Olej napędowy w pojazdach ciężarowych zastąpi RNG

Żaneta Kłostowska

10.10.2021 15:21 Źródło: Własne
Olej napędowy w pojazdach ciężarowych zastąpi RNG  - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Florian Rieder/Unsplash

Skutki zmian klimatu stają się coraz bardziej zauważalne i konieczne jest pilne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych (GHG). Jednym z elementów strategii osiągniecia celów klimatycznych jest ograniczenie emisji z transportu.

Elektryfikacja transportu z wytwarzaniem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych o niskiej emisji dwutlenku węgla zapewnia scenariusz „win-win” we wszystkich sektorach.

W parku samochodowym można wbudować zdolność magazynowania energii na dużą skalę.

Integracja cyfrowa jako część nadrzędnej strategii infrastrukturalnej dodatkowo wspiera modernizację systemu elektroenergetycznego i zapewnia wszystkim korzyści na dużą skalę z większego wykorzystania odnawialnej energii elektrycznej.

Pojazdy ciężarowe są jednak w swojej własnej lidze, nadal w dużym stopniu opierają się na oleju napędowym jako podstawowym paliwie. Fakt ten jest nie do przyjęcia, jeśli chcemy osiągnąć cele zerowe netto. Podczas gdy ciężarówki elektryczne mogą stać się realną opcją w niedalekiej przyszłości, ciężarówki zasilane odnawialnym gazem ziemnym (RNG) są dostępne już dziś i mogą odegrać ważną rolę w przyspieszeniu przejścia pojazdów ciężarowych z oleju napędowego. Stosowanie RNG jako substytutu biopaliwa dla oleju napędowego jest naturalną ścieżką rozwoju, ponieważ większość obecnych technologii pojazdów może zostać utrzymana przy stosunkowo niewielkim wpływie na normalne funkcjonowanie firmy. W związku z tym samochody ciężarowe aktywnie przyczyniłyby się do osiągnięcia zera netto, zamiast pozostawać w tyle za samochodami i furgonetkami przechodzącymi na elektryczne.

Jak ze wszystkim, istnieją pewne przeszkody do pokonania. Powtarzającym się tematem jest konieczność posiadania dostępu do ogólnokrajowej infrastruktury, aby zagwarantować opłacalne działanie biznesowe. Ciężarówki na sprężony gaz ziemny (CNG) mają zmniejszony zasięg, rzędu 350 mil, i chociaż mogą tankować tak szybko, jak ciężarówki z silnikiem Diesla, stacje tankowania CNG nie są powszechnie dostępne. Wymaga to ścisłej współpracy między dostawcami infrastruktury a operatorami flot, aby ułatwić przejście na czyste ciężarówki o dużej ładowności, aby spełnić cele związane ze zmianą klimatu.

Podczas gdy ciężarówki o dużej ładowności mogą nie być w pełni gotowe na jazdę z napędem elektrycznym, ciężarówki na CNG zastępujące olej napędowy biopaliwem RNG mogą być kolejnym krokiem transformacji.

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39575,00 $ tona 1,67% 18 paź
 Cynk 3814,00 $ tona 0,53% 18 paź
 Aluminium 3179,00 $ tona 0,54% 18 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.