Władze Lizbony rozpoczęły budowę dwóch podziemnych tuneli służących walce z powodziami, które regularnie nękają portugalską stolicę w okresie jesienno-zimowym. To pierwsze takie przedsięwzięcie i w dodatku poświęcone przez obecnego patriarchę Lizbony.
“Lizbona jest jedną z nielicznych europejskich stolic bez śniegu. Zamiast niego jednak mamy tu dużo deszczu. Szczególnie na przełomie roku” - powiedział PAP były lizboński nauczyciel Antonio Sena regularnie odwiedzający plac budowy w stolicy, gdzie powstają dwa głębokie tunele służące odprowadzaniu intensywnych opadów do rzeki Tag.
Sena zaznaczył, że w dalszym ciągu wskutek powodzi w aglomeracji Lizbony giną ludzie, a służby obrony cywilnej muszą zarządzać ewakuację najniżej położonych części miasta.
“Ostatnimi laty robiono tu niewiele, aby opracować plan walki z powodziami. Było tak pomimo wielkich tragedii, do których dochodziło w przeszłości. Wystarczy wspomnieć około 700 zabitych w powodzi z listopada 1967 roku” - powiedział Sena odnotowując, że większość ofiar zamieszkiwała tereny, na których w sierpniu 2023 roku odbyły się Światowe Dni Młodzieży w Lizbonie.
Tymczasem jak zapewnia burmistrz Lizbony Carlos Moedas drenaż portugalskiej stolicy jest tak bardzo potrzebny, że do miasta sprowadzono z Chin zaawansowaną technologicznie maszynę do kopania podziemnych tuneli.
Według burmistrza pierwszy z tuneli gromadzących opady budowany jest w rejonie dzielnicy Campolide. W sumie - jak dodał Moedas - powinien mieć on długość 5 kilometrów. W kilku miejscach jego szerokość przekroczy zaś 70 metrów.
“Ta rozpoczęta kilka tygodni temu inwestycja jest jedną z najważniejszych w historii Lizbony” - zaznaczył burmistrz stolicy, precyzując, że w najbliższych miesiącach z powodu budowy tuneli zatrzymany zostanie ruch na kilku głównych arteriach miasta.
Zgodnie z planem inwestycji intensywne opady deszczu, które w przyszłości spadną w Lizbonie, odprowadzane będą tunelami w kierunku delty Tagu.
Przedsięwzięcie szacowane na 130 mln euro - jak dodał Moedas - prowadzone ponad 70 metrów pod powierzchnią ziemi jest “inwestycją bez precedensu” i na tyle ważną, że burmistrz zaprosił obecnego patriarchę Lizbony Ruiego Valerio do poświęcenia urządzeń drenujących podziemne tunele.
“Spodziewamy się, że pierwszy z nich powstanie w ciągu najbliższego roku, zaś drugi będzie gotowy już w pierwszej połowie 2025 roku” - podsumował burmistrz Moedas.
Z Lizbony Marcin Zatyka
zat/ ap/
fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Część wymogów dla rolników zostanie wycofana z Zielonego Ładu
Prawie 30 proc. mniej emisji CO2 vs. 2020 r. i certyfikat Top Employer. Eurocash publikuje Raport Zrównoważonego Rozwoju za 2023 r.
DSV – Global Transport and Logistics wyróżnione w najnowszym raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu
BMW podejmuje współpracę z projektantką Mają Ganszyniec
Zielony list. Usługi pocztowe także muszą być zrównoważone
BGK: Inicjatywa na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym zwiększa wsparcie do 16 mld euro
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |