Latem na wody Tamizy wypłynął Earth Clipper. To pierwszy w Europie hybrydowy szybki statek pasażerski, zbudowany zgodnie z przepisami High-Speed Craft Code. Dołączył on do zbudowanych w Remontowej promów plug-in hybrid vessel (ładowane szybko z lądu w czasie krótkiego postoju), które przewożą pasażerów i samochody między brzegami Tamizy w Woolwich.
Pierwszy z trzech nowych statków pasażerskich na wody Tamizy wprowadził Uber Boat by Thames Clippers. który obsługuje połączenia między pirsami pasażerskimi w Londynie. Nowy prom pływa w centrum Londynu. Hybrydowy układ napędowy umożliwia nowym statkom pływanie wyłącznie na zasilaniu akumulatorowym podczas transportu osób dojeżdżających do pracy i turystów odwiedzających Londyn.
Promy przeznaczone są do pływania w Centrum Londynu. Podstawowa trasa będzie obsługiwała połączenie pomiędzy molo Tower a pirsem w Battersea Power Station. Ładowanie akumulatorów przewidziane jest przy użyciu energii z silników zasilanych biopaliwem. Stacje bunkrowania znajdują się poza centrum Londynu.
Statki będą wykorzystywały nadwyżkę mocy silników zasilanych biopaliwem do ładowania akumulatorów w czasie przejścia Tamizą między pirsami centralnego Londynu.
Earth Clipper zapewnia prawie 90-procentową redukcję emisji CO2 w porównaniu z eksploatacją wyłącznie na konwencjonalnym morskim oleju napędowym – twierdzi operator. To już 18 szybki katamaran we flocie Uber Boat by Thames Clippers obsługujący połączenia pasażerskie na Tamizie. Jest nie tylko pierwszą ale także największą jednostką hybrydową w transporcie pasażerskim na Tamizie.
– Ma 40 m długości – czyli prawie długość dwóch połączonych ze sobą kortów tenisowych – i może pomieścić 230 pasażerów – wyjaśnia obrazowo operator.
Earth Clipper zaprojektowano także z myślą o optymalnych wygodach turystów. Przestrzeń pasażerska ma duże okna, z których roztacza się widok na położone wzdłuż brzegów Tamizy budowle i waterfront.
– To dla nas doniosły dzień i coś, nad czym pracowaliśmy od jakiegoś czasu – mówił Sean Collins, współzałożyciel i dyrektor generalny Uber Boat by Thames Clippers w chwili postawienie statku na wodzie.
- Możliwość zapewnienia bardziej ekologicznego transportu przez stolicę to nie lada wyczyn ale coś, co nas niesamowicie pasjonuje w Uber Boat by Thames Clippers – podkreśla Collins i zaznacza: „Chcemy nie tylko wykorzystywać najbardziej zaawansowaną technologię, aby zmniejszyć nasz ślad węglowy, ale także odgrywać naszą rolę w otwieraniu nowych możliwości, aby maksymalnie rozwijać tę technologię”.
Collins podkreśla, że „Nowe łodzie przesuwają granice w projektowaniu katamaranów, zapewniając przyszłościową opcję, która może być jeszcze bardziej ekologiczna, jeśli i kiedy pozwala na to technologia”.
- Z radością ogłaszamy również, że do Earth Clippera dołączą dwa siostrzane statki. Celestial i Mars Clipper zostaną włączone do floty w tym roku, gdy będziemy pracować nad osiągnięciem naszych celów, jakimi są zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 50% do 2030 r. i osiągnięcie zerowego poziomu emisji netto do 2040 r. dla całej działalności – zapowiada Collins.
Operator planuje wprowadzić system hybrydowy na wszystkich nowych statkach kierowanych na Tamizę. Tam gdzie będzie to możliwe wprowadzana będzie technologia oparta na siłowni w pełni elektrycznej.
– Oprócz trzech katamaranów hybrydowych trwają prace nad dostawą pierwszego w Londynie w pełni elektrycznego promu Cross River o zerowej emisji – twierdzi operator.
Będzie on obsługiwał połączenia między Canary Wharf a Rotherhithe od wiosny 2025 r. Plany firmy na rok 2030 obejmują inwestycję o wartości 70 milionów funtów w nową flotę. Od ponad 20 lat firma koncentruje się na wdrażaniu innowacji w sektorze transportu rzecznego i angażuje się we wspieranie zrównoważonego rozwoju infrastruktury i rozwoju gospodarczego na Tamizie w granicach Wielkiego Londynu.
Earth Clipper został zbudowany w Wight Shipyard Co w East Cowes na Isle of Wight, gdzie obecnie trwają prace wykończeniowe na dwóch siostrzanych statkach.
– Inwestycja miała również znaczący wpływ na lokalną gospodarkę na Isle of Wight. W ciągu ostatniego roku zapewniła zatrudnienie 65 osobom budującym statek oraz współpracującym z nimi 14 uczniom.
Warto przypomnieć, że w Polsce powstały również promy do obsługi połączeń na Tamizie. W Remontowej Shipbuilding zbudowano przed ponad 5 laty promy plug-in hybrid vessel (ładowane szybko z lądu w czasie krótkiego postoju) przewożące pasażerów i samochody między brzegami Tamizy. Łączą one dzielnice Londynu położone na wysokości barier przeciwpowodziowych i City Airport.
Promy pasażersko-samochodowe o długości ponad 60 m mają linię ładunkową około 210 m. Mogą przyjąć na pokład 150 pasażerów oraz 45 samochodów. Zbudowane zostały w stoczni Remontowa Shipbuilding na zamówienie Transport for London. System zasilania wraz z generatorami i układem zarządzania energią zaprojektował i dostarczył Norwegian Electric Systems.
Promy kursują między dzielnicami Woolwich i North Woolwich (na wschód od Greenwich). Promy Ben Woollacott oraz Dame Vera Lynn pływają po Tamizie od stycznia 2018 r. Nowe promy zastąpiły trzy pływające od 55 lat promy: Ernest Bevin, John Burns i James Newman, które przeznaczono na złom. Promy zostały zaprojektowane przez inżynierów z LMG Marin z Norwegii.
Rzeczny transport pasażerów i turystów zapewnia w Londynie ponad 20 operatorów przewożących codziennie samochody i pasażerów dojeżdżających do pracy. Są również operatorzy zapewniający rejsy rekreacyjne i turystyczne, regularne i czarterowe. Transport for London do ich dyspozycji udostępnia 33 pirsy, od Hampton do Barking. Wszyscy operatorzy mają w planach wyminę statków na przyjazne dla środowiska. Można więc założyć, że w ciągu najbliższych 15 lat na wody Tamizy wypłynie ponad 200 nowych statków pasażerskich i około 10 promów pasażersko-samochodowych pływających w granicach Wielkiego Londynu.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Metropolia śląska przyjęła plan zrównoważonej mobilności
Rada Warszawy przyjęła uchwałę wprowadzającą w stolicy Strefę Czystego Transportu
Grupa organizacji społecznych chce realnej walki ze smogiem transportowym w Warszawie
Przeciwnicy wprowadzenia strefy czystego transportu protestują przed salą obrad Rady Warszawy
Crowley współpracuje z Terraline, aby poprowadzić projekt pilotażowy dotyczący elektrycznych ciężarówek
KAS: po zwycięstwie nad "kopciuchami" czas na ograniczenie w mieście ruchu tych aut, które najbardziej zanieczyszczają powietrze
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |