Działający w AGH akademicki zespół wyścigowy AGH Racing zaprezentował pierwszy w Polsce bolid autonomiczny stworzony na bazie regulaminu zawodów Formuła Student.
Po konstrukcjach spalinowych i elektrycznych przyszedł czas na stworzenie pojazdu w pełni autonomicznego. Najnowszy bolid skonstruowany przez studentów bazuje na platformie jednego z poprzedników, modelu elektrycznego. Moduł obliczeniowy obsługujący jazdę autonomiczną zamontowany jest w tylnej części bolidu. Oprócz niego do bolidu dodany jest lidar kamery stereo oraz inne czujniki, które dostarczają informacje niezbędne do określenia prawidłowego toru jazdy. Najnowszy bolid RTD1.0 wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy 80 kW. Pojazd waży 190 kg, a pierwszą setkę osiąga w 3,8 s.
– Dla całego naszego zespołu jest to, duże osiągniecie. Warto pamiętać, że przez ostatnie 10 lat pracowaliśmy nad pojazdami spalinowymi i elektrycznymi. Rezultatem tych prac było zaprezentowanie dwóch pierwszych w kraju bolidów elektrycznych. Teraz całe nasze dotychczasowe doświadczenie, wiedza naszych poprzedników zaowocowała i dzięki temu możemy pochwalić się pierwszą w Polsce konstrukcją w pełni autonomiczną. Pozwoli nam to na starty w konkurencjach Formuły Student dla pojazdów autonomicznych. Na nadchodzący sezon spoglądamy z dużym optymizmem i nadziejami na zdobycie kolejnych trofeów – podkreśla lider zespołu Bartosz Gajewski.
Twórcy podkreślają, że największym wyzwaniem było przejście z etapu symulacji do rzeczywistych przejazdów bolidem. Autonomiczny pojazd RTD1.0 bazuje na sprawdzonej elektrycznej konstrukcji bolidu LEM. Pojazdy elektryczne z modułami jazdy autonomicznej to aktualnie zyskujący coraz większe znaczenie segment branży motoryzacyjnej wpisujący się w trend elektromobilności. Zespół koncentruje się obecnie na dalszym rozwoju nowoczesnych technologii w motoryzacji, z naciskiem na wykorzystanie ekologicznych źródeł zasilania oraz materiałów neutralnych dla środowiska.
Zaprezentowany bolid to dziesiąta z rzędu konstrukcja Koła Naukowego AGH Racing. Możliwości najnowszej maszyny studenci będą mogli sprawdzić już niebawem na zawodach międzynarodowych na Węgrzech, w Hiszpanii i we Włoszech.
Szczegółowe informacje dotyczące zespołu AGH Racing, na który aktualnie składa się ponad 100 członków pracujących w dziewięciu sekcjach, dostępne są na stronach: racing.agh.edu.pl
Źródło: agh.edu.pl
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Tomasz Kędzierski nowym prezesem ElectroMobility Poland
Tauron Nowe Technologie ma już 200 stacji ładowania pojazdów elektrycznych
Wracając z wakacji elektrykiem, ładuj się na stacjach Biedronki i Powerdot
Jeżeli pojazdy na wodór staną się popularniejsze, cena tego paliwa może spaść
Zrównoważone paliwa lotnicze są szansą, ale wymagają odpowiednich technologii
Kolejne 250 elektrycznych samochodów dostawczych trafia do floty InPost
Ropa brent | $ | baryłka | ||
Cyna | $ | tona | ||
Cynk | $ | tona | ||
Aluminium | $ | tona | ||
Pallad | $ | uncja | ||
Platyna | $ | uncja | ||
Srebro | $ | uncja | ||
Złoto | $ | uncja |