Najnowszy raport Międzynarodowej Agencji Energetycznej poświęcony pojazdom elektrycznym stwierdza, że inwestycje w łańcuch dostaw, wsparcie polityczne oraz spadki cen sprawią, że elektryki staną się bardziej popularne.
Tegoroczna globalna sprzedaż samochodów elektrycznych utrzyma się na wysokim poziomie, osiągając około 17 mln pojazdów do końca bieżącego roku
Rosnący eksport samochodów elektrycznych od chińskich producentów samochodów może zwiększyć presję na obniżenie cen
Co drugi samochód sprzedawany na świecie będzie miał napęd elektryczny do 2035 roku
Najnowszy raport „Global EV Outlook 2024” opublikowany przez Międzynarodową Agencję Energetyczną (IEA) prezentuje sytuację na rynku pojazdów elektrycznych wraz z prognozą światowego sektora elektromobilności na nadchodzące lata.
Jak stwierdza raport, tegoroczna globalna sprzedaż samochodów elektrycznych utrzyma się na wysokim poziomie, osiągając około 17 mln pojazdów do końca roku. Tylko w I kwartale br. sprzedaż wzrosła o około 25 proc. r/r - podobnie jak w tym samym okresie rok wcześniej – wskazuje raport.
Liczba samochodów elektrycznych sprzedanych na całym świecie w pierwszych trzech miesiącach tego roku jest mniej więcej równa liczbie sprzedanej w całym 2020 roku. Tempo wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych w gospodarkach wschodzących i rozwijających się poza Chinami zadecyduje o ich globalnym sukcesie.
Zdecydowana większość sprzedaży samochodów elektrycznych w ubiegłym roku miała miejsce w Chinach (60 proc.), Europie (25 proc.) i Stanach Zjednoczonych (10 proc.). Producenci samochodów z Państwa Środka wyprodukowali ponad połowę wszystkich samochodów elektrycznych sprzedanych na całym świecie w 2023 roku, mimo że odpowiadali za zaledwie 10 proc. globalnej sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi.
Przewiduje się, że tegoroczna sprzedaż samochodów elektrycznych w Chinach wzrośnie do ok. 10 mln, co będzie stanowić około 45 proc. całej sprzedaży samochodów w tym kraju.
W I kw. br., sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła o około 25 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 roku, podobnie jak w analogicznym okresie 2022 roku.
W tym roku udział samochodów elektrycznych w rynku może osiągnąć nawet 45 proc. w Chinach, 25 proc. w Europie i ponad 11 proc. w Stanach Zjednoczonych.
Oczekiwania dotyczące tegorocznego wzrostu opierają się na rekordowym minionym roku.
To właśnie w 2023 roku globalna sprzedaż samochodów elektrycznych zbliżyła się do 14 mln, osiągając 18 proc. wszystkich sprzedanych samochodów. Stanowi to wzrost z 14 proc. w 2022 roku. Sprzedaż samochodów elektrycznych w 2023 r. była o 3,5 mln wyższa niż w 2022 r., co oznacza wzrost o 35 proc. rok do roku.
W Chinach ponad 60 proc. samochodów elektrycznych sprzedanych w ubiegłym roku było już tańszych w zakupie niż ich konwencjonalne odpowiedniki.
Rosnący eksport samochodów elektrycznych od chińskich producentów samochodów, który stanowił ponad połowę całej sprzedaży samochodów elektrycznych w 2023 roku, co może zwiększyć presję na obniżenie cen.
Chińskie firmy, które również zakładają zakłady produkcyjne za granicą, odnotowały już wysoką sprzedaż bardziej przystępnych cenowo modeli wprowadzonych na rynki zagraniczne w 2022 i 2023 roku. Podkreśla to, że skład głównych gospodarek produkujących pojazdy elektryczne znacznie odbiega od tradycyjnego przemysłu motoryzacyjnego.
Istnieją oczywiście zagrożenia dla perspektyw sprzedaży samochodów elektrycznych w 2024 roku.
Czynniki takie jak wysokie stopy procentowe i niepewność gospodarcza mogą potencjalnie zmniejszyć wzrost globalnej sprzedaży samochodów elektrycznych w 2024 roku.
Jak stwierdza Fastmarkets w analizie „Battery materials market facing oversupply and macroeconomic headwinds in 2024 | 2024 preview”, w tym roku nastąpi spowolnienie sprzedaży pojazdów elektrycznych. W analizie oszacowano, że tegoroczna sprzedaż pojazdów elektrycznych pozostanie na trajektorii wzrostowej, aczkolwiek z niższą prognozowaną stopą wzrostu rok do roku (23 proc.) niż w 2023 roku (36 proc.).
Oczekuje się, że znaczne inwestycje w łańcuch dostaw pojazdów elektrycznych, ciągłe wsparcie polityczne oraz spadki cen pojazdów elektrycznych i ich akumulatorów spowodują jeszcze bardziej znaczące zmiany w nadchodzących latach – czytamy w raporcie. Prognoza wskazuje, że przy obecnych założeniach politycznych, co drugi samochód sprzedawany na świecie będzie miał napęd elektryczny do 2035 roku.
Tymczasem, jeśli ogłoszone przez kraje zobowiązania energetyczne i klimatyczne zostaną spełnione w całości i na czas – co bywa kwestionowane – to do 2035 roku dwa na trzy sprzedawane samochody będą miały napęd elektryczny. W tym scenariuszu szybkie upowszechnienie się pojazdów elektrycznych pozwoli uniknąć zużycia ok. 12 mln baryłek ropy dziennie, co odpowiada obecnemu zapotrzebowaniu na transport drogowy w Chinach i Europie łącznie.
„Wygląda na to, że globalna rewolucja pojazdów elektrycznych nie słabnie, lecz przygotowuje się do nowej fazy wzrostu. W rezultacie oczekuje się, że udział pojazdów elektrycznych na drogach będzie nadal szybko wzrastał” – stwierdził dyrektor wykonawczy Międzynarodowej Agencji Energetycznej Fatih Birol.
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
"PB": Ceny elektryków muszą spaść
Poparcie dla stref czystego transportu największe w miastach, w których mają powstać
PKP będzie uczestniczyć w kształtowaniu rynku wodoru w Polsce
Kolejne wodorowe zamówienie – klientem niemieckie Gummersbach
Nowy program dopłat do używanych elektryków jesienią br.
Od 1 lipca zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu w Warszawie
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |