Technologie wodorowe coraz odważniej wchodzą do branży marine. Szczecińska firma właśnie kończy budowę ogniwa wodorowego o dużej mocy dla katamaranu Polskiej Akademii Nauk. Projekt wpisuje się w nurt poszukiwań nowych rozwiązań dotyczących rozwoju przyjaznych środowisku środków transportu. „Zakończenie prac nad ogniwem planujemy na listopad” – zdradza Marcin Hołub.
Jeszcze niedawno o Szczecinie mówiło się w kontekście Cichej Mocy, czyli łodzi motorowej z napędem wodorowym. Małe i wydajne ogniwo do jednostki tej klasy jako pierwsi na świecie zbudowali inżynierowie ze stolicy Pomorza Zachodniego. Teraz budują największą instalację, jaka powstała w tej części kraju.
- Realizujemy zlecenie dla Polskiej Akademii Nauk, będzie to ogniwo wodorowe, które będzie częścią napędu bezemisyjnego dla katamaranu – zdradza Marcin Hołub, prezes spółki mPower. – Zaprojektowany i budowany przez nas system, wykorzystujący ogniwo, będzie związany zarówno z napędem jachtu, jak i energetycznym zapewnieniem funkcjonowania jego wyposażenia – dodaje.
Aluminiowy, modułowy katamaran o konstrukcji przystosowanej do zainstalowania w nim nowego układu napędowego, będzie pełnić funkcję badawczo-naukową, także dla szeroko pojętej branży offshore. Możliwe, że będzie też pełnił rolę edukacyjną i pokazową. Projekt niewątpliwie wpisuje się w nurt poszukiwań nowych rozwiązań technicznych dotyczących rozwoju przyjaznych środowisku środków transportu.
- To przedsięwzięcie posiada ogromny potencjał wdrożeniowy na silnie rozwijającym się rynku marine – tłumaczy Marcin Hołub. - W obliczu narastających problemów związanych z emisją dwutlenku węgla, regulacjami IMO, ograniczeniami emisji takimi, jak dla ruchu kołowego i zmianami klimatycznymi, inwestowanie w nowoczesne technologie staje się kluczowym elementem budowania zrównoważonej przyszłości. Jednym z najbardziej obiecujących obszarów rozwoju jest technologia napędów wodorowych, w której z powodzeniem działamy. Gwarantuje nie tylko eliminację emisji spalin, ale także zrównoważone i efektywne źródło energii – dodaje.
Dlaczego wodór? Napędy wodorowe są jednym z najbardziej zaawansowanych rozwiązań dla transportu, produkcji energii elektrycznej i ciepła w tym dla sektorów, w których emisja gazów cieplarnianych jest obecnie znaczącym problemem. Wodór, jako czysty nośnik energii, oferuje szereg korzyści, w tym zerowe emisje podczas użytkowania, szybkie tankowanie i szerokie zastosowanie w różnych sektorach gospodarki.
Ogniwo wodorowe dla katamaranu PAN ma być gotowe w listopadzie. Ogniwo będzie miało moc 30kW, zasobnik wodoru to 12 butli przemysłowych, masa wodoru: 2 kg, energia: 135 kWh, czas ciągłej pracy to 4,4 h. Wszystko to zostanie zamknięte w zabudowie kontenerowej.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
W świątecznej atmosferze o offshorze i wodorze
Rosyjskie surowce, atom, polityka klimatyczna, czyli o energii po europejsku [RELACJA]
Francuski rząd zatwierdził pierwszy projekt na poszukiwanie białego wodoru
EDP Renewables wzmacnia swoją rolę w transformacji energetycznej Polski zdobywając długoterminowy kontrakt
Anna Łukaszewska-Trzeciakowska na COP28: energia jądrowa zapewni bezpieczeństwo oraz szansę na rozwój gospodarczy kraju
Prezes Orlenu skierował list do prezydenta Andrzeja Dudy z prośbą o analizę projektu ustawy
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |