Sezon kursowania statków Słonecznik i Słonecznik II, zasilanych energią słoneczną, rozpoczął się na Brdzie w Bydgoszczy. W czasie rejsów pasażerowie mogą obejrzeć miasto i jego ciekawe zakątki z perspektywy rzeki, a także doświadczyć śluzowania.
Statki funkcjonują w ramach Bydgoskiego Tramwaju Wodnego. Rejsy rozpoczynają się i kończą w centrum Bydgoszczy na Rybim Rynku, w pobliżu zabytkowych spichrzy, będących jednymi z najbardziej znanych obiektów miasta. Dawniej znajdował się tu port, magazyny i miejsce handlu rybami sprowadzanymi z Gdańska. Przy brzegu na stale zacumowana jest barka Lemara, która została zbudowana w bydgoskiej stoczni w 1937 r.
Rejsy Słonecznika i Słonecznika do lat cieszą się dużym zainteresowaniem. W zeszłym roku z możliwości podziwiania wielu budynków, obiektów i malowniczych zakątków miasta skorzystało 27 tys. turystów i bydgoszczan.
Podobnie, jak w zeszłym roku do wyboru są dwie trasy - już czynna linia Słoneczna i linia Staromiejska, która zacznie działać od poniedziałku. W obu przypadkach rejsy rozpoczynają się i kończą na Rybim Rynku.
Statki na linii Staromiejskiej przepływają obok Katedry im. świętych Marcina i Mikołaja, Opery Nova i Wyspy Młyńskiej, dawanej śluzy trapezowej, a następnie są śluzowane w zabytkowej śluzie miejskiej, po czym mijają gmach byłej dyrekcji kolei. Rejs w obie strony trwa 60-70 minut w zależności od pracy śluzy
Linia Słoneczna wiedzie w dół rzeki. Uczestnicy rejsu mijają przystanie wioślarskie, przepływają pod Mostem Uniwersyteckim, obok krytego lodowiska i hal sportowych, a potem docierają do hotelu Słoneczny Młyn, a następnie płyną z powrotem. Rejs trwa około godziny.
Pasażerowie z rejsów Słonecznikiem mogą korzystać do 2004 r., a Słonecznikiem II - od 2010 r. To jednostki o podobnej konstrukcji, zasilane energią słoneczną. Każda z nich zabiera na pokład 28 pasażerów, a załogę stanowią dwie osoby.
Tradycja kursowania statków pasażerskich w Bydgoszczy sięga początku lat 30. XX wieku. W okresie powojennym największym statkiem kursującym po Brdzie była Ondyna, zabierająca 200 pasażerów. W latach 1961-1992 Ondyna odbywała rejsy na trasie Rybi Rynek - Brdyujście, ale były organizowane również rejsy po Wiśle do Solca Kujawskiego, Torunia i Chełmna.
Jerzy Rausz
rau/ agz/
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
GDOŚ przedłużył wydanie decyzji środowiskowej dla budowy elektrowni SMR Stawy Monowskie
250 mln zł na inwestycje pomorskich samorządów w zw. z budową elektrowni atomowej
Odpowiedzialność członków zarządu spółek kapitałowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki sektora OZE
Wielka Brytania pozyskuje inwestorów do największej na świecie farmy wiatrowej
Nie ma ESG bez OZE. Jakie zmiany już dziś powinni wdrażać przedsiębiorcy, by nie wypaść z biznesowego obiegu?
Siemens Energy otrzyma 7,5 mld euro pomocy rządowej
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |