W pierwszej połowie 2024 roku Polacy zarejestrowali 145 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 39,4 proc. więcej w porównaniu z tym samym okresem 2023 roku - wynika z raportu KPMG. Jak dodano, wzrosła także liczba rejestracji samochodów marek premium.
Jak wskazano w raporcie KPMG w Polsce i PZPM “Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za H1 2024”, na rynku jest coraz więcej pojazdów z napędami alternatywnymi. Zgodnie z publikacją w pierwszej połowie 2024 roku Polacy zarejestrowali 145 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 39,4 proc. więcej w porównaniu z tym samym okresem 2023 roku. Według autorów raportu wzrost generują przede wszystkim pojazdy o napędzie hybrydowym.
“W przypadku samochodów elektrycznych, podobnie jak na wielu innych rynkach europejskich, tempo wzrostu jest mniejsze niż w ubiegłych latach. Zwraca uwagę wzrost liczby punktów ładowania” – przekazał Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce, cytowany w informacji.
Według raportu w okresie od stycznia do czerwca 2024 roku w Polsce zarejestrowano 277 tys. samochodów osobowych, o 16 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Liczba klientów instytucjonalnych zwiększyła się o jedną dziesiątą (+10,3 proc. r/r), z kolei liczba klientów indywidualnych wzrosła o jedną trzecią (+31 proc. r/r).
Jak zaznaczono w raporcie, w drugim kwartale 2024 r. dynamicznie rosła liczba rejestracji samochodów marek premium, których zarejestrowano 71,4 tys. sztuk (wzrost o 23 proc. r/r). W tym samym czasie zarejestrowano 205,6 tys. sztuk aut marek popularnych (+13,8 proc. r/r).
“Pierwszą połowę bieżącego roku możemy zaliczyć do udanych, bo rejestracje samochodów osobowych wzrosły o 16 proc., natomiast samochodów dostawczych utrzymują się mniej więcej na tym samym poziomie co w roku ubiegłym. Co prawda w segmencie pojazdów ciężkich odnotowaliśmy 10-procentowy spadek, ale biorąc pod uwagę to, że przewidywania z końca zeszłego roku zakładały znacznie większe spadki, obecne wyniki nie okazują się aż tak złe” – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
W publikacji wskazano obniżenie liczby rejestracji samochodów ciężarowych i przyczep. W okresie od stycznia do czerwca 2024 roku zanotowano 15,5 tys. nowych rejestracji tego typu pojazdów (-10,2 proc. r/r). Podobny trend występuje w przypadku przyczep i naczep, których liczba rejestracji w pierwszej połowie roku wyniosła niemal 10 tys., co stanowi spadek aż o 30,3 proc. w porównaniu z wynikami sprzed roku.
Z kolei rok 2024 przyniósł znaczący wzrost rejestracji motocykli, jak i wyraźny rozwój na rynku motorowerów. W pierwszym półroczu 2024 roku zarejestrowano 22 tys. nowych motocykli, czyli o 35 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Również rynek motorowerów prezentuje się pozytywnie, z wolumenem rejestracji osiągającym 7 tys. nowych motorowerów, czyli o 24,2 proc. więcej r/r.
W okresie od stycznia do czerwca 2024 roku wyprodukowano w Polsce 338,2 tys. pojazdów samochodowych – o 10,6 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
W raporcie zwrócono uwagę na szereg istotnych wyzwań w zakresie cyberbezpieczeństwa, które dotykają branżę motoryzacyjną. Zaliczają się do nich: brak interdyscyplinarnego projektowania i procesów cyberbezpieczeństwa, rosnąca złożoność przepisów dotyczących cyberbezpieczeństwa i prywatności danych, niewystarczająca zgodność w zakresie cyberbezpieczeństwa w łańcuchu dostaw, brak ustandaryzowanych miar do oceny dojrzałości cyberbezpieczeństwa oraz rosnąca liczba interfejsów wewnętrznych i zewnętrznych.
agg/ mmu/
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Śląskie. Metropolia dostała ofertę autobusów wodorowych – mieszczącą się w budżecie
W Kielcach ogłoszono przetarg na zakup 24 autobusów elektrycznych
Solaris Urbino 18 hydrogen zwycięża w międzynarodowym konkursie na autobus roku
MOL i Chevron współpracują przy instalacji wiatrowego napędu na statku do transportu LNG
Chrzest kolejnego, innowacyjnego statku Höegh Autoliners, napędzanego amoniakiem
Miasta łapią oddech z Nextbike podczas Europejskiego Tygodnia Mobilności
Ropa brent | $ | baryłka | ||
Cyna | $ | tona | ||
Cynk | $ | tona | ||
Aluminium | $ | tona | ||
Pallad | $ | uncja | ||
Platyna | $ | uncja | ||
Srebro | $ | uncja | ||
Złoto | $ | uncja |