Spółka PGNiG Obrót Detaliczny zwiększyła o blisko jedną trzecią sprzedaż sprężonego gazu ziemnego (CNG) w I kwartale 2021 roku – podała w czwartek spółka. Jest to związane z rosnącą liczbą autobusów gazowych w Polsce.
– Dobry wynik jest związany z rosnącą liczbą autobusów gazowych w Polsce. Tego typu pojazdy cieszą się dużą popularnością również w Unii Europejskiej, gdzie w ubiegłym roku zarejestrowano łącznie ponad 3200 autobusów napędzanych paliwami gazowymi CNG i LNG – napisano w komunikacie.
Jak zauważono, operatorzy flot autobusowych w całej Europie poszukują rozwiązań umożliwiających szybką redukcję emisji za rozsądną cenę. Stąd popularność autobusów napędzanych paliwem gazowym. W Polsce coraz więcej spółek zarządzających miejską komunikacją wprowadza do taborów pojazdy zasilanie gazem.
– Gaz ziemny to realna i tania alternatywa dla oleju napędowego, która gwarantuje natychmiastowe korzyści ekologiczne, m.in. redukcję emisji bardzo szkodliwych pyłów PM. Większa sprzedaż paliwa CNG w Polsce wpisuje się w trend rosnącego wykorzystania gazu ziemnego w naszym kraju. To niezwykle ważne w procesie transformacji energetycznej w kierunku nisko- i zeroemisyjności – podkreślił cytowany w komunikacie prezes PGNiG Paweł Majewski.
W 2020 roku w Unii Europejskiej zarejestrowano 3206 nowych autobusów gazowych, co oznacza wzrost o ponad 24 proc. względem 2019 roku. Tego typu pojazdy były niemal dwa razy chętniej wybierane niż autobusy elektryczne. Europejskimi liderami rozwoju gazomobilności były: Francja, gdzie zarejestrowano 1002 nowe autobusy gazowe, Hiszpania (524), Szwecja (464) i Włochy (337). Polska również znalazła się w czołówce europejskich krajów ze 165 nowymi autobusami na gaz.
– Autobusy gazowe są chętnie wybierane przez polskich przewoźników, ponieważ gwarantują konkretne korzyści. Nie tylko spełniają najnowsze ekologiczne normy, ale są także około połowę tańsze w zakupie od autobusów elektrycznych i mają zasięgi zbliżone do ich odpowiedników na olej napędowy, niższe są również ich koszty eksploatacji. To przekłada się na wysoki udział rejestracji nowych pojazdów gazowych w segmencie autobusów miejskich, który od 2019 roku utrzymuje się w Polsce na poziomie powyżej 20 procent – zauważył prezes PGNiG Obrót Detaliczny Henryk Mucha.
Duże zainteresowanie autobusami gazowymi utrzymało się również w pierwszym kwartale 2021 roku. Spośród blisko 100 nowych pojazdów zarejestrowanych w Polsce w tym czasie aż 22 są napędzane gazem. Ekologiczne autobusy trafiły między innymi do Suwałk, Rzeszowa i Warszawy. Rosnąca liczba autobusów gazowych przełożyła się na wzrost sprzedaży paliwa CNG przez PGNiG Obrót Detaliczny.
– W I kwartale 2021 roku sprzedaliśmy o 29 proc. więcej paliwa CNG niż w analogicznym okresie w 2020 roku. Decyzje polskich przewoźników i samorządów bardzo nas cieszą, ponieważ wymiana floty na gazową pozwala na ograniczenie szkodliwego smogu i idzie w parze z rozbudową sieci stacji CNG w Polsce. Dzięki temu rynek pojazdów napędzanych ekologicznym gazem ziemnym, staje się coraz bardziej konkurencyjny dla dotychczasowych, konwencjonalnych napędów – dodał Marcin Szczudło, wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny odpowiedzialny za obszar CNG/LNG.
PGNiG OD podkreśliło, że autobusy gazowe cieszą się dużym powodzeniem na rynku, choć ich zakup w większości przypadków nie jest dofinansowywany ze środków zewnętrznych. To odmienna sytuacja w porównaniu do np. autobusów elektrycznych, których zakup jest zazwyczaj związany z zewnętrznym finansowaniem.
– To dobrze obrazuje, jak wiele pozytywnych walorów samorządy widzą w komunikacji miejskiej napędzanej CNG – napisano w komunikacie.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Do połowy roku pojawi się projekt ram regulacyjnych dla rynku wodoru
PERN chce wybudować instalację fotowoltaiczną na terenie swej siedziby w Płocku
Powstanie gigantyczny samolot do transportu łopat turbin wiatrowych
Minister klimatu: energia jądrowa będzie istotnym elementem polskiego miksu energetycznego
Chiński producent łopat do turbin wiatrowych rozwija innowacyjną metodę oceny chropowatości
Nowy cel UE – Polska bez szans?
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |