Ørsted wraz z partnerami chcą przyspieszyć realizację projektu wodorowego Power-to-X ,,Green Fuels for Denmark" o dwa lata. Nowy plan zakłada uruchomienie elektrolizera o mocy 100 MW, a także rozpoczęcie zrównoważonego wychwytywania dwutlenku węgla (CO2) w 2025 roku.
Duński koncern realizuje projekt w wspólnie z SAS,
Copenhagen Airports, A.P. Moller - Maersk, DFDS i DSV Nel oraz Haldor
Topsøe i Everfuel. Początkowo zakładano uruchomienie elektrolizera o
mocy ok. 10 MW w 2023 roku, a następnie rozbudowę instalacji do mocy 250
MW w 2027 roku i 1300 MW do 2030 roku. Przyspieszenie inwestycji i
uruchomienie elektrolizera o mocy 100 MW już w 2025 roku pozwoli na
produkcję ponad 50 tys. ton paliwa ekologicznego, głównie e-metanolu na
potrzeby żeglugi, a także na realizację ambicji duńskiego rządu w
zakresie zielonych paliw dla transportu lotniczego.
Po
zakończeniu drugiej fazy, projekt będzie w stanie dostarczyć
wystarczającą ilość paliwa lotniczego, aby pokryć znacznie więcej niż
przewidywane krajowe zużycie paliwa lotniczego w Danii. Faza zostanie
zakończona na 3 lata przed terminem realizacji rządowego celu, jakim
jest osiągnięcia 100 proc. udziału ekologicznych paliw w krajowym
lotnictwie w 2030 roku. Ma to również przyczynić się do transformacji
międzynarodowego lotnictwa z Danii, pod warunkiem ustanowienia
niezbędnych ram prawnych dzięki którym ekologiczne paliwo lotnicze
stanie się rzeczywistą i konkurencyjną alternatywą dla paliw kopalnych.
Z
chemicznego punktu widzenia, istnieje kilka sposobów produkcji paliw
lotniczych z wodoru i dwutlenku węgla, a Ørsted wraz z partnerami zbada w
tym celu różne rozwiązania technologiczne.
- Dania ma wyjątkową okazję do stworzenia przemysłowej historii sukcesu w dziedzinie ekologicznych paliw dla transportu ciężkiego. Duński parlament i rząd stworzyły warunki dla realizacji tego ogromnego potencjału poprzez ambitne cele w zakresie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej i budowy obiektów Power-to-X – powiedział Mads Nipper, prezes Ørsted.
Jak zastrzega koncern, pełna realizacja drugiego etapu ,,Green Fuels for Denmark” zależy od dostępności wystarczających wolumenów energii elektrycznej z instalacji OZE, np. z morskich farm wiatrowych.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Sescom zrealizował audyt energetyczny dla jednego z liderów sieci odzieżowych w Polsce
Obajtek: SMR to dobre uzupełnienie inwestycji Orlenu w OZE
Uroczysty chrzest walczaka w Porcie Czystej Energii [GALERIA]
Stoen Operator skanuje linie energetyczne z powietrza
Nowe wyzwania dla instalatorów PV - webinar już 17 maja - Sungrow Poland
Offshore: “Sny o potędze” czy realne szanse Szczecina i regionu? - już 18 maja debata online
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 34975,00 $ | tona | 1,82% | 16 maj |
Cynk | 3583,00 $ | tona | 2,40% | 16 maj |
Aluminium | 2790,00 $ | tona | 2,50% | 16 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |