Morski port Aberdeen i oraz Stillstrom, spółka należąca do morskiego lidera Maersk, zainwestują w morski hub ładowania elektrycznych statków. W tym celu powstanie spółka joint venture (JV), która będzie rozwijała ten pionierski projekt. Celem jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń emitowanych przez statki.
Jak czytamy w komunikacie, zarządu portu Aberdeen oraz przedstawiciele Stillstrom podpisali memorandum of understanding (MoU). Na jego podstawie zostanie przeprowadzone wspólne studium wykonalności morskiego hubu ładowania elektrycznego dla zeroemisyjnych statków. Węzeł będzie pobierał energię z odnawialnych źródeł, w tym morskiej energetyki wiatrowej. Badania potrwają do końca 2022 roku. Na podstawie ich wyników powstanie mapa drogowa dla projektu infrastruktury ładowania w porcie Aberdeen.
Inwestorzy chcą przeanalizować korzyści płynące
z inwestycji, scenariusze użycia ładowarek, podstawowe wymagania
techniczne, oraz przede wszystkim – ekonomikę inwestycji.
Hub będzie stanowił platformę ładowania dla statków, które nie będą musiały zużywać paliw kopalnych w trakcie postoju w porcie. Hub umożliwi również ładowanie pakietów akumulatorów używanych na statkach.
Port Aberdeen jest jednym z najbardziej obleganych portów w Wielkiej Brytanii, z ponad 6 tys. statków odwiedzających i kotwiczących po za portem każdego roku. Strategia "Zielonego Portu" obejmuje szeroki zakres możliwości redukcji emisji, w tym elektryfikację nabrzeża, wykorzystanie paliw alternatywnych i źródeł energii o niższej zawartości węgla oraz zrównoważoną gospodarkę odpadami.
Wcześniej Maersk Supply Service oraz duński potentat wiatrowy Ørsted nawiązali współpracę, aby w 2023 roku przetestować pilotażową platformę. Próba odbędzie się na jednej z farm wiatrowych Ørsted na Morzu Północnym, a prototypowa boja Stillstrom będzie zasilać statki serwisowe (SOV) i statki do przewozu (transferu) załogi (CTV), wykorzystywane na farmie.
Źródło: Port of Aberdeen/Stillstrom
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Konferencja Marine Green Propulsion Solutions [WIDEO]
Rina zatwierdza pierwszy tankowiec, który przekroczy IMO 2050 spalając paliwa kopalne
Koniec motoryzacyjnej telenoweli: zakaz silników spalinowych wprowadzony
LPP Logistics rozwija autorską platformę Control Tower do zarządzania globalnym łańcuchem dostaw
Kongres Move: dyskusje o e-mobility z walką o utrzymanie polskich fabryk w tle
Ponad 21 godzin trwała akcja gaszenia elektrycznego mercedesa [GALERIA]
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 26047,00 $ | tona | 1,75% | 28 mar |
Cynk | 2936,00 $ | tona | 0,79% | 28 mar |
Aluminium | 2314,00 $ | tona | 0,74% | 28 mar |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |