Globalny rynek smart city będzie rósł w tempie 20 proc. rocznie i osiągnie wartość 297,7 miliarda dolarów przed końcem 2026 roku, wynika z najnowszych danych firmy badawczej Facts & Factors. Jednym z głównych czynników napędzających wzrost będą wydatki na transport publiczny i zapewnienie jego bezpieczeństwa. Ten ostatni obszar ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania i rozwoju inteligentnych miast, co pokazała choćby pandemia Covid-19.
Powodów do wzrostu inwestycji w bezpieczeństwo jest jednak znacznie więcej. Firma Milestone Systems, jeden z największych globalnych dostawców rozwiązań do inteligentnego monitoringu dla smart cities, wskazała w swoim niedawno wydanym ebooku
„Bezpieczeństwo
transportu publicznego w erze smart city” 6 trendów, które będą wymuszą
konieczność wzrostu inwestycji, w bezpieczeństwo transportu publicznego.
Należą do nich:
• postępująca urbanizacja – obecnie niemal 54,5
proc. światowej populacji mieszka w miastach, a do 2050 roku ten odsetek
wzrośnie do 70 proc.,
• coraz bardziej masowe zastosowanie
Internetu Rzeczy - w latach 2017–2030 europejski rynek IoT wzrośnie o
ponad 18 proc., a największą część tego rynku (23 proc.) stanowi segment
transportu i logistyki,
• przyśpieszenie i złożoność zachodzących zmian w technologii, kulturze i zachowaniu,
•
wzrost świadomości klimatycznej mieszkańców miast, która przekłada się
na większą skłonność do wybierania transportu publicznego,
• coraz większa liczba danych przetwarzanych i przechowywanych w inteligentnych miastach.
Wyzwania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa w transporcie publicznym
Zdaniem
Milestone, trendy te rodzą szereg wyzwań związanych z zapewnieniem
bezpieczeństwa w transporcie publicznym. Do najważniejszych z nich
należą: zachowanie komfortu podróżowania przy jednoczesnym zapewnieniu
bezpieczeństwa, większy nacisk na przewidywanie zagrożeń, a także
możliwość skuteczniejszego zarządzania w sytuacjach kryzysowych oraz
cyberbezpieczeństwo.
– Wyzwania, przed jakimi
stają przewoźnicy publiczni, wynikają zazwyczaj z sytuacji, gdy
infrastruktura i sprzęt do sterowania siecią bazują na przestarzałym
oprogramowaniu, podczas gdy urządzenia do ochrony infrastruktury
krytycznej coraz częściej bazują na najnowocześniejszych systemach –
wskazał Milestone w swojej publikacji.
Jak
zaznaczają eksperci firmy, aby sprostać tym wyzwaniom, potrzebna jest
proaktywna ochrona, którą można uzyskać, stosując nowej generacji,
otwarte platformy monitoringu wizyjnego. W skład takich rozwiązań
wchodzą m.in. systemy kontroli dostępu, dozoru wizyjnego, analiza obrazu
wideo, inteligentne kamery i czujniki, które można łatwo zintegrować ze
służbami porządku publicznego i centrami monitoringu. Dzięki temu jest
możliwe nie tylko reaktywne reagowanie na zagrożenia, ale także
identyfikowanie zagrożeń, zanim one wystąpią.
–
Przekłada się to na szybsze i skuteczniejsze reagowanie w sytuacjach
kryzysowych, lepszą ochroną pasażerów bez obniżania komfortu podróży, a
także zmniejszenie prawdopodobieństwa zakłóceń wywołanych cyberatakiem –
przekonują autorzy ebooka.
Jak dużo jest smart cities w Polsce i Europie?
Według
Parlamentu Europejskiego już 240 miast Europy stało się smart.
Inteligentne są wszystkie miasta w krajach skandynawskich, większość
miast powyżej 100 tys. mieszkańców we Włoszech, Austrii i w Holandii
oraz połowa miast w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Francji. Znacznie
mniej smart cities jest w Niemczech i Polsce, zdaniem autorów unijnego
raportu „How many smart cities are there in Europe?”.
Według
ostatniej edycji jednego z najbardziej znanych rankingów inteligentnych
miast – „Cities in Motion Index” autorstwa IESE Business School – w
pierwszej setce najbardziej inteligentnych miast świata jest Warszawa
(54. miejsce) oraz Wrocław (88. miejsce). Rozwój smart cities w Polsce
jest jednak nieunikniony, czemu powinny sprzyjać nie tylko trendy
wskazane przez Milestone, ale także zwiększenie dostępności środków na
inwestycje w rozwiązania smart city i bezpieczeństwo transportu
publicznego w ramach nowej puli funduszy unijnych.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Polska musi zwiększać liczbę i moc ładowarek do aut elektrycznych
SolarEdge przejmuje Wevo Energy
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego zamówił w Pesie dwa pociągi elektryczne
Drugi nabór wniosków w konkursie na zakup nisko- i zeroemisyjnych autobusów regionalnych
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |