Działający w AGH akademicki zespół wyścigowy AGH Racing zaprezentował pierwszy w Polsce bolid autonomiczny stworzony na bazie regulaminu zawodów Formuła Student.
Po konstrukcjach spalinowych i elektrycznych przyszedł czas na stworzenie pojazdu w pełni autonomicznego. Najnowszy bolid skonstruowany przez studentów bazuje na platformie jednego z poprzedników, modelu elektrycznego. Moduł obliczeniowy obsługujący jazdę autonomiczną zamontowany jest w tylnej części bolidu. Oprócz niego do bolidu dodany jest lidar kamery stereo oraz inne czujniki, które dostarczają informacje niezbędne do określenia prawidłowego toru jazdy. Najnowszy bolid RTD1.0 wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy 80 kW. Pojazd waży 190 kg, a pierwszą setkę osiąga w 3,8 s.
– Dla całego naszego zespołu jest to, duże osiągniecie. Warto pamiętać, że przez ostatnie 10 lat pracowaliśmy nad pojazdami spalinowymi i elektrycznymi. Rezultatem tych prac było zaprezentowanie dwóch pierwszych w kraju bolidów elektrycznych. Teraz całe nasze dotychczasowe doświadczenie, wiedza naszych poprzedników zaowocowała i dzięki temu możemy pochwalić się pierwszą w Polsce konstrukcją w pełni autonomiczną. Pozwoli nam to na starty w konkurencjach Formuły Student dla pojazdów autonomicznych. Na nadchodzący sezon spoglądamy z dużym optymizmem i nadziejami na zdobycie kolejnych trofeów – podkreśla lider zespołu Bartosz Gajewski.
Twórcy podkreślają, że największym wyzwaniem było przejście z etapu symulacji do rzeczywistych przejazdów bolidem. Autonomiczny pojazd RTD1.0 bazuje na sprawdzonej elektrycznej konstrukcji bolidu LEM. Pojazdy elektryczne z modułami jazdy autonomicznej to aktualnie zyskujący coraz większe znaczenie segment branży motoryzacyjnej wpisujący się w trend elektromobilności. Zespół koncentruje się obecnie na dalszym rozwoju nowoczesnych technologii w motoryzacji, z naciskiem na wykorzystanie ekologicznych źródeł zasilania oraz materiałów neutralnych dla środowiska.
Zaprezentowany bolid to dziesiąta z rzędu konstrukcja Koła Naukowego AGH Racing. Możliwości najnowszej maszyny studenci będą mogli sprawdzić już niebawem na zawodach międzynarodowych na Węgrzech, w Hiszpanii i we Włoszech.
Szczegółowe informacje dotyczące zespołu AGH Racing, na który aktualnie składa się ponad 100 członków pracujących w dziewięciu sekcjach, dostępne są na stronach: racing.agh.edu.pl
Źródło: agh.edu.pl
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Ambitne cele redukcyjne dla ciężarówek i autobusów. Raport EFL o bezemisyjności transportu
Czy odkorkować nas może rynek transportu publicznego? Potrzebne jest nowoczesne myślenie i woda
2 kwietnia w Gdańsku zacznie kursować pierwszy autobus wodorowy
Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność
Hitachi Energy i BluVein przyspieszają elektryfikację flot ciężkich pojazdów górniczych
Kolonia po raz czwarty zamawia wodorowe Solarisy
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |