Przetargi dotyczące zamówienia łącznie 25 pociągów dla Kolei Śląskich ogłosiły samorząd woj. śląskiego oraz sam przewoźnik. W prawie opcji zamówienia mogą zostać zwiększone łącznie do 35 pociągów.
Ogłoszenie przetargowe Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego na 22 elektryczne zespoły trakcyjne (i osiem kolejnych w prawie opcji) wraz ze świadczeniem usług serwisowych opublikowano w poniedziałek w dzienniku urzędowym Unii Europejskiej.
Zamówienie podstawowe obejmuje 22 nowe elektryczne zespoły trakcyjne i świadczenie usług serwisowych do końca 2035 r. Prawo opcji dotyczy dostawy kolejnych 8 pociągów tego samego typu, a także przedłużenie usług serwisowych do wykonania drugiej naprawy poziomu P4 (co 1 mln km, co 8 lat) – nie dłużej niż do końca 2043 r.
Pierwszy pociąg z zamówienia podstawowego ma zostać dostarczony do połowy 2026 r., a kolejne - po dwa w kolejnych miesiącach.
Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia chodzi o czteroczłonowe zespoły trakcyjne (zarówno w zamówieniu podstawowym, jak i w prawie opcji) o prędkości eksploatacyjnej 160 km/h z co najmniej 186 miejscami siedzącymi i łącznej liczbie miejsc co najmniej 390. Przewidziano po osiem drzwi na każdą stronę pociągu.
Termin składania ofert w przetargu urzędu marszałkowskiego to 4 maja.
Kryteriami oceny ofert będą: cena (60 proc., w tym cena dostawy 45 proc. i cena usług serwisowych 15 proc.), współczynniki efektywności energetycznej ruchowej i postojowej (łącznie 25 proc.), masa służbowa pociągu (5 proc.), określone kary umowne (5 proc.) i zastosowanie technologii SiC w przetwornicach (5 proc.).
Zamówienie ma być współfinansowane środkami programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-27 (w działaniu pod nazwą: Regionalny tabor kolejowy).
Równoległy przetarg Kolei Śląskich dotyczy trzech elektrycznych zespołów trakcyjnych o takich samych parametrach (i dwóch kolejnych w prawie opcji) wraz ze świadczeniem usług serwisowych do wykonania pierwszej naprawy poziomu P4. Opcja - poza dwoma pociągami - może dotyczyć wydłużenia usług serwisowych do drugiej naprawy P4.
Pierwsze dwa pociągi w tym zamówieniu powinny zostać dostarczone nie później, niż w dwa lata od podpisania umowy (chyba, że wykonawca zaoferuje krótszy termin), a pozostały, nie później niż w 25 miesięcy od podpisania umowy (lub krótszy termin).
Kryteria oceny ofert w przetargu Kolei Śląskich to: cena (70 proc.),termin dostawy (20 proc.), masa służbowa pociągu (5 proc.) i określone kary umowne (5 proc.). Koleje Śląskie nie zamierzają przy tym zamówieniu korzystać z Funduszy Europejskich. Termin składania ofert ustalono na 28 kwietnia br.
Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego. Obecnie na kilkunastu liniach w regionie przewożą ponad 20 mln pasażerów rocznie. Tabor przewoźnika liczy ok. 65 pociągów. Większość z nich kupiono przy wsparciu Funduszy Europejskich.
autor: Mateusz Babak
mtb/ drag/
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Zespół Mercedes F1 twierdzi, że biopaliwa zmniejszają emisję o 89%
Dyrektor Qatar Airways twierdzi, że zerowa emisja jest "nieosiągalna" do 2050 r.
Dekarbonizacja transportu ciężkiego w Polsce. Raport FPPE na temat elektryfikacji ciężarówek
Nowy rekord samochodu elektrycznego - ponad 100 godzin jazdy bez przerwy
Enefit wprowadza na polski rynek ładowarki do samochodów elektrycznych i będzie rozwijał publiczną sieć ładowania
Horała: inwestycja w głębokowodne terminale przeładunkowe jest absolutnie kluczowa
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 24525,00 $ | tona | 1,03% | 24 maj |
Cynk | 2305,00 $ | tona | -2,41% | 24 maj |
Aluminium | 2233,00 $ | tona | 1,45% | 24 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |