Nowa rzeczywistość sektora automotive

zk

14.04.2022 19:58 Źródło: CCIIP/PAP
Strona główna Transport, Elektromobilność Nowa rzeczywistość sektora automotive

Partnerzy portalu

 Nowa rzeczywistość sektora automotive  - ZielonaGospodarka.pl
Fot. cciip.pl

Podczas piątej edycji International Automotive Business Meeting spotkali się eksperci, politycy, przedstawiciele instytucji i najważniejszych firm z sektora, by porozmawiać o przyszłości branży motoryzacyjnej.

„Dziś, w nieustannie zmieniających się warunkach, wyzwania stojące przed branżą są jeszcze większe” - powiedział Piero Cannas, prezes Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce (CCIIP).

„Musimy zastanowić się, dokąd zmierza przemysł motoryzacyjny i jaka będzie rola Polski w tym sektorze. Zauważyć możemy nacisk na zwiększenie udziału dostawców działających w Polsce w budowę nowych pojazdów elektrycznych” - dodał Luk Palmen, manager ds. innowacji i kooperacji klastra Silesia Automotive and Advanced Manufacturing (SA&AM).


Co słychać w sektorze automotive?

Motoryzacja ostatnio przechodzi bardzo interesujący, ale i ciężki okres. Zaczęło się od pandemii, kiedy fabryki musiały zawiesić produkcję, potem nadeszły kłopoty z dostawami półprzewodników, a teraz wojna w Ukrainie spowodowała przerwanie łańcuchów wartości i dostaw bardzo ważnych komponentów.

„Rosnące ceny stali, ropy naftowej, to wszystko powoduje, że nasi inwestorzy są w nowej, wymagającej sytuacji. Jako strefa ekonomiczna jesteśmy gotowi, by pomagać i rozwiązywać bieżące problemy” - mówił Mateusz Rykała, wiceprezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Niewątpliwie branżę automotive czeka wiele wyzwań, w tym takich, z jakimi nigdy wcześniej nie miała do czynienia.

„Wchodzimy w erę nowych mobilności, przyjaznych środowisku napędów ekologicznych. Z drugiej strony chyba nigdy w historii nie mieliśmy tylu poważnych problemów. Mimo to chcemy skupiać się na tym, żeby iść do przodu, bo nie ma innego wyjścia, nie ma odwrotu od walki o to, żeby klimat był lepszy, od przejścia na napędy niskoemisyjne” - podkreślał Jakub Faryś prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

„Wszyscy liczą na to, że przemysł motoryzacyjny w końcu wróci na wysokie obroty wsparty przez mega trendy w mobilności i motoryzacji, czyli samochody elektryczne, pojazdy autonomiczne i to wszystko, co będzie oferowało nam zrównoważoną środowiskowo mobilność w Europie i na świecie” - dodał Paweł Wideł, prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych przy Konfederacji Lewiatan.

Zagłębie motoryzacji

„Górny Śląsk i Zagłębie są istotnymi ośrodkami dla branży motoryzacyjnej w Polsce. Automotive to siła napędowa dla gospodarki naszego regionu. Naszym celem jest rozwijać się w nowych kierunkach. Przyszłością jest szeroko pojęta elektromobilność - nie tylko w transporcie publicznym, ale również indywidualnym” - zapowiedział Kazimierz Karolczak, przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

„Jedna trzecia firm z naszego miasta jest związana z branżą motoryzacyjną i elektromobilnością. To dla nas duże wyzwanie i wielka nadzieja, ponieważ z miasta górniczo-hutniczego stajemy się, jak cały region, miastem związanym z sektorem automotive” - dodał Marcin Bazylak, prezydent miasta Dąbrowy Górniczej.

Od 25 lat na terenie Śląska i Zagłębia rozwijają się firmy z sektora automotive. Obecnie jest to ponad 500 przedsiębiorstw, z czego 70% to branża motoryzacyjna.

„Jako klaster zrzeszamy 180 podmiotów, w tym ponad 120 firm z branży motoryzacyjnej. Tworzymy platformę współpracy pomiędzy przemysłem motoryzacyjnym, otoczeniem biznesowym, edukacyjnym, badawczo-rozwojowym, bo wierzymy, że śląsko-zagłębiowski region jest najlepszym miejscem dla przemysłu motoryzacyjnego” - tłumaczył Łukasz Górecki, dyrektor klastra Silesia Automotive and Advanced Manufacturing (SA&AM).

„Czyste środowisko, nowe technologie, to jest kierunek, który obraliśmy i chcemy dzielić się tymi doświadczeniami” - podsumował Arkadiusz Chęciński, prezydent miasta Sosnowca.

Zielona inteligentna mobilność w miastach

Podczas jednego z paneli IABM eksperci rozmawiali na temat wpływu COVID-19 na strategie mobilności w miastach oraz roli samorządów lokalnych we wspieraniu nowych technologii w transporcie publicznym.

– Na przestrzeni ostatnich lat, dzięki ciężkiej pracy mieszkańców wraz z samorządami, wydarzyło się wiele pozytywnych zmian: budowa dróg rowerowych, przebudowa linii tramwajowych, zakup autobusów elektrycznych.  Czyste środowisko, nowe technologie, to jest kierunek, który obraliśmy i chcemy dzielić się tymi doświadczeniami – podkreślał Arkadiusz Chęciński, Prezydent Miasta Sosnowca.

Miasto Dąbrowa również przechodzi rewolucję transportową i stawia mocno na zieloną mobilność. Przeprowadzany jest obecnie szereg projektów infrastrukturalnych, żeby mieszkańcy chętniej wybierali alternatywę dla samochodu – rowery lub ekologiczny transport publiczny.

Baterie czy wodór? – oto jest pytanie

Motoryzacja wciąż szuka lepszych, tańszych, bardziej wydajnych i bezpieczniejszych dla środowiska alternatyw. Jednym z faworytów są elektryczne pojazdy wodorowe.  O tym, co jest lepsze wodór czy bateria – rozmawiali eksperci podczas IABM. Odpowiedzi nie są jednoznaczne.

-Podczas IABM zaprezentowaliśmy nowy wallbox do ładowarek elektrycznych, produkowanych w naszej fabryce w Sosnowcu. Wiemy, że elektromobilność staje się przyszłością, a wszystkie firmy produkujące samochody inwestują w pojazdy na baterie. Bitron chce odegrać kluczową rolę w tym procesie, podkreślając możliwości projektowania i dostosowywania naszych produktów do potrzeb klienta – mówił Riccardo Fontana, Charging System, Head Global Sales & Marketing, Bitron.

Natomiast David Thackray, Marketing Director w Tevva i panelista z ramienia Ambasady Brytyjskiej, zaznaczył:

– Często zadajemy sobie pytanie w przypadku elektromobilności: baterie czy wodór? Odpowiedź brzmi: i to i to. Baterie są bardziej wydajne pod względem efektywności energetycznej i tym samym emisji dwutlenku węgla, lecz są ciężkie. Z kolei wodór jest mniej wydajny z punktu widzenia wpływu na ślad węglowy, ale znacznie lżejszy. Różne firmy będą miały różne potrzeby związane z napędem pojazdów: w zależności od tego, czy zależy im na zasięgu, ładowności, czy też na niższych kosztach.

Eksperci są zgodni w jednej kwestii: wszyscy stawiają na rozwój e-mobility i w zależności od okoliczności stanie się to faktem prędzej lub później – innego wyjścia nie ma.

– Wierzymy, że elektromobilność i wodór jest przyszłością nie tylko samochodów osobowych, ale także branży transportowej – podsumował Radoslaw Chojak, Managing Director, PartnersPol Group.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.