Globalna działalność transportowa wzrośnie ponad dwukrotnie do 2050 roku, a emisje z niej pochodzące o 16 proc. w porównaniu z 2015 rokiem, nawet jeśli istniejące zobowiązania do dekarbonizacji transportu zostaną w pełni wdrożone - przewiduje Międzynarodowe Forum Transportu (ITF).
Według ITF Transport Outlook 2021 wszelkie obecnie oczekiwane redukcje emisji zostaną z nadwyżką zrekompensowane zwiększonym popytem na transport. Niemniej jednak raport przewiduje, że emisje CO2 z transportu można obniżyć o prawie 70 proc. w okresie 2015-50 przy zastosowaniu odpowiednich strategii.
Aby osiągnąć cel porozumienia paryskiego, jakim jest ograniczenie globalnego ocieplenia do 1,5˚C, konieczne będzie:
Raport wskazuje, że chociaż transport morski odpowiada za około 20 proc. wszystkich emisji pochodzących z transportu towarowego ze względu na jego dużą pojemność, nadal jest drugim co do wielkości emitentem po transporcie drogowym.
Niektóre z głównych problemów, z jakimi boryka się transport towarowy, obejmują brak działań politycznych w celu powstrzymania dekarbonizacji towarów, w połączeniu z brakiem opłacalnych ekonomicznie technologii neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla, zaostrzonym przez znaczne zwolnienia podatkowe dla paliw kopalnych, które wciąż wstrzymują ten proces.
Transport morski wciąż dominuje
W raporcie szacuje się, że transport morski będzie nadal dominującym środkiem transportu towarowego, ponieważ rozwój gospodarczy i wzrost liczby ludności nadal napędzają popyt. Niemniej jednak koszt transportu morskiego ma wzrosnąć w związku z bardziej rygorystycznymi przepisami dotyczącymi dekarbonizacji żeglugi.
Ponieważ IMO nie określiło jeszcze jasnych środków dotyczących dekarbonizacji sektora, ITF uważa, że ścisła współpraca międzynarodowa byłaby nadrzędna dla przeprowadzenia tej transformacji w połączeniu z szybszą digitalizacją i automatyzacją oraz odnowieniem floty.
Zgodnie z zaleceniami zawartymi w raporcie wyraźnie skupiono się na bardziej ambitnych strategiach odwrócenia wzrostu emisji CO2 w ramach ożywienia gospodarczego po pandemii, a także na wspieraniu przyspieszenia przełomów technologicznych i współpracy międzysektorowej.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
"Puls Biznesu": co dziesiąte auto sprzedane w Ukrainie to elektryk
Ambitne cele redukcyjne dla ciężarówek i autobusów. Raport EFL o bezemisyjności transportu
Czy odkorkować nas może rynek transportu publicznego? Potrzebne jest nowoczesne myślenie i woda
2 kwietnia w Gdańsku zacznie kursować pierwszy autobus wodorowy
Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność
Hitachi Energy i BluVein przyspieszają elektryfikację flot ciężkich pojazdów górniczych
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |