Ministerstwo klimatu i środowiska przekazało do konsultacji projekt zmian ustawy o ochronie środowiska, zawierający m. in. nowe metody ustalania szkodliwych skutków hałasu, oparte na dyrektywie 2020/367.
Projekt zakłada też wprowadzenie regulowanych dyrektywą 2020/367 metod oceny szkodliwych skutków hałasu z wykorzystaniem danych zawartych w strategicznych mapach hałasu.
Dyrektywa nakazuje ustalenie szkodliwych skutków hałasu rozumianych jako choroba niedokrwienna serca, znaczne uciążliwości oraz znaczne zaburzenia snu za pomocą jednej z dwóch metod: ryzyka względnego albo ryzyka absolutnego.
Część opisowa strategicznej mapy hałasu będzie uzupełniona o ocenę szkodliwych skutków hałasu, którą należy sporządzić zgodnie z dyrektywą 2020/367.
W projekcie proponuje się także zniesienie obowiązku wydawania, przez ministra właściwego ds. klimatu, rozporządzeń ws. sposobu ustalania bezpiecznej odległości od nowych zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, oraz nowych inwestycji w sąsiedztwie zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Rozporządzenie to ma określać rodzaje poważnych awarii przemysłowych, parametrów granicznych oddziaływania potencjalnych skutków poważnych awarii przemysłowych.
Jak podkreślono w uzasadnieniu, rozporządzenie to powstaje w ministerstwie klimatu, a zniesienie obligatoryjności jego wydania - jak to określono - zdejmie presję czasu z prac nad nim. Prace te - jak wskazano, są niezmiernie skomplikowane. Dodatkowo, sam obowiązek zapewnienia bezpiecznej odległości jest zawarty w obowiązujących przepisach prawa i jest realizowany między innymi na podstawie dostępnej, specjalistycznej dokumentacji (np. raportów bezpieczeństwa), a także przewodników metodycznych.
Zmiana charakteru upoważnienia na fakultatywny nie wpłynie negatywnie na obowiązek dotrzymywania odległości uznanej aktualnie za bezpieczną - zaznaczono.
W uzasadnieniu wskazano też, że rozporządzenie ustanowi wiążąca? i jednolita? metodę oraz parametry graniczne służące do określania bezpiecznej odległości.
W wyniku innej proponowanej zmiany marszałek województwa będzie mógł w drodze decyzji zobowiązać zarządzającego drogami innymi niż autostrady i drogi ekspresowe usytuowane w miastach na prawach powiatu, do sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego.
W obecnym stanie prawnym może to zrobić tylko prezydent miasta na prawach powiatu.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
WMO: gdy powróci El Nino, mogą paść globalne rekordy temperatur
Trwa poszerzanie plaży w Brzeźnie; zniknie hałda piasku po wcześniejszych pracach
Zielona transformacja do 2050 roku może wygenerować dla światowej gospodarki ponad 10 bilionów dolarów
Butelki termiczne ze stali nierdzewnej sposobem na uniknięcie spożycia mikrocząsteczek plastiku
Regulacje prawne UE dotyczące procedur OOŚ
Naukowcy zbadali, czy gleba małopolskich parków krajobrazowych jest wolna od WWA
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 25550,00 $ | tona | 0,79% | 1 cze |
Cynk | 2270,00 $ | tona | 1,93% | 1 cze |
Aluminium | 2280,00 $ | tona | 1,15% | 1 cze |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |