Firmy Améthyste, ArianeGroup, Cetim, HDF Energy, Rubis Terminal i Sofresid Engineering połączyły siły w projekcie budowy wielousługowej barki energetyczne Elemanta H2. Posłuży do zaopatrywania dużych statków w ekologiczną energię elektryczną i wodór, zmniejszając podczas postoju w porcie ich emisję zanieczyszczeń o ponad 80 proc.
Spółka HDF Energy i jej partnerzy ogłosili podpisanie memorandum of understanding (MoU) w celu wdrożenia mobilnych rozwiązań zapewniających wodór i energię dla kontenerowców, statków wycieczkowych lub tankowców. Barka Elemanta H2 umożliwi również bunkrowanie wodoru, aby zaspokoić potrzeby w zakresie tankowania przyszłych statków wodorowych.
Partnerzy wskazali port w Rouen i lokalizację terminalu Rubis jako miejsce rozwoju barki ze względu na jego strategiczne położenie w pobliżu Paryża. Przy wsparciu Normandie Energies i operatora portu HAROPA, barka demonstracyjna będzie wyposażona w system wodorowych ogniw paliwowych o dużej mocy, wyprodukowanych we Francji przez HDF Energy. Wysokociśnieniowy system magazynowania zielonego wodoru pokryje zapotrzebowanie na energię podczas zawinięć statków do portu.
Elemanta H2 zostanie oddana do użytku w 2025 roku i będzie stanowić niskoemisyjną alternatywę dla generatorów diesla, które obecnie zasilają statki podczas postoju, zmniejszając ich emisję CO2 o 85 proc. oraz wszystkie emisje tlenków azotu (NOx) i dwutlenku siarki (SO2) praktycznie do zera.
Transport morski odpowiadał za 13,5 proc.
całkowitej emisji gazów cieplarnianych w Europie w 2018 roku. Aby
osiągnąć europejski cel zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 55
proc. do 2030 roku, sektor ten musi przyspieszyć własną transformację
energetyczną. Porty i firmy z sektora żeglugi poszukują więc zielonych
rozwiązań, najczęściej z obszaru gospodarki wodorowej.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
"Puls Biznesu": co dziesiąte auto sprzedane w Ukrainie to elektryk
Ambitne cele redukcyjne dla ciężarówek i autobusów. Raport EFL o bezemisyjności transportu
Czy odkorkować nas może rynek transportu publicznego? Potrzebne jest nowoczesne myślenie i woda
2 kwietnia w Gdańsku zacznie kursować pierwszy autobus wodorowy
Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność
Hitachi Energy i BluVein przyspieszają elektryfikację flot ciężkich pojazdów górniczych
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |