Duńskie firmy Ørsted i Esvagt postanowiły
zainwestować w pierwszy na świecie statek serwisowy (SOV), który może
być zasilany ekologicznymi paliwami.
Energia odnawialna
oferuje jasną drogę do osiągnięcia celu porozumienia paryskiego, jakim
jest ograniczenie wzrostu temperatury do 1,5°C. Jednak niektóre sektory –
takie jak sektor morski – czeka bardziej wyboista droga do osiągnięcia
tego celu. Branża będzie potrzebowała nowych, ekologicznych paliw, aby
osiągnąć neutralność klimatyczną, a głowni gracze będą musieli skłonić
się ku nowym, innowacyjnym rozwiązaniom.
Wielopoziomowa redukcja emisji
SOV
będzie zasilany bateriami i silnikami dwupaliwowymi, zdolnymi do
pływania na odnawialnym e-metanolu, produkowanym z energii wiatrowej i
biogenicznego węgla, co w konsekwencji pozwoli na roczną redukcję
emisji o około 4500 ton CO2.
Esvagt rozpocznie budowę statku w
drugim kwartale 2022 roku. Jednostka po oddaniu do użytku, pod koniec
2024 roku, rozpocznie obsługę największej na świecie morskiej farmy
wiatrowej Hornsea 2 u wschodniego wybrzeża Wielkiej Brytanii.
Mówi
się, że sektor morski pilnie potrzebuje nowych ekologicznych paliw,
które obecnie są droższe niż alternatywne paliwa kopalne.
Ørsted i
Esvagt oznajmiły, że tym krokiem pokazują swoje zaangażowanie w
ekologiczny sektor morski i pomagają stworzyć popyt niezbędny do
przyspieszenia redukcji kosztów paliw ekologicznych dla przemysłu
morskiego.
Decyzja inwestycyjna ma być także wyraźnym sygnałem,
że przyszłość zarówno statków serwisowych, jak i instalacyjnych jest
ekologiczna.
Ørsted zamierza dostarczyć e-metanol dla nowego SOV.
–
Jako światowy lider w dziedzinie morskiej energetyki wiatrowej, to
naturalne, że Ørsted przejmuje inicjatywę w eliminowaniu paliw kopalnych
z branży – powiedział Mark Porter, dyrektor operacji morskich w Ørsted.
Zielona energia z wiatru
Morska
farma wiatrowa już teraz charakteryzuje się emisją o 99 procent niższą
niż elektrownia węglowa, i to w całym okresie eksploatacji obiektu,
obejmującym produkcję, budowę i instalację. Oczekuje się, że posunięcie
Ørsted i Esvagt będzie krokiem na drodze do ograniczenia pozostałych
emisji.
Ponadto decyzja o zainwestowaniu w nowe ekologiczne
paliwo wspiera cel Ørsted, jakim jest osiągnięcie neutralności węglowej w
zakresie wytwarzania energii i własnej działalności do 2025 roku.
Stanowi to również namacalny przykład działań firmy w zakresie
dekarbonizacji, zmierzających do osiągnięcia opartego na naukowych
podstawach celu, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji netto w całym
łańcuchu wartości do 2040 roku.
Ørsted jest pierwszą firmą
energetyczną na świecie, która posiada naukowo potwierdzony cel zerowej
emisji netto, zatwierdzony przez Science Based Targets.
–
Wyznaczyliśmy sobie jasne cele i wyraźny kierunek w celu osiągnięcia
zerowej emisji netto, a SOV napędzany metanolem jest dowodem naszego
wyraźnego zaangażowania w realizację tych celów. Umowa z ESVAGT spełnia
dla nas wiele warunków, ponieważ zarówno pomaga w dekarbonizacji naszej
działalności na morzu, jak i pokazuje nasze silne przekonanie, że
ekologiczne paliwa oparte na energii odnawialnej są najbardziej realnym
rozwiązaniem dla stworzenia ekologicznego sektora morskiego – dodał
Porter.
W ciągu ostatnich dwóch lat Ørsted zbudował portfel
projektów związanych z paliwami ekologicznymi, z których trzy
koncentrują się na produkcji e-metanolu na potrzeby transportu
morskiego. W skład portfela wchodzi nowo ogłoszony projekt na
amerykańskim wybrzeżu Zatoki Perskiej, który dostarczy 300 tys. ton
e-metanolu dla floty bezemisyjnych statków A.P. Moller – Maersk, a także
projekty "Green Fuels for Denmark" i FlagshipONE w Szwecji. Oba
projekty mogą dostarczyć około 50 tys. ton e-metanolu na potrzeby
żeglugi w latach 2024-2025.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Do końca sierpnia br. w Polsce zarejestrowano 48,5 tys. aut całkowicie elektrycznych
Rozpoczął się Kongres Nowej Mobilności o wyzwaniach rozwoju sektora e-mobility
Dekarbonizacja na statkach. Koszty w portach i u gestorów ładunków. 5 kluczowych działań +1
Spory o uchwałę o strefie czystego transportu w Krakowie
Debiut pierwszego autobusu wodorowego w Poznaniu
W latach 2025-2050 na promocję transportu publicznego blisko 50 mld euro
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 25312,00 $ | tona | -1,12% | 22 wrz |
Cynk | 2532,00 $ | tona | 2,34% | 22 wrz |
Aluminium | 2199,00 $ | tona | 1,52% | 22 wrz |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |