale też średnie i małe.
Przed rozpoczęciem panelu minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka podkreślił, że resort wspiera i będzie wspierać elektromobilność.
“To ramy legislacyjne, które tworzymy, to rozporządzenia, które oddajemy szczególnie dla sektora ładowania i wreszcie zielony transport publiczny, cieszący się ogromnym zainteresowaniem. (...) Polska elektromobilność przyspiesza, a my będziemy ją w tym przyspieszeniu wspierać” - zapowiedział Kurtyka.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Polska musi zwiększać liczbę i moc ładowarek do aut elektrycznych
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |