Sezon kursowania statków Słonecznik i Słonecznik II, zasilanych energią słoneczną, rozpoczął się na Brdzie w Bydgoszczy. W czasie rejsów pasażerowie mogą obejrzeć miasto i jego ciekawe zakątki z perspektywy rzeki, a także doświadczyć śluzowania.
Statki funkcjonują w ramach Bydgoskiego Tramwaju Wodnego. Rejsy rozpoczynają się i kończą w centrum Bydgoszczy na Rybim Rynku, w pobliżu zabytkowych spichrzy, będących jednymi z najbardziej znanych obiektów miasta. Dawniej znajdował się tu port, magazyny i miejsce handlu rybami sprowadzanymi z Gdańska. Przy brzegu na stale zacumowana jest barka Lemara, która została zbudowana w bydgoskiej stoczni w 1937 r.
Rejsy Słonecznika i Słonecznika do lat cieszą się dużym zainteresowaniem. W zeszłym roku z możliwości podziwiania wielu budynków, obiektów i malowniczych zakątków miasta skorzystało 27 tys. turystów i bydgoszczan.
Podobnie, jak w zeszłym roku do wyboru są dwie trasy - już czynna linia Słoneczna i linia Staromiejska, która zacznie działać od poniedziałku. W obu przypadkach rejsy rozpoczynają się i kończą na Rybim Rynku.
Statki na linii Staromiejskiej przepływają obok Katedry im. świętych Marcina i Mikołaja, Opery Nova i Wyspy Młyńskiej, dawanej śluzy trapezowej, a następnie są śluzowane w zabytkowej śluzie miejskiej, po czym mijają gmach byłej dyrekcji kolei. Rejs w obie strony trwa 60-70 minut w zależności od pracy śluzy
Linia Słoneczna wiedzie w dół rzeki. Uczestnicy rejsu mijają przystanie wioślarskie, przepływają pod Mostem Uniwersyteckim, obok krytego lodowiska i hal sportowych, a potem docierają do hotelu Słoneczny Młyn, a następnie płyną z powrotem. Rejs trwa około godziny.
Pasażerowie z rejsów Słonecznikiem mogą korzystać do 2004 r., a Słonecznikiem II - od 2010 r. To jednostki o podobnej konstrukcji, zasilane energią słoneczną. Każda z nich zabiera na pokład 28 pasażerów, a załogę stanowią dwie osoby.
Tradycja kursowania statków pasażerskich w Bydgoszczy sięga początku lat 30. XX wieku. W okresie powojennym największym statkiem kursującym po Brdzie była Ondyna, zabierająca 200 pasażerów. W latach 1961-1992 Ondyna odbywała rejsy na trasie Rybi Rynek - Brdyujście, ale były organizowane również rejsy po Wiśle do Solca Kujawskiego, Torunia i Chełmna.
Jerzy Rausz
rau/ agz/
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
PERN chce wybudować instalację fotowoltaiczną na terenie swej siedziby w Płocku
Powstanie gigantyczny samolot do transportu łopat turbin wiatrowych
Minister klimatu: energia jądrowa będzie istotnym elementem polskiego miksu energetycznego
Chiński producent łopat do turbin wiatrowych rozwija innowacyjną metodę oceny chropowatości
Nowy cel UE – Polska bez szans?
Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Sławomir Bałdyga
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |