ac
Ministerstwo klimatu i środowiska przekazało do konsultacji projekt zmian ustawy o ochronie środowiska, zawierający m. in. nowe metody ustalania szkodliwych skutków hałasu, oparte na dyrektywie 2020/367.
Projekt zakłada też wprowadzenie regulowanych dyrektywą 2020/367 metod oceny szkodliwych skutków hałasu z wykorzystaniem danych zawartych w strategicznych mapach hałasu.
Dyrektywa nakazuje ustalenie szkodliwych skutków hałasu rozumianych jako choroba niedokrwienna serca, znaczne uciążliwości oraz znaczne zaburzenia snu za pomocą jednej z dwóch metod: ryzyka względnego albo ryzyka absolutnego.
Część opisowa strategicznej mapy hałasu będzie uzupełniona o ocenę szkodliwych skutków hałasu, którą należy sporządzić zgodnie z dyrektywą 2020/367.
W projekcie proponuje się także zniesienie obowiązku wydawania, przez ministra właściwego ds. klimatu, rozporządzeń ws. sposobu ustalania bezpiecznej odległości od nowych zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, oraz nowych inwestycji w sąsiedztwie zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Rozporządzenie to ma określać rodzaje poważnych awarii przemysłowych, parametrów granicznych oddziaływania potencjalnych skutków poważnych awarii przemysłowych.
Jak podkreślono w uzasadnieniu, rozporządzenie to powstaje w ministerstwie klimatu, a zniesienie obligatoryjności jego wydania - jak to określono - zdejmie presję czasu z prac nad nim. Prace te - jak wskazano, są niezmiernie skomplikowane. Dodatkowo, sam obowiązek zapewnienia bezpiecznej odległości jest zawarty w obowiązujących przepisach prawa i jest realizowany między innymi na podstawie dostępnej, specjalistycznej dokumentacji (np. raportów bezpieczeństwa), a także przewodników metodycznych.
Zmiana charakteru upoważnienia na fakultatywny nie wpłynie negatywnie na obowiązek dotrzymywania odległości uznanej aktualnie za bezpieczną - zaznaczono.
W uzasadnieniu wskazano też, że rozporządzenie ustanowi wiążąca? i jednolita? metodę oraz parametry graniczne służące do określania bezpiecznej odległości.
W wyniku innej proponowanej zmiany marszałek województwa będzie mógł w drodze decyzji zobowiązać zarządzającego drogami innymi niż autostrady i drogi ekspresowe usytuowane w miastach na prawach powiatu, do sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego.
W obecnym stanie prawnym może to zrobić tylko prezydent miasta na prawach powiatu.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Na chodnikach Krakowa, Warszawy i Gdyni fusy z kawy zamiast soli i piachu
10 klimatycznych i pogodowych zdarzeń rekordowego 2020 roku
Zła jakość powietrza w Polsce to konsekwencja uporczywego trwania przy węglu?
Kwestie środowiskowe coraz ważniejsze dla inwestorów. Nie będą finansować spółek nieraportujących swojego wpływu na klimat
2020 najcieplejszym rokiem w Europie od początku pomiarów
Znajdujemy się w samym centrum kryzysu klimatycznego
Ropa brent | 42,94 $ | baryłka | 0,30% | 02:57 |
Cyna | 18343,00 $ | tona | 0,65% | 15 paź |
Cynk | 2397,00 $ | tona | -0,04% | 15 paź |
Aluminium | 1824,00 $ | tona | -0,65% | 15 paź |
Pallad | 2351,10 $ | uncja | 0,55% | 02:12 |
Platyna | 867,00 $ | uncja | 0,16% | 02:57 |
Srebro | 24,33 $ | uncja | 0,16% | 02:58 |
Złoto | 1903,90 $ | uncja | 0,06% | 02:58 |