Zapotrzebowanie na statki instalacyjne dla turbin większych niż 9 MW
będzie gwałtownie rosło w tej dekadzie, a popyt przekroczy 60 jednostek w
2030 r. – alarmuje Rystad Energy.
Firma analityczna z Oslo
potwierdziła to, o czym mówiono już parę lat temu, że turbiny coraz
większej mocy będą wymagały dużych statków instalacyjnych. Potwierdziły
się więc wcześniejsze ostrzeżenia IHS Markit, które wcześniej, a
ostatnio w połowie 2021 r. informowało, że w swojej bazie
ConstructionVesselBase ma 16 jednostek WTIV (wind turbine installation
vessel), bez floty chińskiej.
Statków instalacyjnych brak
–
Ze względu na ich ilość i możliwości techniczne zakłada się, że kilka z
tych jednostek będzie działać tylko w regionach lub przy projektach,
które wymagają instalacji mniejszych turbin – ostrzegali analitycy IHS
Markit.
Wniosek ten opierał się na spostrzeżeniu, że średnia
moc montowanych turbin na rynku europejskim wzrosła z około 3 MW w 2010
roku do 8 MW w zeszłym roku, przy przewidywanej średniej wielkości
turbiny 12 MW w regionie do 2025 roku.
Ale nawet montaż turbin
morskich o małej mocy nie gwarantuje dostępności jednostek
instalacyjnych, bowiem popyt na WTIV jest jak na ciepłe bułeczki.
–
Tylko kilka jednostek w istniejącej flocie statków specjalnie
zbudowanych może zainstalować turbiny o mocy 10 MW+, a obecnie żaden nie
może zainstalować turbin o mocy 14 MW+ – alarmują eksperci Rystad
Energy i obiecują, że sytuacja powinna się poprawić do 2025 roku.
Jednak
takich wniosków nie można wyciągnąć z oceny rynku przez IHS Markit,
który wskazuje na dynamicznie rosnący popyt na jednostki instalacyjne, a
wkrótce również serwisowe.
Statków serwisowych będzie brak
–
Rosnący rozmiar i odległość od brzegu projektów morskich elektrowni
wiatrowych, szczególnie na szybko rosnącym rynku europejskim, również
przyczynił się do dynamicznie rosnącego popytu na SOV (service operation
vessel) – informował IHS Markit ponad pół roku temu w najnowszej
analizie rynku farm wiatrowych.
W przypadku polskich farm
wiatrowych można się spodziewać, że będziemy mieli problemy z pozyskanie
z wolnego rynku statku instalacyjnego, albo pozyskamy go za wygórowaną
cenę. Jeśli szybko nie podejmiemy decyzji budowie statków serwisowych,
możemy spotkać się z podobnym problemem.
Nie mam statków, a ceny rosną
Nie dosyć, że nie ma statków instalacyjnych i serwisowych, to ceny na nowe jednostki lecą jak szalone.
–
Statki zbudowane na początku tej dekady już stają się przestarzałe wraz
z postępem technologii turbinowej, co sprawia, że właściciele
niechętnie angażują się w kosztowne nowe konstrukcje, które mogą stać
się przestarzałe, zanim przyniosą zyski – zauważają eksperci z Oslo
Dziś
na statkach potrzebne jest coraz droższe wyposażenie, a w konsekwencji
koszt budowy statku instalacyjnego zdolnego do zainstalowania turbin 14
MW+ wynosi od 300 mln do 500 mln USD.
Wynika to z tego, że firmy
instalacyjne montują na statkach odpowiednio duże dźwigi po to, by
jednostki nie wypadły zbyt szybko z rynku. Konstruktorzy turbin
twierdzą, że potrzebny jest na statku instalacyjnym dźwig o nośności
1500 ton, który będzie mógł podnieść turbinę na wysokość 150 m. To
niezbędne parametry dźwigu montującego turbiny 14 MW+.
Coraz większe dźwigi, coraz dłuższe terminy dostaw
–
Pomijając statki, które będą pracować głównie w Chinach, na 11
zamówionych statkach instalacyjnych montuje się urządzenia o udźwigu
ponad 2000 ton, a niektóre firmy decydują się nawet na udźwig 3000 ton –
twierdzą eksperci Rystad Energy.
A na taki dźwig czeka się nawet
3 lata, informował na jednej z konferencji, poświęconej polskiemu wind
offshore przedstawiciel jednej ze stoczni specjalizującej się budowie
statków instalacyjnych.
O tym, że powinniśmy zbudować porządny
statek instalacyjny, w polskiej stoczni dyskutowano twórczo na każdej
konferencji poświęconej polskiemu offshore. Została tylko morska
(konferencyjna) piana.
Jak przedstawiają się prognozy popytu i
podaży na rynku europejskim i globalnym możemy zaobserwować na wykresach
opracowanych przez firmy eksperckie.
Polska nie ma ani statku
instalacyjnego, ani statków serwisowych, ale za to ma świetne
opracowanie o polskim local content. I to by było na tyle – jak mówili
klasycy z radiowej Trójki.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Gaz-System podpisał umowę czarteru pierwszej w Polsce jednostki FSRU
Gaz-System: kierunki rozwoju to biometan, wodór i CO2
Respect Energy i Eurowatt podpisały umowę PPA
ŚGP Industria potwierdziła obecność uranu w złożu na terenie woj. świętokrzyskiego
Nexans finalizuje umowę serwisową z Equinor
Debaty eksperckie Polskiej Agencji Prasowej: Go green, be eco! Energetyka odnawialna i niskoemisyjna w Polsce
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |