Morski port Aberdeen i oraz Stillstrom, spółka należąca do morskiego lidera Maersk, zainwestują w morski hub ładowania elektrycznych statków. W tym celu powstanie spółka joint venture (JV), która będzie rozwijała ten pionierski projekt. Celem jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń emitowanych przez statki.
Jak czytamy w komunikacie, zarządu portu Aberdeen oraz przedstawiciele Stillstrom podpisali memorandum of understanding (MoU). Na jego podstawie zostanie przeprowadzone wspólne studium wykonalności morskiego hubu ładowania elektrycznego dla zeroemisyjnych statków. Węzeł będzie pobierał energię z odnawialnych źródeł, w tym morskiej energetyki wiatrowej. Badania potrwają do końca 2022 roku. Na podstawie ich wyników powstanie mapa drogowa dla projektu infrastruktury ładowania w porcie Aberdeen.
Inwestorzy chcą przeanalizować korzyści płynące
z inwestycji, scenariusze użycia ładowarek, podstawowe wymagania
techniczne, oraz przede wszystkim – ekonomikę inwestycji.
Hub będzie stanowił platformę ładowania dla statków, które nie będą musiały zużywać paliw kopalnych w trakcie postoju w porcie. Hub umożliwi również ładowanie pakietów akumulatorów używanych na statkach.
Port Aberdeen jest jednym z najbardziej obleganych portów w Wielkiej Brytanii, z ponad 6 tys. statków odwiedzających i kotwiczących po za portem każdego roku. Strategia "Zielonego Portu" obejmuje szeroki zakres możliwości redukcji emisji, w tym elektryfikację nabrzeża, wykorzystanie paliw alternatywnych i źródeł energii o niższej zawartości węgla oraz zrównoważoną gospodarkę odpadami.
Wcześniej Maersk Supply Service oraz duński potentat wiatrowy Ørsted nawiązali współpracę, aby w 2023 roku przetestować pilotażową platformę. Próba odbędzie się na jednej z farm wiatrowych Ørsted na Morzu Północnym, a prototypowa boja Stillstrom będzie zasilać statki serwisowe (SOV) i statki do przewozu (transferu) załogi (CTV), wykorzystywane na farmie.
Źródło: Port of Aberdeen/Stillstrom
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
"Puls Biznesu": co dziesiąte auto sprzedane w Ukrainie to elektryk
Ambitne cele redukcyjne dla ciężarówek i autobusów. Raport EFL o bezemisyjności transportu
Czy odkorkować nas może rynek transportu publicznego? Potrzebne jest nowoczesne myślenie i woda
2 kwietnia w Gdańsku zacznie kursować pierwszy autobus wodorowy
Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność
Hitachi Energy i BluVein przyspieszają elektryfikację flot ciężkich pojazdów górniczych
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |