200 mln zł przekroczyła wartość przyznanych dotacji w ramach tzw. ścieżki leasingowej programu "Mój elektryk". Kwota ta została przeznaczona na dofinansowanie leasingu ponad 6 tys. pojazdów - poinformował w czwartkowym komunikacie Bank Ochrony Środowiska.
Bank dodał, że od początku funkcjonowania programu do Banku Ochrony Środowiska wpłynęło już przeszło 6 tys. 800 wniosków o dofinansowanie w wysokości ponad 220 mln zł, a aktualna pula środków dostępnych w ścieżce leasingowej programu "Mój elektryk" wynosi 250 mln zł.
Według banku ścieżka leasingowa programu "Mój elektryk" cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem klientów - szczególnie przedsiębiorców. Tylko od początku tego roku do BOŚ trafiło 1 tys. 130 wniosków o dopłaty na łączną kwotę 36,5 mln zł. Od początku tego roku BOŚ ocenił, a Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pozytywnie rozpatrzył 1 tys. 105 wniosków na sumę prawie 35 mln zł.
Jak przekazał bank, największym zainteresowaniem niezmiennie cieszą się dopłaty do leasingu samochodów osobowych. Od początku funkcjonowania programu NFOŚiGW przyznał dotacje do 4 tys. 675 takich aut o łącznej wartości prawie 125 mln zł (z czego w tym roku zaakceptowano 898 wniosków o wartości 23,7 mln zł). Fundusz przyznał też dotacje do leasingu 1 tys. 258 samochodów dostawczych o wartości 70 mln zł (z czego 195 dotacji o wartości 14,3 mln zł w pierwszych miesiącach 2023 roku), a także 99 pojazdów dwu-lub trzykołowych (przyrost o 12 od początku br.).
"Realizacja programu +Mój elektryk+ może napawać dumą. W krótkim czasie zyskał on ogromną popularność, co pokazuje, że zielone produkty finansowe, jeśli są dobrze skonstruowane, mają wielki potencjał. Przypomnę, że w momencie uruchomienia tej inicjatywy przyznana BOŚ pula środków na dopłaty do leasingu wynosiła +zaledwie+ 20 mln zł. Obecnie jest to już 250 mln i jestem przekonany, że niebawem w pełni zagospodarujemy te środki" – powiedział, cytowany w komunikacie, wiceprezes BOŚ Emil Ślązak.
Celem realizowanego przez NFOŚiGW programu "Mój elektryk" jest redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie zakupu i leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Program zakłada dwie ścieżki – dla klientów indywidualnych oraz dla firm i organizacji. Dotacje dla osób fizycznych obsługuje bezpośrednio NFOŚiGW, natomiast ścieżka leasingowa jest prowadzona przez Bank Ochrony Środowiska.
Umowa między NFOŚiGW a BOŚ, który pozostaje jedynym operatorem ścieżki leasingowej programu, została zawarta we wrześniu 2021 roku. W listopadzie tego samego roku do "Mojego elektryka" przystąpiły pierwsze firmy leasingowe. Obecnie w programie uczestniczy 26 firm leasingowych.
Dopłatami do leasingu mogą być objęte przede wszystkim pojazdy zeroemisyjne kategorii M1 (samochody osobowe do przewozu max. 8 osób) oraz pojazdy kategorii N1 (dostawcze z masą do 3,5 t). Pula środków przeznaczonych przez NFOŚiGW na dopłaty do leasingu i wynajmu pojazdów elektrycznych wynosi obecnie 250 mln zł. Zawieranie umów w ramach programu możliwe będzie do końca 2025 roku.
BOŚ powołując się na dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych przekazał, że na koniec lutego 2023 roku w Polsce zarejestrowanych było 70 tys. 263 osobowe i użytkowe samochody z napędem elektrycznym. Przez pierwsze dwa miesiące br. ich liczba zwiększyła się o 5 tys. 56 sztuk, tj. o 56 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Łukasz Pawłowski
pif/ amac/
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
KAS: po zwycięstwie nad "kopciuchami" czas na ograniczenie w mieście ruchu tych aut, które najbardziej zanieczyszczają powietrze
Państwowa Straż Pożarna odebrała pięć samochodów operacyjnych o napędzie elektrycznym
Wyjątkowe zamówienie dla Hanwha Ocean. Stocznia zbuduje największe na świecie statki do transportu amoniaku
Olejarz traktuje prądem. Koncerny paliwowe rozwijają punkty ładowania pojazdów elektrycznych
Emisja gazów cieplarnianych mogłaby spaść o 30%... gdyby nie SUV-y
Rękawica została rzucona. Czy Toyota dogoni Teslę?
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |