ITF: Emisje będą rosnąć wraz z szybko rosnącym transportem

Paweł Kuś

19.05.2021 12:34 Źródło: Własne
Strona główna Zrównoważony Transport, Zielona Logistyka, Elektromobilność ITF: Emisje będą rosnąć wraz z szybko rosnącym transportem
ITF: Emisje będą rosnąć wraz z szybko rosnącym transportem - ZielonaGospodarka.pl
Fot. ITF

Globalna działalność transportowa wzrośnie ponad dwukrotnie do 2050 roku, a emisje z niej pochodzące o 16 proc. w porównaniu z 2015 rokiem, nawet jeśli istniejące zobowiązania do dekarbonizacji transportu zostaną w pełni wdrożone - przewiduje Międzynarodowe Forum Transportu (ITF).

Według ITF Transport Outlook 2021 wszelkie obecnie oczekiwane redukcje emisji zostaną z nadwyżką zrekompensowane zwiększonym popytem na transport. Niemniej jednak raport przewiduje, że emisje CO2 z transportu można obniżyć o prawie 70 proc. w okresie 2015-50 przy zastosowaniu odpowiednich strategii.

Aby osiągnąć cel porozumienia paryskiego, jakim jest ograniczenie globalnego ocieplenia do 1,5˚C, konieczne będzie:

  • wprowadzenie jak najszybciej ambitnej polityki niskoemisyjnej
  • wzmocnienie pozytywnych zmian behawioralnych spowodowanych pandemią
  • wprowadzenie pakietów bodźców finansowych ukierunkowanych na dekarbonizację.

Raport wskazuje, że chociaż transport morski odpowiada za około 20 proc. wszystkich emisji pochodzących z transportu towarowego ze względu na jego dużą pojemność, nadal jest drugim co do wielkości emitentem po transporcie drogowym.

Niektóre z głównych problemów, z jakimi boryka się transport towarowy, obejmują brak działań politycznych w celu powstrzymania dekarbonizacji towarów, w połączeniu z brakiem opłacalnych ekonomicznie technologii neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla, zaostrzonym przez znaczne zwolnienia podatkowe dla paliw kopalnych, które wciąż wstrzymują ten proces.

Transport morski wciąż dominuje 

W raporcie szacuje się, że transport morski będzie nadal dominującym środkiem transportu towarowego, ponieważ rozwój gospodarczy i wzrost liczby ludności nadal napędzają popyt. Niemniej jednak koszt transportu morskiego ma wzrosnąć w związku z bardziej rygorystycznymi przepisami dotyczącymi dekarbonizacji żeglugi.

Ponieważ IMO nie określiło jeszcze jasnych środków dotyczących dekarbonizacji sektora, ITF uważa, że ścisła współpraca międzynarodowa byłaby nadrzędna dla przeprowadzenia tej transformacji w połączeniu z szybszą digitalizacją i automatyzacją oraz odnowieniem floty.

Zgodnie z zaleceniami zawartymi w raporcie wyraźnie skupiono się na bardziej ambitnych strategiach odwrócenia wzrostu emisji CO2 w ramach ożywienia gospodarczego po pandemii, a także na wspieraniu przyspieszenia przełomów technologicznych i współpracy międzysektorowej.


Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38925,00 $ tona 2,81% 15 paź
 Cynk 3794,00 $ tona 6,84% 15 paź
 Aluminium 3162,00 $ tona 0,35% 15 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.