Kongsberg Maritime z powodzeniem zademonstrował szereg zdalnych i autonomicznych technologii na statku towarowym działającym u wybrzeży Norwegii. Rejs testowy został uznany za jedną z najbardziej złożonych autonomicznych podróży morskich. Eidsvaag Pioner jest jednym z dwóch statków, które są wyposażone do zdalnie sterowanych i autonomicznych demonstracji transportowych w ramach projektu "Autoship", który jest częścią unijnego programu badawczego "Horyzont 2020".
Należący do firmy żeglugowej Eidsvaag, Eidsvaag Pioner działał wzdłuż norweskiego wybrzeża i na obszarach fiordów, gdzie przewoził paszę dla ryb do oceanicznych farm rybnych. Demonstracja trwała 13 godzin i obejmowała rejs statku poza wybrzeże Kristiansund na północno-zachodnim wybrzeżu Norwegii. Statek wypłynął z portu Averøy, popłynął do pierwszej na świecie oceanicznej farmy rybnej i z powrotem do portu, pokonując łącznie około 160 mil morskich. Rejs obejmował połączenie zdalnych i autonomicznych operacji na różnych etapach rejsu. Ze względów bezpieczeństwa i obowiązujących przepisów, członkowie załogi również znajdowali się na pokładzie statku podczas rejsów testowych.
- Była to okazja do pokazania światu, że zdalne i autonomiczne technologie mogą być z powodzeniem wdrażane na statkach drobnicowych, realizując szereg aspektów operacyjnych typowego rejsu - powiedział dyrektor generalny Kongsberg Geir Håøy.
Pierwsza część demonstracji obejmowała zdalne odcumowanie od nabrzeża w Averøy. Następnie autonomiczna technologia przejęła kontrolę nad nawigacją i manewrowaniem poza portem, już po wyjściu na otwarte morze. Statek sam nawigował trasą między kilkoma wyspami i unikał innego ruchu morskiego, zanim dotarł do morskiej farmy rybnej Ocean Farm 1, należącej do Salmar. Następnie przeprowadzono różne manewry z wykorzystaniem systemu dynamicznego pozycjonowania (DP, Dynamic Position), po czym jednostka powróciła do portu, ponownie nawigując po otwartym morzu i zatłoczonych drogach morskich, po czym automatycznie zadokowała. Cała operacja była monitorowana i okazjonalnie kontrolowana zdalnie przez kapitana i inżyniera na lądzie.
Podczas przedsięwzięcia wdrożono szereg technologii, w tym automatyczne dokowanie, system świadomości sytuacyjnej, autonomiczny system nawigacji, inteligentny system maszynowy, system łączności i cyberbezpieczeństwa, zdalne centrum operacyjne i dynamiczne pozycjonowanie. Zaangażowano również systemy komunikacji oparte na chmurze i zaawansowane symulacje, aby przetestować i zapewnić, że statek działał bezpiecznie i optymalnie.
Pokaz autonomicznego poruszania się jednostki morskiej na Morzu Północnym była wynikiem współpracy dużego zespołu ludzi z Kongsberg i armatora Eidsvaag AS, we współpracy z specjalistami z norweskiej organizacji badawczej SINTEF i Uniwersytetu Strathclyde w Wielkiej Brytanii.
Budowa i test działania autonomicznego statku,
działającego bez załogi, jest częścią czteroletniego projektu
"Autoship", który otrzymał dofinansowanie z
unijnego programu badań i innowacji "Horyzont 2020" w ramach umowy o
dotację nr 815012.W jego ramach są prowadzone demonstracje w ważnych
obszarach w Europie, gdzie wczesne wykorzystanie zdalnego sterowania i
autonomii jest niezbędne do przyspieszenia przejścia z transportu
drogowego na bardziej ekologiczny i bezpieczny transport morski.
Celem całego projektu jest przetestowanie i dalszy rozwój kluczowych
technologii związanych z w pełni autonomicznymi systemami nawigacyjnymi,
inteligentnymi systemami maszynowymi, autodiagnostyką, prognostyką i
planowaniem operacji, a także technologią komunikacyjną umożliwiającą
wysoki poziom bezpieczeństwa cybernetycznego i integrację statków z
ulepszoną e-infrastrukturą. Druga demonstracja w ramach "Autoship" odbyła się 1
czerwca i obejmowała barkę towarową pływającą po części sieci śródlądowych
dróg wodnych w pobliżu belgijskiego Wintam.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Metropolia śląska przyjęła plan zrównoważonej mobilności
Rada Warszawy przyjęła uchwałę wprowadzającą w stolicy Strefę Czystego Transportu
Grupa organizacji społecznych chce realnej walki ze smogiem transportowym w Warszawie
Przeciwnicy wprowadzenia strefy czystego transportu protestują przed salą obrad Rady Warszawy
Crowley współpracuje z Terraline, aby poprowadzić projekt pilotażowy dotyczący elektrycznych ciężarówek
KAS: po zwycięstwie nad "kopciuchami" czas na ograniczenie w mieście ruchu tych aut, które najbardziej zanieczyszczają powietrze
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |