Świat biznesu ma bezpośredni lub pośredni wpływ na ponad 70% emisji gazów cieplarnianych , dlatego też powinien być zaangażowany w przeciwdziałanie zmianom klimatycznym. Według najnowszych badań 70% firm deklaruje, że najpóźniej do 2030 roku wprowadzi cele klimatyczne, jednak wśród polskich firm grupa ta stanowi jedynie 59%.
I choć tworzenie marki odpowiedzialnej społecznie staje się odpowiedzią na rosnące oczekiwania konsumentów, zaledwie 41% badanych firm z polskim kapitałem deklaruje, że przeprowadziło analizę ryzyk wynikających ze zmian klimatycznych .
Polskie firmy mają do pokonania dłuższą drogę
Zatrzymanie postępujących zmian klimatycznych i przeciwdziałanie globalnemu ociepleniu jest możliwe tylko przy wsparciu biznesu. Ograniczenie przez firmy zużycia wody i energii, zmniejszenie emisji dwutlenku węgla czy weryfikacja łańcucha dostaw z jednej strony ma długofalowy pozytywny wpływ na otoczenie, a z drugiej jest jedną z ocen ich konkurencyjności rynkowej. Polskie firmy mają jednak do pokonania dłuższą drogę niż zagraniczne biznesy. Jedynie 20% z nich już wdrożyło strategię ESG lub jest na zaawansowanym etapie tego procesu, a 34% nie rozpoczęło jeszcze działań w tym zakresie. Dla porównania, spośród międzynarodowych firm aż 73% na stałe uwzględnia działalność zrównoważoną w swoim biznesie .
- W kwestii dekarbonizacji biznesu i prowadzenia polityki klimatycznej firmy z Polski mają do pokonania dłuższą drogę niż te z krajów Europy Zachodniej. W naszym kraju niewielka liczba firm raportuje swój ślad węglowy, a tylko 12 przedsiębiorstw zdecydowało się dołączyć do Science Based Targets initiative. Dla porównania w Niemczech jest ich 209, we Francji 187, w Hiszpanii 80, we Włoszech 64, a w Portugalii 24. W kwietniu tego roku Group One, jako pierwsza firma w Polsce z branży marketingowej dołączyła do tej organizacji, by razem z takimi liderami jak Allegro, InPost, Żabka czy LPP dążyć do dekarbonizacji sektora prywatnego - komentuje Marek Żołędziowski, CEO Group One.
W czym leży problem?
Na to, że polskie firmy są tak małą częścią zielonej zmiany wpływa wiele czynników. Wśród nich wyróżnić można m.in. niskie zaangażowanie polskich firm, w tym spółek giełdowych w tworzenie strategii klimatycznych. Według badań wśród 140 największych spółek notowanych na GPW tylko 13 ogłosiło cele klimatyczne .
- Dodatkowo najwyższe władze w polskich firmach nie postrzegają ryzyka klimatycznego jako czynnika wpływającego na funkcjonowanie biznesu. Do tego dochodzi: niska świadomość i niewielka motywacja do raportowania emisji i postępów w ich obniżaniu w transparentny sposób, niski poziom wiedzy nt. regulacji w tym dyrektywy CSRD, liczenia śladu węglowego, zbierania niezbędnych danych oraz tworzenia strategii dekarbonizacyjnych w firmach czy zamrożone KPO i brak dostępu do źródeł finansowania zielonej transformacji dla biznesu. Nie możemy też zapomnieć o kryzysie energetycznym wywołanym wojną w Ukrainie, choć paradoksalnie powinien stać się katalizatorem uniezależnienia się od paliw kopalnych i przyspieszonej dekarbonizacji - stwierdza Sylwia Jedyńska, Sustainability Manager Group One.
Dlaczego nie raportujemy?
W przeciwieństwie do audytowanych danych finansowych, raportowanie emisji nie jest jeszcze w pełni wymagane prawnie . Ponadto przeszkody w zaangażowanie się firm w strategię zrównoważonego rozwoju stanowią również: brak przejrzystych wymogów i regulacji (dla 48% firm), długi i złożony proces wdrażania rozwiązań (34%) czy niska opłacalność z punktu widzenia biznesowego (30%). Pomimo tego na polskim rynku, choć bardzo wolno, rośnie liczba podmiotów podejmujących działania w kierunku zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy policzyły już takie firmy jak: BMW, Orange, Bank Millenium czy Group One, jako pierwsza firma w Polsce w branży komunikacji marketingowej.
- Jak podobno powiedział Peter Drucker: “What gets measured, gets managed”. Policzenie śladu węglowego jest niezbędne do zdiagnozowania sytuacji firmy, zorientowania się gdzie znajdują się źródła największych emisji, tzw. hot-spoty. I choć liczenie emisji jest czasochłonnym procesem angażującym wiele osób w organizacji, w Group One zgodziliśmy się ze stanowiskiem, że jest to proces niezbędny do wyznaczenia celu redukcji emisji gazów na późniejszym etapie. Regularne, roczne obliczenia pokazują zmianę w emisjach i postępy - stwierdza Sylwia Jedyńska.
Transparentne kalkulacje
Wiarygodnie policzony ślad węglowy przedsiębiorstwa składa się z trzech zakresów. Pierwsza grupa to gazy powstające bezpośrednio w wyniku spalania paliw w źródłach stacjonarnych i mobilnych, należących do firmy lub przez nią kontrolowanych. Do zakresu drugiego można zaliczyć emisje pośrednie wynikające z dostarczonej z zewnątrz energii elektrycznej, cieplnej, chłodniczej i pary technologicznej. Zakres trzeci to inne emisje pośrednie powstałe w całym łańcuchu wartości. W branżach usług profesjonalnych “scope 3” osiąga zazwyczaj procentowo największą wartość. Spośród firm o polskim kapitale wszystkie trzy zakresy policzyły firmy takie jak: CCC, LPP, InPost czy Bank Ochrony Środowiska. Group One jest jedyną firmą z branży komunikacji marketingowej w Polsce, która zrobiła to w pełnym zakresie. W przypadku wspomnianej spółki trzeci scope wynosi aż 99,5% wszystkich emisji, co jasno pokazuje, że uwzględnienie w raporcie tylko dwóch zakresów nie przedstawia faktycznej sytuacji.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Zmiany klimatu mają coraz groźniejszy wpływ na zdrowie ludzi
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja akcji Czysta Odra
Joanna Piekutowska została Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska
Nowatorska i skuteczna technologia oczyszczania gleby z kreozotu
Niemcy. Minister transportu szantażuje w sprawie ustawy klimatycznej zakazem jazdy samochodem przez dwa dni w tygodniu
MFiPR: Minister K. Pełczyńska-Nałęcz na 9. Forum Kohezyjnym w Brukseli: Inwestujemy w transformację ekologiczną, cyfrową i społeczną
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |