PKN Orlen zbuduje trzy ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Wałbrzychu, Poznaniu i Katowicach. Koncern podpisał umowę dotycząca realizacji inwestycji z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Do 2030 r. Grupa ORLEN na inwestycje w wodór wyda ok. 7,4 mld zł.
Umowa z NFOŚiGW, dotycząca budowy trzech stacji tankowania wodoru w Wałbrzychu, Poznaniu i Katowicach została podpisana we wtorek w siedzibie PKN Orlen w Płocku (Mazowieckie) w obecności wiceministra klimatu i środowiska Ireneusza Zyska, pełnomocnika rządu ds. odnawialnych źródeł energii.
Według PKN Orlen, uruchomienie stacji tankowania wodoru w Katowicach i Poznaniu planowane jest w drugiej połowie 2023 r., a w Wałbrzychu z początkiem 2025 r. Koncern zaznaczył jednocześnie, że, do 2030 r. Grupa Orlen na inwestycje w wodór przeznaczy ok. 7,4 mld zł.
Jak podkreślił szef resortu klimatu i środowiska, Wałbrzych, Poznań i Katowice nie są przypadkowymi lokalizacjami, ponieważ oprócz programu priorytetowego "Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru", równolegle realizowany jest inny projekt "Zielony transport publiczny", na który przeznaczono ponad 2 mld zł.
"PKN Orlen może dzisiaj skorzystać z priorytetowego programu, który przygotowaliśmy na dofinansowanie budowy stacji tankowania wodoru. Tym samym tworzy się ekosystem nowej gospodarki, gospodarki opartej o paliwo przyszłości, jakim jest wodór" - powiedział Zyska.
Wiceminister klimatu i środowiska zwrócił uwagę, że w ramach drugiego programu, dotyczącego transportu publicznego, dedykowane są jednocześnie środki dla samorządów, a także operatorów transportu publicznego w gminach w zakresie dofinansowania zakupu autobusów elektrycznych i z napędem wodorowym. Jak dodał, takie umowy podpisano już wcześniej właśnie w Wałbrzychu, Poznaniu i Katowicach.
"Dzisiaj jesteśmy na początku drogi, ale chciałbym powiedzieć, że Polska ma ogromny potencjał. Jesteśmy trzecim producentem wodoru w Europie, i piątym na świecie" - powiedział Zyska. Jak dodał, dziś jest to "wodór szary, technologiczny", natomiast w perspektywie tej dekady zwiększał się będzie udział wodoru odnawialnego, tzw. "wodoru zielonego".
"Realizacja wodorowej strategii PKN Orlen nabiera tempa. Chcemy być liderem transformacji na rynku Europy Środkowej, wytwarzając i dostarczając zero i niskoemisyjny wodór jako paliwo alternatywne dla sektora transportu" - oświadczył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek cytowany w komunikacie spółki. Zaznaczył przy tym, iż ambicją koncernu jest wdrażanie rozwiązań opartych na zaawansowanych i przyjaznych środowisku technologiach.
"To jeden z obszarów dla dywersyfikacji przychodów budowanej przez nas multienergetycznej firmy. Zdecydowane wejście na rynek wodoru i umacnianie pozycji lidera przez PKN Orlen jest efektem naszej wizji transformacji energetycznej, którą od kilku lat konsekwentnie realizujemy" - stwierdził Obajtek. Jak ocenił, "tylko silny, duży koncern ma potencjał do tego, żeby jednocześnie gwarantować bezpieczeństwo energetyczne kraju i wdrażać najnowocześniejsze technologie na poziomie europejskim".
PKN Orlen poinformował, że planowana budowa stacji tankowania wodoru w Wałbrzychu, Poznaniu i Katowicach i związana z tym przedsięwzięciem umowa z NFOŚiGW "to kolejny realny krok na drodze do wdrożenia kompleksowej strategii wodorowej koncernu". Jak podkreślono w informacji, jej flagowym projektem jest "Hydrogen Eagle", który ostatnio otrzymał pozytywną decyzję notyfikacyjną Komisji Europejskiej w ramach programu IPCEI - Important Project of Common European Interest Hy2Use i "jako jedyny polski projekt znalazł się w elitarnym gronie 35 projektów z 13 państw europejskich".
PKN Orlen zwrócił uwagę, iż koncern "skutecznie dywersyfikuje działania w zakresie pozyskiwania bezzwrotnych źródeł finansowania" na realizację celów swej strategii. W tym kontekście koncern wyjaśnił, że nowe stacje wodorowe w Wałbrzychu, Poznaniu i Katowicach zostaną zbudowane dzięki wsparciu finansowemu z programu NFOŚiGW - "Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru", przy czym obiekty w Poznaniu i Katowicach dodatkowo otrzymały dofinansowanie z unijnego programu CEF Transport Blending Facility w ramach projektu "Clean Cities – Hydrogen Mobility in Poland (Phase I)".
PKN Orlen przypomniał zarazem, że we wrześniu otrzymał decyzję o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku w kwocie ponad 60 mln zł bezzwrotnego dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility na budowę ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile. "Zostaną one oddane do użytku w połowie 2025 r." - zapowiedział koncern. Jak podał, wszystkie te stacje będą ogólnodostępne, czynne całą dobę i zostaną przystosowane do zasilania autobusów komunikacji publicznej, ale wodór będą mogły tankować również samochody osobowe, a docelowo także pojazdy ciężarowe.
"Zgodnie ze strategią wodorową Grupy Orlen do 2030 r., w Europie Centralnej powstanie ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego - w Polsce takich stacji będzie ok. 57, w Czechach 28, a na Słowacji 26. Dostawy wodoru na stacje będą możliwe dzięki wybudowaniu do 2030 r. europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero i niskoemisyjny wodór" - podkreślił PKN Orlen.
Koncern wskazał również, że przygotowany przez niego projekt "Hydrogen Eagle" pozwoli na zbudowanie w Polsce kompleksowej infrastruktury do produkcji i dystrybucji nisko i zeroemisyjnego wodoru. Projekt ten wpisuje się w międzynarodową mapę inicjatyw i jest nieodzownym elementem budowy wodorowych korytarzy transportowych Północ-Południe oraz Wschód-Zachód. "W ramach IPCEI powstała m.in. inicjatywa budowy transgranicznych korytarzy umożliwiających swobodny wodorowy transport kołowy i kolejowy. Polska ze względu na swoje położenie odgrywa tu kluczową rolę" - zaznaczył PKN Orlen.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |