Kurtyka: wyzwaniem skierowanie istniejącej bazy związanej z wodorem na nowe tory

zk

14.09.2021 16:29 Źródło: informacja prasowa
Strona główna Transport, Elektromobilność Kurtyka: wyzwaniem skierowanie istniejącej bazy związanej z wodorem na nowe tory

Partnerzy portalu

Kurtyka: wyzwaniem skierowanie istniejącej bazy związanej z wodorem na nowe tory - ZielonaGospodarka.pl
Fot. gov.pl

Wyzwaniem, przed którym stoimy, jest skierowanie bazy istniejącej bazy związanej z wodorem na tory nowej gospodarki, która będzie prowadziła Polskę na ścieżce ku bardziej zielonej energii, ku neutralności klimatycznej – powiedział we wtorek w Katowicach minister Michał Kurtyka.

Minister klimatu i środowiska uczestniczył we wtorkowym podpisaniu umowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią ws. 81 mln zł dofinansowania do zakupu przez Metropolię 20 autobusów miejskich zasilanych wodorem w programie Zielony Transport Publiczny.

Kurtyka nawiązał w Katowicach do ubiegłotygodniowej inauguracji „jesieni wodorowej”: podpisania w trakcie Forum Ekonomicznego w Karpaczu, z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego, listu intencyjnego ws. utworzenia Dolnośląskiej Doliny Wodorowej. Wskazał, że wtorkowa umowa ws. dofinansowania autobusów wodorowych dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii to kolejny z szeregu projektów w tej dziedzinie, które jesienią wejdą w fazę realizacji.

„Dla mnie to ogromna satysfakcja, ponieważ to pokazuje bardzo duży oddźwięk tych regionów, które są najbardziej innowacyjne, które stawiają na rozwój swojego potencjału przemysłowego, jeżeli chodzi o nowe technologie. Takim regionem jest woj. śląskie, takim partnerem jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia i takim obszarem, w którym ten potencjał innowacyjny może się realizować jest właśnie gospodarka wodorowa” – powiedział Kurtyka.

Przypomniał, że Polska jest piątym producentem wodoru na świecie i trzecim w Unii Europejskiej. „Oczywiście można mówić, że ten wodór jest związany dzisiaj z naszymi tradycyjnymi przemysłami, ale kompetencje przecież istnieją: to oznacza dziesiątki, setki wykwalifikowanych inżynierów, techników, to oznacza bogatą bazę naukową” - wskazał.

„Wyzwaniem, przed którym stoimy, jest skierowanie tej bazy na tory nowej gospodarki, która będzie prowadziła Polskę na ścieżce ku bardziej zielonej energii, ku neutralności klimatycznej” – podkreślił minister klimatu.

„W tym kontekście niesłychanie ważna jest rola woj. śląskiego, ze względu na potężny potencjał przemysłowy, na fakt, że to jest region, przed którym wyzwania jakie związane są z transformacją są największe - dlatego też rozmawiamy na temat choćby największej alokacji w ramach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji – a także, że konkretnymi projektami, wokół których możemy mobilizować siły, możemy budować kompetencje na przyszłość, są projekty dotyczące właśnie transportu autobusowego opartego na wodorze” – stwierdził.

Zaakcentował przy tym, że projekt Metropolii jest dotąd największy w Polsce w tej dziedzinie, przez co pełni ona rolę forpoczty, pioniera, a jednocześnie wkracza w przemysł XXI w., aby powstające w nim miejsca pracy były na miarę polskich aspiracji, wzmacniając konkurencyjność Polski w relacji do Unii Europejskiej i reszty świata.

Kurtyka zwrócił we wtorek uwagę na rolę prezesa NFOŚiGW prof. Macieja Chorowskiego, wdrażającego swoją koncepcję działania Funduszu jako aktywnego podmiotu wspierającego rozwój nowych technologii, działającego na rzecz poprawy jakości powietrza i środowiska naturalnego, ale również kompetencje przemysłowe i gospodarcze. Podziękował również marszałkowi woj. śląskiego Jakubowi Chełstowskiemu za wizję strategii rozwoju regionu Zielone Śląskie 2030.

„Ta dzisiejsza inicjatywa, to wydarzenie jest też najlepszą ilustracją pokazującą złożoność nowoczesnych przemysłów, nowoczesnych technologii, które wymagają współpracy bardzo wielu aktorów” – uznał.

„W taką gospodarkę wchodzimy. I w tym kontekście porozumienie, konsultacja, współpraca, budowanie wspólnych przestrzeni do rozwoju innowacyjnych przemysłów, eksperymentowania, przesuwania tej granicy technologicznej jak najdalej – to są właśnie te rozwiązania, które musimy stawiać, a woj. śląskie jest do tego wyjątkowo dobrze na mapie Polski predestynowane” – ocenił minister Kurtyka.

Przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak przypomniał, że dyskusja o wodorze w Metropolii trwa już od blisko trzech lat, m.in. z takimi partnerami, jak Jastrzębska Spółka Węglowa, Tauron czy Orlen. „Cieszę się, że nadchodzi ten dzień, kiedy możemy od słów przejść do czynów i zamówić jako jedna z pierwszych metropolii w kraju, dzięki wsparciu NFOŚiGW, dzięki programom ministerstwa i realizacji strategii wodorowej, dwadzieścia pojazdów wodorowych” – zaznaczył.

„Myślę, że ta drobna jaskółka uczyni prawdziwą wiosnę i dzięki temu projektowi będzie możliwe przejście do dalszych kroków i tworzenie pewnego łańcucha dostaw produktów i usług związanych z gospodarką wodorową” – wskazał przewodniczący GZM przypominając, że na projekty wodorowe stawia już wiele krajów świata, a w Europie liderem w ich zakresie powoli stają się Niemcy.

„Polska jako jeden z większych producentów na świecie również ma te ambicje, a my jako Metropolia chcemy się w to wpisać, być dobrym partnerem dla rządu we wdrażaniu Polskiej Strategii Wodorowej, ale również dla śląskich firm i przedsiębiorstw, które – mam nadzieję – zbudują pewien łańcuch wartości, aby rozwijać się i dawać miejsca pracy, wpływając na rozwój ekonomiczny regionu” – zadeklarował Karolczak.

Prezes NFOŚiGW wskazał, że wtorkowa umowa jest elementem bardzo szerokiego podejścia Fundusz, przypominając, że zamierza on przeznaczyć na bezemisyjny transport publiczny, ale również indywidualny, kwotę niespełna 5 mld zł do 2030 r.

Chorowski ocenił, że to wiele pieniędzy, ale muszą one być wydatkowane w stosunkowo niewielkich krokach. Jak wyjaśnił, chodzi o to, aby w marszu ku nowemu modelowi transportu, opartemu na elektromobilności, na bezemisyjności, na zupełnie nowych funkcjonalnościach, zdążyły pojawić się konieczne technologie magazynowania i wytwarzania energii, w tym wodoru, którego techniki dystrybucji i wykorzystania pozostają nadal w fazie prototypowej.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent $ baryłka  
 Cyna $ tona
 Cynk $ tona
 Aluminium $ tona
 Pallad $ uncja  
 Platyna $ uncja  
 Srebro $ uncja  
 Złoto $ uncja  

Dziękujemy za wysłane grafiki.