Japoński zespół opracował nowy materiał, który pozwala transportować jony wodoru w temperaturze pokojowej. Oznacza to łatwiejszą produkcję wodorowych baterii i ogniw paliwowych.
Naukowcy z Japońskiego Instytutu Badań Fizycznych i Chemicznych (RIKEN) opracowali elektrodę, która umożliwia sprawny transport jonów wodorkowych (H-), w pokojowej temperaturze. Badacze mówią o przełomie, który ma umożliwić wytwarzanie bezpiecznych, pojemnych i wydajnych baterii oraz ogniw paliwowych.
Wodór to w dużej mierze paliwo doskonałe, ponieważ z jego spalania powstaje tylko woda. Trudności natomiast stwarza jego bezpieczne przechowywanie i uzyskiwanie z niego energii. Na przykład wytwarzające prąd wodorowe ogniwa paliwowe, stosowane w niektórych samochodach, działają w ten sposób, że umożliwiają przejście protonów (atomów wodoru pozbawionych elektronu – dodatnich jonów wodoru), przez specjalną błonę, z jednej części ogniwa do drugiej, gdzie wchodzą w reakcję. Taka technologia jest skomplikowana, ponieważ m.in. wymaga ciągłego nawadniania systemu.
Naukowcy starali się więc wykorzystać wodór w innej postaci – wodorowych jonów ujemnych (z dodatkowym elektronem), w ciałach stałych, zamiast w roztworach wodnych.
"Wykonaliśmy milowy krok. Nasze wyniki po raz pierwszy demonstrują transport jonu wodorkowego przez elektrolit w postaci ciała stałego, w pokojowej temperaturze" – mówi kierujący pracami (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/aenm.202301993) Genki Kobayashi.
Opracowany przez jego zespół materiał oparty jest na wodorku lantanu, który pozwala na łatwe chwytanie, przekazywanie i uwalnianie wodorkowych jonów. Kluczem było jednak dodanie do niego atomów strontu, które ustabilizowały fluktuujące wcześniej oddziaływanie z wodorem.
"Na krótką metę nasze wyniki dostarczają wskazówek dla opracowania stałych elektrolitów przewodzących jony wodorkowe" – mówi Kobayashi. "W długiej perspektywie wierzymy, że przekroczyliśmy pewien punkt krytyczny w rozwoju wodorowych baterii, ogniw paliwowych i elektrolitycznych".
W dalszych krokach badacze chcą poprawić wydajność wynalazku. Zamierzają również opracować materiał, który będzie odwracalnie wychwytywał i uwalniał wodór, co pozwoli na budowę wodorowych baterii, które będzie można wielokrotnie ładować i lepszych zbiorników do przechowywania wodoru.
Marek Matacz
mat/ zan/
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Ministrowie Zielonych obstawali przy rezygnacji z atomu mimo przeciwnych ekspertyz
Fluxys mianowany operatorem sieci wodorowej w Belgii
W resorcie klimatu na transformację energetyczną zaplanowano z KPO ponad 100 mld zł
Columbus podsumował rok 2023
Better Energy w 2023 r. Znaczący wzrost wytwarzania zielonej energii w porównaniu do 2022 r.
BXF Energia wybuduje farmę fotowoltaiczną o mocy 60 MW
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |