Podczas piątej
edycji International Automotive Business Meeting spotkali się eksperci,
politycy, przedstawiciele instytucji i najważniejszych firm z sektora,
by porozmawiać o przyszłości branży motoryzacyjnej.
„Dziś, w
nieustannie zmieniających się warunkach, wyzwania stojące przed branżą
są jeszcze większe” - powiedział Piero Cannas, prezes Włoskiej Izby
Handlowo-Przemysłowej w Polsce (CCIIP).
„Musimy
zastanowić się, dokąd zmierza przemysł motoryzacyjny i jaka będzie rola
Polski w tym sektorze. Zauważyć możemy nacisk na zwiększenie udziału
dostawców działających w Polsce w budowę nowych pojazdów elektrycznych” -
dodał
Luk Palmen, manager ds. innowacji i kooperacji klastra Silesia Automotive and Advanced Manufacturing (SA&AM).
Co słychać w sektorze automotive?
Motoryzacja
ostatnio przechodzi bardzo interesujący, ale i ciężki okres. Zaczęło
się od pandemii, kiedy fabryki musiały zawiesić produkcję, potem
nadeszły kłopoty z dostawami półprzewodników, a teraz wojna w Ukrainie
spowodowała przerwanie łańcuchów wartości i dostaw bardzo ważnych
komponentów.
„Rosnące ceny stali, ropy naftowej, to wszystko
powoduje, że nasi inwestorzy są w nowej, wymagającej sytuacji. Jako
strefa ekonomiczna jesteśmy gotowi, by pomagać i rozwiązywać bieżące
problemy” - mówił Mateusz Rykała, wiceprezes Katowickiej Specjalnej
Strefy Ekonomicznej.
Niewątpliwie branżę automotive czeka wiele wyzwań, w tym takich, z jakimi nigdy wcześniej nie miała do czynienia.
„Wchodzimy
w erę nowych mobilności, przyjaznych środowisku napędów ekologicznych. Z
drugiej strony chyba nigdy w historii nie mieliśmy tylu poważnych
problemów. Mimo to chcemy skupiać się na tym, żeby iść do przodu, bo nie
ma innego wyjścia, nie ma odwrotu od walki o to, żeby klimat był
lepszy, od przejścia na napędy niskoemisyjne” - podkreślał Jakub Faryś
prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
„Wszyscy
liczą na to, że przemysł motoryzacyjny w końcu wróci na wysokie obroty
wsparty przez mega trendy w mobilności i motoryzacji, czyli samochody
elektryczne, pojazdy autonomiczne i to wszystko, co będzie oferowało nam
zrównoważoną środowiskowo mobilność w Europie i na świecie” - dodał
Paweł Wideł, prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów
Przemysłowych przy Konfederacji Lewiatan.
Zagłębie motoryzacji
„Górny
Śląsk i Zagłębie są istotnymi ośrodkami dla branży motoryzacyjnej w
Polsce. Automotive to siła napędowa dla gospodarki naszego regionu.
Naszym celem jest rozwijać się w nowych kierunkach. Przyszłością jest
szeroko pojęta elektromobilność - nie tylko w transporcie publicznym,
ale również indywidualnym” - zapowiedział Kazimierz Karolczak,
przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
„Jedna
trzecia firm z naszego miasta jest związana z branżą motoryzacyjną i
elektromobilnością. To dla nas duże wyzwanie i wielka nadzieja, ponieważ
z miasta górniczo-hutniczego stajemy się, jak cały region, miastem
związanym z sektorem automotive” - dodał Marcin Bazylak, prezydent
miasta Dąbrowy Górniczej.
Od 25 lat na terenie Śląska i Zagłębia
rozwijają się firmy z sektora automotive. Obecnie jest to ponad 500
przedsiębiorstw, z czego 70% to branża motoryzacyjna.
„Jako
klaster zrzeszamy 180 podmiotów, w tym ponad 120 firm z branży
motoryzacyjnej. Tworzymy platformę współpracy pomiędzy przemysłem
motoryzacyjnym, otoczeniem biznesowym, edukacyjnym, badawczo-rozwojowym,
bo wierzymy, że śląsko-zagłębiowski region jest najlepszym miejscem dla
przemysłu motoryzacyjnego” - tłumaczył Łukasz Górecki, dyrektor klastra
Silesia Automotive and Advanced Manufacturing (SA&AM).
„Czyste
środowisko, nowe technologie, to jest kierunek, który obraliśmy i
chcemy dzielić się tymi doświadczeniami” - podsumował Arkadiusz
Chęciński, prezydent miasta Sosnowca.
Zielona inteligentna mobilność w miastach
Podczas jednego z
paneli IABM eksperci rozmawiali na temat wpływu COVID-19 na strategie
mobilności w miastach oraz roli samorządów lokalnych we wspieraniu
nowych technologii w transporcie publicznym.
– Na przestrzeni
ostatnich lat, dzięki ciężkiej pracy mieszkańców wraz z samorządami,
wydarzyło się wiele pozytywnych zmian: budowa dróg rowerowych,
przebudowa linii tramwajowych, zakup autobusów elektrycznych. Czyste
środowisko, nowe technologie, to jest kierunek, który obraliśmy i chcemy
dzielić się tymi doświadczeniami – podkreślał Arkadiusz Chęciński,
Prezydent Miasta Sosnowca.
Miasto Dąbrowa również przechodzi
rewolucję transportową i stawia mocno na zieloną mobilność.
Przeprowadzany jest obecnie szereg projektów infrastrukturalnych, żeby
mieszkańcy chętniej wybierali alternatywę dla samochodu – rowery lub
ekologiczny transport publiczny.
Baterie czy wodór? – oto jest pytanie
Motoryzacja
wciąż szuka lepszych, tańszych, bardziej wydajnych i bezpieczniejszych
dla środowiska alternatyw. Jednym z faworytów są elektryczne pojazdy
wodorowe. O tym, co jest lepsze wodór czy bateria – rozmawiali eksperci
podczas IABM. Odpowiedzi nie są jednoznaczne.
-Podczas IABM
zaprezentowaliśmy nowy wallbox do ładowarek elektrycznych, produkowanych
w naszej fabryce w Sosnowcu. Wiemy, że elektromobilność staje się
przyszłością, a wszystkie firmy produkujące samochody inwestują w
pojazdy na baterie. Bitron chce odegrać kluczową rolę w tym procesie,
podkreślając możliwości projektowania i dostosowywania naszych produktów
do potrzeb klienta – mówił Riccardo Fontana, Charging System, Head
Global Sales & Marketing, Bitron.
Natomiast David Thackray, Marketing Director w Tevva i panelista z ramienia Ambasady Brytyjskiej, zaznaczył:
–
Często zadajemy sobie pytanie w przypadku elektromobilności: baterie
czy wodór? Odpowiedź brzmi: i to i to. Baterie są bardziej wydajne pod
względem efektywności energetycznej i tym samym emisji dwutlenku węgla,
lecz są ciężkie. Z kolei wodór jest mniej wydajny z punktu widzenia
wpływu na ślad węglowy, ale znacznie lżejszy. Różne firmy będą miały
różne potrzeby związane z napędem pojazdów: w zależności od tego, czy
zależy im na zasięgu, ładowności, czy też na niższych kosztach.
Eksperci
są zgodni w jednej kwestii: wszyscy stawiają na rozwój e-mobility i w
zależności od okoliczności stanie się to faktem prędzej lub później –
innego wyjścia nie ma.
– Wierzymy, że elektromobilność i wodór
jest przyszłością nie tylko samochodów osobowych, ale także branży
transportowej – podsumował Radoslaw Chojak, Managing Director,
PartnersPol Group.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Polska musi zwiększać liczbę i moc ładowarek do aut elektrycznych
SolarEdge przejmuje Wevo Energy
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego zamówił w Pesie dwa pociągi elektryczne
Drugi nabór wniosków w konkursie na zakup nisko- i zeroemisyjnych autobusów regionalnych
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |