Polski autobus wodorowy od Grupy Polsat Plus i ZE PAK na Gdańskich ulicach

zk

13.06.2022 22:37 Źródło: PAP
Strona główna Transport, Elektromobilność Polski autobus wodorowy od Grupy Polsat Plus i ZE PAK na Gdańskich ulicach

Partnerzy portalu

Polski autobus wodorowy od Grupy Polsat Plus i ZE PAK na Gdańskich ulicach - ZielonaGospodarka.pl
Fot. polsat.pl

Autobus napędzany wodorem Neso Bus, polskiej produkcji, w środę wyjedzie na ulice Gdańska. Pojazd przez tydzień będzie testowany na sześciu liniach.

W poniedziałek na konferencji prasowej zorganizowanej na stadionie Polsat Plus Arena Gdańsk zaprezentowano autobus Neso Bus. W jej trakcie podkreślono, że zeroemisyjny pojazd wyprodukowany w Polsce, zasilany wodorem, przez najbliższy tydzień będzie testowany w Gdańsku.

Maciej Stec, wiceprezes Grupy Polsat Plus, która stworzyła autobus, podkreślał, że to najbardziej ekologiczny pojazd miejski, jaki pojawi się na polskich ulicach. Tłumaczył, że autobus jest w pełni ekologiczny, ponieważ jeździ na zielony wodór, nie emituje spalin i zasysając powietrze, oczyszcza je. "Neso Bus jest stworzony przez polskich konstruktorów, w pełni polski produkt stworzony w półtora roku. Jest też fantastycznym autobusem z perspektywy transportu miejskiego" - oceniał.

Dodał, że w przeciwieństwie do innych rozwiązań ten autobus można zatankować w 15 minut i ma zasięg 450 km. "Czyli na jednym tankowaniu jest w stanie jeździć praktycznie dwa dni" - tłumaczył wiceprezes.

Marka autobusu "Neso" to skrót od "Nie Emituje Spalin i Oczyszcza" powietrze.

Pojazd mierzy 12 metrów długości, pomieści do 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących. Nie emituje spalin, oczyszcza powietrze, a jedyne, co emituje to para wodna.

"Często, kiedy mówimy o inwestycji w zieloną energię, mówimy o sadzeniu drzew, mówimy o solidarności z przyszłymi pokoleniami. Świat się zmienia i chcemy jako miasto Gdańsk dostosowywać się do tych zmian" - podkreślała obecna na konferencji prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz

Dodała, że w ubiegłym tygodniu Parlament Europejski przegłosował przepisy mówiące o tym, że zaprzestaniemy produkcji pojazdów spalinowych w 2035 r. "Dzisiaj wspólnie z polskim producentem prezentujemy autobus, który przez najbliższe dni będzie testowany na ulicach Gdańska. Szukamy rozwiązań, które pozwolą w ekologiczny, nieemitujący spalin sposób podróżować po naszym mieście" - tłumaczyła prezydent.

Autobus na ulice Gdańska wyjedzie w środę. Przez tydzień będzie kursował na 6 liniach: 111, 115, 130, 175, 189 i 199.

Wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski tłumaczył, że dzięki testom mieszkańcy będą mogli ocenić, jak wygląda jazda nowoczesnym pojazdem napędzanym paliwem przyszłości. "Jeżeli testy wypadną pomyślnie, to jestem przekonany, że w kolejnych miesiącach i latach takie autobusy na stałe zawitają do naszego miasta" - oceniał.

Dodał, że miasto chce, aby w najbliższych miesiącach powstała stacja wodorowa, w której będą mogły tankować zarówno takie autobusy, jak i wiele pojazdów użytkowych.

Neso Bus, polski autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym – ma silnik elektryczny. Posiada własną "mini-elektrownię". Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny. Neso Bus użytkowany na zielony wodór nie emituje spalin i oczyszcza powietrze.

Inspektor referatu prasowego gdańskiego magistratu Jędrzej Sieliwończyk przekazał, że tankowanie autobusu trwa 15 minut. "Dzięki temu nie traci się wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas autobus może jeździć" - podkreślił.

Dodał, że Neso Bus zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.

Na czas prowadzonych testów w Gdańsku, na terenie bazy autobusowej GAiT przy al. Hallera stanęła tymczasowa, mobilna stacja wodorowa.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.