Ørsted wraz z partnerami chcą przyspieszyć realizację projektu wodorowego Power-to-X ,,Green Fuels for Denmark" o dwa lata. Nowy plan zakłada uruchomienie elektrolizera o mocy 100 MW, a także rozpoczęcie zrównoważonego wychwytywania dwutlenku węgla (CO2) w 2025 roku.
Duński koncern realizuje projekt w wspólnie z SAS,
Copenhagen Airports, A.P. Moller - Maersk, DFDS i DSV Nel oraz Haldor
Topsøe i Everfuel. Początkowo zakładano uruchomienie elektrolizera o
mocy ok. 10 MW w 2023 roku, a następnie rozbudowę instalacji do mocy 250
MW w 2027 roku i 1300 MW do 2030 roku. Przyspieszenie inwestycji i
uruchomienie elektrolizera o mocy 100 MW już w 2025 roku pozwoli na
produkcję ponad 50 tys. ton paliwa ekologicznego, głównie e-metanolu na
potrzeby żeglugi, a także na realizację ambicji duńskiego rządu w
zakresie zielonych paliw dla transportu lotniczego.
Po
zakończeniu drugiej fazy, projekt będzie w stanie dostarczyć
wystarczającą ilość paliwa lotniczego, aby pokryć znacznie więcej niż
przewidywane krajowe zużycie paliwa lotniczego w Danii. Faza zostanie
zakończona na 3 lata przed terminem realizacji rządowego celu, jakim
jest osiągnięcia 100 proc. udziału ekologicznych paliw w krajowym
lotnictwie w 2030 roku. Ma to również przyczynić się do transformacji
międzynarodowego lotnictwa z Danii, pod warunkiem ustanowienia
niezbędnych ram prawnych dzięki którym ekologiczne paliwo lotnicze
stanie się rzeczywistą i konkurencyjną alternatywą dla paliw kopalnych.
Z
chemicznego punktu widzenia, istnieje kilka sposobów produkcji paliw
lotniczych z wodoru i dwutlenku węgla, a Ørsted wraz z partnerami zbada w
tym celu różne rozwiązania technologiczne.
- Dania ma wyjątkową okazję do stworzenia przemysłowej historii sukcesu w dziedzinie ekologicznych paliw dla transportu ciężkiego. Duński parlament i rząd stworzyły warunki dla realizacji tego ogromnego potencjału poprzez ambitne cele w zakresie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej i budowy obiektów Power-to-X – powiedział Mads Nipper, prezes Ørsted.
Jak zastrzega koncern, pełna realizacja drugiego etapu ,,Green Fuels for Denmark” zależy od dostępności wystarczających wolumenów energii elektrycznej z instalacji OZE, np. z morskich farm wiatrowych.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Partnerstwo na rzecz bezpieczeństwa energetycznego: współpraca w obliczu rosnących zagrożeń cybernetycznych
Spotkanie dla oferentów w związku z projektami offshore PGE Baltica
Do 30 września można składać wnioski do pilotażowego programu Moc Bałtyku
Impact uruchomił najnowocześniejszą w Europie linię produkcyjną baterii dla transportu ciężkiego
Pałac Radziwiłłów w Balicach z kotłami De Dietrich – termomodernizacja na miarę XXI wieku
Enea chce przyspieszyć inwestycje w OZE
Ropa brent | $ | baryłka | ||
Cyna | $ | tona | ||
Cynk | $ | tona | ||
Aluminium | $ | tona | ||
Pallad | $ | uncja | ||
Platyna | $ | uncja | ||
Srebro | $ | uncja | ||
Złoto | $ | uncja |