Szczecinianie budują napęd wodorowy do katamaranu PAN. „Największy, jaki powstał na Pomorzu Zachodnim”

zg

16.10.2023 10:27
Strona główna Energetyka, OZE Szczecinianie budują napęd wodorowy do katamaranu PAN. „Największy, jaki powstał na Pomorzu Zachodnim”

Partnerzy portalu

Szczecinianie budują napęd wodorowy do katamaranu PAN. „Największy, jaki powstał na Pomorzu Zachodnim” - ZielonaGospodarka.pl
Fot. mPower

Technologie wodorowe coraz odważniej wchodzą do branży marine. Szczecińska firma właśnie kończy budowę ogniwa wodorowego o dużej mocy dla katamaranu Polskiej Akademii Nauk. Projekt wpisuje się w nurt poszukiwań nowych rozwiązań dotyczących rozwoju przyjaznych środowisku środków transportu. „Zakończenie prac nad ogniwem planujemy na listopad” – zdradza Marcin Hołub.

 Jeszcze niedawno o Szczecinie mówiło się w kontekście Cichej Mocy, czyli łodzi motorowej z napędem wodorowym. Małe i wydajne ogniwo do jednostki tej klasy jako pierwsi na świecie zbudowali inżynierowie ze stolicy Pomorza Zachodniego. Teraz budują największą instalację, jaka powstała w tej części kraju.

- Realizujemy zlecenie dla Polskiej Akademii Nauk, będzie to ogniwo wodorowe, które będzie częścią napędu bezemisyjnego dla katamaranu – zdradza Marcin Hołub, prezes spółki mPower. – Zaprojektowany i budowany przez nas system, wykorzystujący ogniwo, będzie związany zarówno z napędem jachtu, jak i energetycznym zapewnieniem funkcjonowania jego wyposażenia – dodaje.

Aluminiowy, modułowy katamaran o konstrukcji przystosowanej do zainstalowania w nim nowego układu napędowego, będzie pełnić funkcję badawczo-naukową, także dla szeroko pojętej branży offshore. Możliwe, że będzie też pełnił rolę edukacyjną i pokazową. Projekt niewątpliwie wpisuje się w nurt poszukiwań nowych rozwiązań technicznych dotyczących rozwoju przyjaznych środowisku środków transportu.

- To przedsięwzięcie posiada ogromny potencjał wdrożeniowy na silnie rozwijającym się rynku marine – tłumaczy Marcin Hołub. - W obliczu narastających problemów związanych z emisją dwutlenku węgla, regulacjami IMO, ograniczeniami emisji takimi, jak dla ruchu kołowego i zmianami klimatycznymi, inwestowanie w nowoczesne technologie staje się kluczowym elementem budowania zrównoważonej przyszłości. Jednym z najbardziej obiecujących obszarów rozwoju jest technologia napędów wodorowych, w której z powodzeniem działamy. Gwarantuje nie tylko eliminację emisji spalin, ale także zrównoważone i efektywne źródło energii – dodaje.

Dlaczego wodór? Napędy wodorowe są jednym z najbardziej zaawansowanych rozwiązań dla transportu, produkcji energii elektrycznej i ciepła w tym dla sektorów, w których emisja gazów cieplarnianych jest obecnie znaczącym problemem. Wodór, jako czysty nośnik energii, oferuje szereg korzyści, w tym zerowe emisje podczas użytkowania, szybkie tankowanie i szerokie zastosowanie w różnych sektorach gospodarki.

Ogniwo wodorowe dla katamaranu PAN ma być gotowe w listopadzie. Ogniwo będzie miało moc 30kW, zasobnik wodoru to 12 butli przemysłowych, masa wodoru: 2 kg, energia: 135 kWh, czas ciągłej pracy to 4,4 h. Wszystko to zostanie zamknięte w zabudowie kontenerowej.

Partnerzy portalu

ase_390x150_2022

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.