Globalne koncerny paliwowe dostosowują się do potrzeb rynku, rozbudowując swoją dotychczasową ofertę sprzedaży paliw o punkty ładowania pojazdów elektrycznych.
Przewiduje się, że pojazdy elektryczne będą stanowić ponad 40 proc. sprzedaży nowych samochodów na całym świecie do 2036 roku. Mając na uwadze zachodzące przemiany, również globalne koncerny paliwowe dostosowują się do zmieniających się okoliczności, rozbudowując swoją ofertę o punkty ładowania pojazdów elektrycznych – o czym czytamy w najnowszym raporcie „How oil majors penetrated the EV charging market” wydanym przez EnergyMonitor.
Holenderski Shell jest największym operatorem sieci ładowania pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii za pośrednictwem spółki zależnej – ubitricity, stanowiącej jedną z największych na kontynencie europejskich firm oferujących usługi ładowania pojazdów elektrycznych.
Shell dokonał zakupu ubitricity w 2021 roku, zaś na początku tego roku Shell kupił kolejną firmę zajmującą się ładowaniem pojazdów elektrycznych, a mianowicie Volta. Zakup Volta kosztował paliwowego giganta ok. 700 mln złotych.
Brytyjski koncern paliwowy, jakim jest BP, nie zasypuje gruszek w popiele, również inwestując w sieci ładowania pojazdów elektrycznych.
W 2018 roku, BP zakupiło sieć ładowania pojazdów elektrycznych Chargemaster – obecnie znaną jako BP Pulse – będącą wówczas największą siecią ładowania pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii. BP Pulse liczy obecnie 3584 punktów ładowania w całej Wielkiej Brytanii, co czyni ją trzecią co do wielkości firmą z sektora.
Południowy sąsiad Wielkiej Brytanii, a mianowicie Francja może poszczycić się swoim koncernem paliwowo-energetycznym, jakim jest TotalEnergies. Zgodnie z raportem, francuski potentat posiada około 36 tys. punktów ładowania na całym świecie. TotalEnergies ma w planach osiągnięcie zawrotnej liczby 150 tys. punktów do 2025 roku, głównie w Europie.
Mówiąc o innych graczach sektora paliwowego rozwijających się w przestrzeni zasilania pojazdów elektrycznych, to możemy wyróżnić:
- włoskie Eni, który ma 13 tys. działających punktów ładowania za pośrednictwem swojej spółki zależnej plenitude (w planach 30 tys. punktów do 2026 roku);
- hiszpańskie Repsol, który ma 2 tys. punktów;
- austriackie OMV, które posiada 349 punktów ładowania
W pierwszej dziesiątce operatorów punktów ładowania pojazdów elektrycznych w Europie pod względem pojemności, znalazły się dwa koncerny paliwowe, a mianowicie wspomniane wcześniej brytyjskie BP oraz francuskie TotalEnergies.
„Począwszy od około 5-10 lat temu [główne koncerny naftowe] dokonywały jedynie niewielkich inwestycji, aby sprawdzić, czy pojazdy elektryczne mogą odegrać rolę w ich działalności, ale kiedy zaczęły dostrzegać, że pojazdy elektryczne naprawdę zyskują na popularności, zwłaszcza w Europie – gdzie znajduje się większość stacji ładowania tych firm – zaczęło to stanowić naprawdę ważną część ich działalności” – komentuje raport Barbara Monterrubio, analityk ds. energii w GlobalData. „Niektóre, jeśli nie większość z tych firm, mają już specjalne spółki zależne odpowiedzialne za części do pojazdów elektrycznych, części elektryczne, a nawet rozwój baterii” – dodaje.
Orlen, polski gigant energetyczny – niewymieniony w przywoływanym raporcie – również rozwija sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych. „Konsekwentnie realizujemy wyznaczone w naszej strategii cele i wspieramy rozwój e-mobilności. Reagujemy też na oczekiwania, które stawia przed nami zarówno rynek jak i nasi klienci. Dlatego właśnie planujemy dalszy rozwój stacji ładowania. których na terenie naszego kraju do końca dekady będziemy mieć przynajmniej 1 000”, komentuje Daniel Obajtek, Prezes Orlen.
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |